Totaal aantal pageviews

woensdag 10 juli 2019

Gelukssteentje


groep 1-2-3

Het verhaal gaat over een kind die zich buiten verveeld
en uit verveling tegen een steentje trapt.


Elke keer als het steentje stil komt te liggen ligt het vlakbij een schat:
Een mooie veer, een schelp, een stukje glas, een slakkenhuis...
Kinderen kunnen zich nog verwonderen om zulke schatten.

 
Ik schreef al eerder over het gelukssteentje als afscheidskadootje.
Aan het einde van het jaar krijgen de kinderen een gelukssteentje van me.
Dat steentje moeten ze nog wel voor zichzelf maken.

 
Mijn bedoeling is dat ze oog krijgen voor de schatten
die ze in hun leven kunnen tegen komen.


De meeste kinderen vinden een gelukssteentje wel spannend.

 
We gaan het steentje met potlood versieren.
Potlood is beter zichtbaar dan viltstift.


In de eerste 1-2 groep kwamen de kleuters niet verder
dan de steen gewoon in één kleur inkleuren.

 
In de tweede kleutergroep heb ik daarom de gouden potloden gegeven.
Zo konden ze een 'gouden gelukssteen' maken.

 
Er waren maar twee stenen met meer versiering:



In groep 3 is deze opdracht ook gegeven.
Daar maakten de kinderen iets meer van de gelukssteentjes:


Om wat meer structuur te geven aan het tekenen op de stenen
heb ik het over gelukssymbolen:
Een hartje, een hoefijzer, een regenboog, een klavertje 4
een bloem, een beschermengeltje...
Dan wordt er in deze klas 3 toch ineens leuke stenen gemaakt:



een hart en een bloem:


Een lieveheersbeestje:


een soort beschermengeltje:


Thomas de trein:


Een minion:


Het werkje neemt niet veel tijd in beslag
en er mag een tweede steentje gemaakt worden.


Er worden steentjes gemaakt voor een broertje of zusje:



Hier vind je meer ideeën met stenen.