groep 1
Het verhaaltje gaat over een kerstboompje dat niet verkocht wordt.
Het blijft vergeten en alleen achter.
Een paar kinderen vinden het boompje en nemen het mee naar huis.
Daar wordt de boom versierd
met mooie glinsterende kerstballen en slingers.
We gaan een tekenopdracht met kerstballen maken.
Ik was erg benieuwd naar de resultaten.
Zou het wat worden?
We hadden gouden potloden en dat is altijd bijzonder!
Groep 1 en 2 tekenen apart op deze school.
Ze kregen elk een andere opdracht deze keer.
Groep 1 maakt een tekening van een paar kerstballen op rij.
De 3 kleine ballen trekken we 10 x linksom over.
Het tekenen van cirkels is een voorbereiding
voor het maken van de letter O en het cijfer 0.
De lijnen van de driehoeken worden overgetrokken in de andere 3 ballen.
Kinderen kunnen met 6 jaar driehoeken tekenen.
De opdracht geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.
Ze mogen de kerstballen verder versieren en inkleuren.
Er kunnen sneeuwvlokjes, sterretjes,
kerstbomen en sneeuwpoppen ed
bij getekend worden.
De resultaten vielen een beetje tegen.
***
Groep 2 krijgt het zelfde verhaal te horen
en als tekenopdracht is er een grote kerstbal.
Ze tekenen de bal 10x linksom over.
Ze mogen die kerstbal versieren met een kersttafereeltje:
bv met een kerstboom, een sneeuwpop, engeltjes en de ster:
Ook deze resultaten vielen tegen.
Er waren veel vage tekeningen
De leukste tekeningen:
***
De opdracht is op een andere school
ook gegeven in een kleutergroep.
Daar werd beter getekend:
Er waren mooi versierde kerstballen:
De kerstballen werden aan takjes gehangen:
Dat is een mooie oefening voor het tekenen van dwars streepjes.
De opdracht sluit goed aan bij de tekenontwikkeling van jonge kinderen
én er verschenen engeltjes op het papier:
Als laatste nog een mooie complete tekening
met kersttakken, een engel en een kerstboom: