Totaal aantal pageviews

maandag 25 november 2019

Is Ozosnel bang voor water?


groep 1-2

Het nieuwe paard van Sinterklaas is bang voor water,
volgens de paardenpiet.
Maar is dat zo?
Sinterklaas is zelf al op onderzoek gegaan
en heeft met Ozosnel door het water gelopen.
Wat zou er aan de hand zijn?


Ozosnel is een prachtig paard.
Hij staat bij het water en hij ziet er niet bang uit.
We gaan de golfjes van het water overtrekken.
Het is een bekende oefening voor het golfje van de letter R.


Als de golfjes gedaan zijn
  tekenen we Sinterklaas op de rug van Ozosnel.


Daarna kan er van alles bijgetekend worden.


Pakjes en huizen:


De regenboog en achter de wolken schijnt de zon:



Chocoladeletters:


Ozosnel op een boot:


Sinterklaas met de paardenpiet: 


En tot slot een koppoter sinterklaas:


De werktekening:




vrijdag 22 november 2019

Sinterklaas komt met de trein


Afbeeldingsresultaat voor sinterklaas journaal 2019
groep 1,2,3

Sinterklaas kwam dit jaar met de stoomtrein naar Nederland.
Dat is niet raar maar heel bijzonder.
Nooit eerder kwam de Sint anders dan met de boot naar ons land.



Stoomtreinen zijn een stukje industrieel erfgoed
en het is machtig om zo,n grote trein van dichtbij te bekijken.



Er ging natuurlijk onderweg toch weer van alles fout
maar gelukkig kwam Sinterklaas op tijd in Apeldoorn aan.
Want tenslotte rijden alle treinen op tijd in Nederland ;)



We kunnen met de trein veel verschillende oefeningen doen.
We kunnen cirkels tekenen in de wielen en de stook-ketel,
 vierkante raampjes in de wagons,
rook bij de trein en dwarsliggers in de rails.
We deden ze allemaal.



Er horen natuurlijk pieten op de tekening,
Sinterklaas en het paard en een heleboel kadootjes.



Een paar leuke tekeningen:




Er waren verschillende regenboog wagons:




groep 3 maakte de tekening ook:





Met extra rails: 




Veel kadootjes:



en pieten in de wagon:


De werktekening: 





maandag 18 november 2019

Spiekpietjes 2


groep 1-2

De motor van de stoomboot is stuk.
Er is een schroefje in een gat gevallen.
De pieten verzinnen allerlei manieren
 om het schroefje te kunnen pakken maar het lukt ze niet.
Sinterklaas weet uiteindelijk de oplossing.


Sinterklaas belt de spiekpietjes.
De spiekpietjes komen van alle kanten 
op hun vogeltje aangevlogen.


De spiekpietjes vormen een apenketting 
Ze pakken de schroef en dan kan de motor gemaakt worden.


Op het blaadje staat een stukje van de motor.
De buizen van de motor mogen ingekleurd worden.



Natuurlijk maken we een apenketting van de spiekpietjes.



Hier is stoom getekend in de rechter buis:


Er mogen kadootjes bij getekend worden
en Sinterklaas en chocoladeletters

 





zaterdag 16 november 2019

Spiekpietjes 1


groep 1,2

De spiekpietjes willen een nieuwe sinterklaastraditie worden.
Er zijn al meer boeken verschenen in deze serie.
De spiekpietjes komen uit Belgie
en daar is de zwartepieten discussie (nog) niet actueel?


De spiekpietjes worden vooruitgestuurd door de Sint.
Ze zijn zo klein dat ze op de rug van een merel kunnen reizen.
Ze verstoppen zich in huis en in de klas om te kijken
of de kinderen wel braaf zijn.
Als ze iets vinden dan bellen ze met Sint 
om hem op de hoogte te houden.


Het zijn een soort kleine big brotherachtige pietjes?
Ik vertel in mijn verhaal dat de Sint wil weten 
of de kinderen al kunnen fietsen zonder zijwieltjes,
of ze al op zwemles zitten en of ze al een zwemdiploma hebben,
Dat de sint wil weten of ze een losse tand hebben
en of ze een nieuw broertje of zusje hebben gekregen
en níet of de kinderen braaf of ondeugend zijn geweest.


In de eerste tekenopdracht worden de spiekpietjes voorgesteld.
Er zijn 2 pietjes die op de rug van een merel zitten.
Er zijn 3 lege merels en in de verte zien we nog veel meer vogels.


We gaan de merels en de pietjes inkleuren.


We gaan extra pietjes tekenen op de lege vogels:


We gaan de vogels in de verte overtrekken.
We trekken de vogels precies op de lijn over.


De vogels zijn natuurlijk een oefening voor de letter M.
In groep 3 is de letter M de eerste letter die aangeleerd wordt.
De oefening komt niet zo veel aan bod. 


De vogels worden één keer overgetrokken:
We maken er geen doorgaand schrijfpatroon van.
We oefenen de vormen gelijk zo goed mogelijk.

Hier is gekleurd en dat is niet de bedoeling: 


Werk van hele jonge kunstenaars: