Totaal aantal pageviews

dinsdag 30 december 2014

Scholen en creativiteit



In het boek van Berthold Gunster: omdenken is stom
worden in het naschrift 2 creativiteitsonderzoeken beschreven.

Omdenken is stom

George Land een Amerikaanse wetenschapper
was benieuwd hoe creatief en innovatief kinderen zijn.
In 1968 testte hij 1600 kinderen van 5 jaar oud
met een door NASA ontwikkelde creativiteitstest.

De NASA was in de jaren 60 op zoek 
naar innovatieve en creatieve ingenieurs
voor de ruimterace tussen America en de Sovjet Unie.

Wat bleek?
Volgens deze NASA test zou 
98% van de kleuters geniaal zijn op creatief gebied.
George Land startte een lang lopend onderzoek 
en testte de kinderen opnieuw
 toen ze 10 en 15 jaar oud waren.
Met 10 jaar was nog maar 30% van de kinderen geniaal
en met 15 jaar nog maar 12 %.

Hoe komt het dat kinderen hun aangeboren creativiteit kwijt raken?
Volgens Land was het onderwijs de grootste belemmerende factor.

De grote vraag is nav het onderzoek van Land:
Wat moeten scholen laten zodat kinderen creatief blijven?


In 2010 bedacht peter Skillman een experiment.
Hij liet teams van 4 mensen een bouwwerk maken 
van 20 spaghetti stengels en een marshmallow.
Elk team kreeg 18 minuten om een bouwwerk te maken.
de marshmallow moest het hoogste punt van het bouwwerk zijn.

Tom Wuljec voerde het experiment uit met 
verschillende groepen volwassenen én met kleuters.

Wat bleek?
De groep met architecten en ontwerpers presteerden het best.
Daarna kwamen de kleuters.
Hoe kwam dat?

Om een lang en spannend verhaal kort te maken:
Volwassenen gaan eerst "uitvoerig" vergaderen en berekenen
en gebruikten de laatste minuten  van hun tijd voor het uiteindelijke werk.
De kleuters gingen meteen aan het werk.
Ze leren door te doen, met vallen en opstaan.

Hun aanpak was:
Eerst doen en proberen en daardoor leren
 ipv eerst denken dan doen.






dinsdag 16 december 2014

Engeltjes of bengeltjes?


Groep 3

In de laatste week vlak voor het kerstdiner 
geven de kinderen elkaar kerstkaarten.
Dat is natuurlijk een leuke traditie.

 

Het is een traditie die begon in de middeleeuwen.
Toen werden er al houtsnijwerken met kersttaferelen 
gegeven aan geliefden of aan de kasteelheer.


De Engelse tekenaar John Callcott Horsley 
maakte in 1843 de eerste kerstkaart
met de tekst: "A Merry Christmas and a Happy New Year to You.”



 In Nederland verzonden we in 2003 meer dan 210 miljoen kerstkaarten.

 

Het verhaal gaat over kerstkaarten.
Mama heeft ze net geschreven en op de post gedaan.
Er liggen nog allerlei spullen op tafel.
Je maakt zelf een kerstkaart voor Oma uit oude kaarten.
Je gaat knutselen met de schaar, lijm en glitters.
Als de kaart af is mag hij echt verzonden worden.

  
Ik zie per week bijna 250 kinderen.
Ik geef een kerstkaartje
 dat ze zelf moeten maken ;).

 

Het idee van de les komt bij tekenen en zo vandaan. 

 

We gaan vandaag dus een kerstkaart maken.
Een half A4 vel licht groen papier wordt doormidden gevouwen.
Dat wordt een dubbele kaart.
De kinderen krijgen ook een kleiner stukje zwart papier.(A6)
 

Op dat zwarte papiertje wordt een engeltje getekend
met wit, goud en geel.
Ik doe op het bord voor hoe een simpel engeltje er uit ziet.

 

In één van de klassen kwam het aureool ter sprake.
Dat aureooltje zie je in die klas in verschillende tekeningen terug.
Een aureool is het verschil tussen een engeltje en een bengeltje...

 

 Als je een beetje klein begonnen bent 
mag je natuurlijk meer engeltjes tekenen.


 Er mag een sneeuwpop bij 
en sneeuwvlokjes

 
kadootjes en sterretjes

 

hartjes:


en sneeuwvlokjes...


Het zwarte papiertje met de tekening van de engel 
wordt op de kaart geplakt.
 De binnenkant kan beschreven worden.
Gezellige feestdagen!









vrijdag 12 december 2014

Verschillende kerstballen


Afbeeldingsresultaat voor kerstballen
groep 3

We hebben kerstballen getekend.
De opdracht is eerder gemaakt
en daar is dit een variatie op.



De kinderen hebben zeer serieus zitten werken.
Doordat ze heel precies wilden werken 
zijn een aantal tekeningen niet af gekomen.



We gaan de driehoeken overtrekken
en er mogen kleiner driehoeken ingetekend worden. 



Dit is de bedoeling. 



Er zijn gouden potloden en dat is altijd extra spannend.


De kerstballen mogen natuurlijk worden ingekleurd
en in de grote kerstbal mag 
een kersttekening gemaakt worden.


Ik had een kerstboom voorgedaan
en de meeste kinderen kozen daar ook voor
maar een engeltje, een sneeuwpop, 
of de kerstman kan ook.


Hier is heel veel werk gemaakt van de kleine kerstballen:



De tekening kan worden afgemaakt met takjes, sterren en sneeuw.
Dat is nergens getekend.
De kinderen wilden liever een kerstwens op het blaadje 
en dan ook nog het liefst in het Engels:




I wish you a merry Christmas


maandag 8 december 2014

Sinterkerst



groep 1-2-3

De verjaardag van sinterklaas viel dit jaar op een vrijdag
 en op de maandag er na beginnen we gelijk met de tekenles.
De kinderen zijn nog vol van hun kado's maar ja..
het volgende feest komt er al aan.


Sinterkerst het boek van Ingrid Schubert 
is de inleiding voor de tekenles.
Het is een mooi bruggetje tussen sinterklaas en kerst.
Op het papier staan de gezichten van 


De opdracht is: teken de baarden van beide mannen.
De kinderen gaan rondjes draaien en 'lopen' 
met hun potlood over het papier.
Ze mogen niet op één plaats blijven.



Waar de vorige keer nog wel volle baarden verschenen
maakten de kinderen er zich nu erg gemakkelijk van af
en moest ik ze vaak op weg helpen.




De eerste groep 3 deed het beter
maar ook hier waren de resultaten rommelig:



De tweede groep 3 tekende beter.







De werktekeningen voor beide mannen:


Hier vind je meer informatie over de kerstman en sinterklaas.


donderdag 4 december 2014

Opa Piet en de nieuwe pieten


groep 1-2

Opa Piet speelt een belangrijke rol in het Sinterklaasfeest dit jaar.
Hij heeft de nieuwe Pieten opgeleid.
Opa Piet weet precies hoe hard je op de deur moet bonzen,
welke sinterklaasliedjes er zijn 
en hoe je door de schoorsteen moet glijden.
Opa Piet heeft zich bij de kinderen
in korte tijd populair gemaakt.


We gaan vandaag nog een tekening maken over Opa Piet.
Het verhaal is hetzelfde, de opdracht niet.


Op het blaadje staat een pieten gezicht.
We gaan 2 bekende opdrachten combineren:
we tekenen de pietenmuts
en we tekenen de krullen van Opa Piet.
De combinatie was goed te doen voor de kinderen. 


Er is voor ieder kind een grijs potlood.
We gaan eerst het haar van Opa Piet maken.
Opa Piet heeft mooie grijze krullen en die gaan we natekenen.


We tekenen allemaal kleine rondjes 
en gaan zo 'wandelen' over het papier.
 De opdracht komt uit het mandala tekenen
en is bedoelt om 'op te starten' met tekenen,
om jezelf 'los' te maken en om er weer 'in' te komen.



Daarna gaan we met een vrolijk kleurtje de pietenmuts tekenen.
De pietenmuts is een luie 8.
Op een pietenbaret hoort natuurlijk een veer:



Opa Piet kreeg hier en daar een brilletje:



Het pieten gezicht mag worden ingekleurd
met zwart of bruin maar ook 
met alle kleuren van de regenboog.
De stoomboot mag er bij:


Een paarse Piet:


De foto is jammer genoeg niet scherp, 
maar de tekening is wel leuk:
Een clowns Piet:


Er horen ook extra kruidnootjes bij:


Groep 3 tekende oa meisjes pieten:


De leukste en beste tekeningen van groep 3:



De werktekening: