Kindertekeningen zijn een bron van informatie.
Er wordt al langer gekeken
naar een verband tussen kindertekeningen en intelligentie
Er is een onderzoek gestart naar
details in kindertekeningen en hoogbegaafdheid
door Sven Mathijssen
Mathijssen onderzocht 120 tekeningen
van kinderen van 7 tot 9 jaar.
47 kinderen volgden onderwijs voor hoogbegaafden.
Het valt op dat zij andere details tekenen
dan kinderen met een gemiddeld IQ
zoals sproeten, stropdassen en beugels.
Matthijssen wil hoogbegaafdheid eerder signaleren.
Hij studeerde psychologie om hoogbegaafde kinderen te helpen.
Hij specialiseerde zich in het analyseren van kindertekeningen
en in het bijzonder die van hoogbegaafde kinderen.
Mathijssen wil een wetenschappelijke methode ontwikkelen
om vast te stellen of details in kindertekeningen
kunnen wijzen op hoogbegaafdheid.
Door het analyseren van een tekening
kan al vroeg in de gaten gehouden worden
of een kind genoeg wordt uitgedaagd op school.
,,Nu wordt hoogbegaafdheid soms pas gezien
als een kind probleem gedrag vertoont uit "verveling”
Het promotieonderzoek moet over drie jaar klaar zijn.
Hoogbegaafde mensen hebben een IQ van 130 of meer.
Het gaat om 2,3 procent van de bevolking.
Jonge kinderen die hoogbegaafd zijn letten op andere details.
Zo zien zij make-up, sproeten, een sikje, een stropdas,
ringen, snot dat aan een neus hangt
of zelf de ketting die aan de portemonnee in de broekzak zit.
Hier vind je een filmpje over zijn onderzoek.
Inmiddels heeft hij een studie geschreven.
Maar wat te denken van dit onderzoek?
details in kindertekeningen en hoogbegaafdheid
door Sven Mathijssen
Mathijssen onderzocht 120 tekeningen
van kinderen van 7 tot 9 jaar.
47 kinderen volgden onderwijs voor hoogbegaafden.
Het valt op dat zij andere details tekenen
dan kinderen met een gemiddeld IQ
zoals sproeten, stropdassen en beugels.
Matthijssen wil hoogbegaafdheid eerder signaleren.
Hij studeerde psychologie om hoogbegaafde kinderen te helpen.
Hij specialiseerde zich in het analyseren van kindertekeningen
en in het bijzonder die van hoogbegaafde kinderen.
Mathijssen wil een wetenschappelijke methode ontwikkelen
om vast te stellen of details in kindertekeningen
kunnen wijzen op hoogbegaafdheid.
Door het analyseren van een tekening
kan al vroeg in de gaten gehouden worden
of een kind genoeg wordt uitgedaagd op school.
,,Nu wordt hoogbegaafdheid soms pas gezien
als een kind probleem gedrag vertoont uit "verveling”
Het promotieonderzoek moet over drie jaar klaar zijn.
Hoogbegaafde mensen hebben een IQ van 130 of meer.
Het gaat om 2,3 procent van de bevolking.
Jonge kinderen die hoogbegaafd zijn letten op andere details.
Zo zien zij make-up, sproeten, een sikje, een stropdas,
ringen, snot dat aan een neus hangt
of zelf de ketting die aan de portemonnee in de broekzak zit.
Hier vind je een filmpje over zijn onderzoek.
Inmiddels heeft hij een studie geschreven.
Maar wat te denken van dit onderzoek?