Stiching schrift ontwikkeling maakt zich zorgen
om het slechte handschrift van onze jeugd.
Ze heeft een eigen visie op het schrijfonderwijs ontwikkeld.
De site van Stichting schrift ontwikkeling
is een uitgebreide site met veel informatie.
De informatie is voor mij soms te technisch
maar een aantal ideeën zijn zeker bruikbaar.
Ze stellen dat ook kleuters tot fijne motorische vaardigheden in staat zijn
mits ze de juiste gereedschappen: dunne potloden ed, in handen krijgen
en uitgedaagd worden met de juiste oefeningen.
Uit hun onderzoekt blijkt dat de schoudermotoriek en de pols/hand motoriek
zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen
en dat het niet nodig is om eerst de schoudermotoriek te ontwikkelen
alvorens de pols/hand motoriek.
Veel van de huidige schrijfmethodes gaan er van uit dat schrijven
een motorische vaardigheid is terwijl stichting schrift ontwikkeling
er van uit gaat dat schrijven een instrumentale vaardigheid is,
dus net zoiets als eten met mes en vork.
Als je gek bent van voetballen, word je lid van een voetbalclub.
Je bent bij elke training en je speelt met alle wedstrijden mee.
Je gaat overal waar het mogelijk is met vrienden een balletje trappen.
Je probeert de bal zo lang mogelijk hoog te houden
en je doet allerlei kunstjes met de bal.
Je kijkt naar alle wedstrijden.
Als muziek je passie is kies je een instrument wat bij je past.
Je neemt les en je studeert ieder vrij uurtje.
Je leert noten lezen of je zoekt de nummers uit die je mooi vind en speelt ze na.
Je speelt met vrienden in een bandje en je componeert je eigen muziek.
Je maakt geen propjes of iets dergelijks...
Er zijn "10.000 uur nodig" om op topniveau te komen en te blijven.
Hoe meer je oefent hoe beter je wordt.
Dat geldt voor alle sporten, voor alle instrumenten,
voor alles... dus ook voor schrijven.
De kinderen moeten een goed pengreep aangeleerd krijgen.
Dat valt niet altijd mee.
Bij sommige kinderen is de verkeerde pengreep hardnekkig.
Voor een juiste pengreep zijn driekantige potloden ontwikkeld
maar deze potloden zijn eigenlijk te dik.
Leer kinderen liever gelijk werken met de 6 kantige potloden.
Door dunne schrijfmaterialen te gebruiken
zien ze de punt van het potlood beter,
ze zien beter wat ze doen en de kleine bewegingen
die nodig zijn bij het schrijven kunnen ze makkelijker maken
met dunne potloden dan met dikke.
Probeer als volwassene maar eens
met te dikke potloden netjes te kleuren!
met te dikke potloden netjes te kleuren!