Totaal aantal pageviews

donderdag 18 april 2013

De schatkaart


groep 3

De piraten hebben een grote schat buit gemaakt.
Ze willen de schat verstoppen op een onbewoond eiland.
Ze hebben dan natuurlijk ook een echte schatkaart nodig.


De piraten gaan op weg en komen op het eiland aan.
Ze lopen over allerlei kronkelige paadjes
Ze komen langs 2 palmbomen die dicht bij elkaar staan,
langs een grote kei, een rivier en een grot.
Onderweg horen ze apen schreeuwen en vogels fluiten.
  Eindelijk vinden ze een goede verstop plek.


Ik wilde de kinderen een kronkelweg op de kaart laten tekenen.
De weg heeft heel veel kronkels maar mag nergens kruisen.


Het is een tekenoefening die gaat over de confrontatie uit de weg gaan.


Misschien was de instructie niet helemaal duidelijk.
Op een enkeling na snapten de kinderen
 niets van de kronkelweg.


Dit is ook een luisteropdracht: een soort tekendictee.
Tekenen de kinderen wat de piraten onderweg tegengekomen zijn?


Eén van de kinderen had een aapje en vogels getekend, 
de geluiden die je onderweg hoorde.
Die tekening is helaas niet gefotografeerd.


Maak zelf een schatkaart:





Koningin Beatrix


groep 1-2

De troonswisseling is dit jaar een bijzondere gebeurtenis.
Er wordt daarom 3 weken over het koningshuis gewerkt.
De kinderen kennen inmiddels de namen van de koningin,
de 3 prinsesjes en van
 Willem-Alexander en Maxima.


De klassen kleuren langzaam oranje en rood-wit-blauw 
door allerlei werkjes .


Er zijn foto's van de leden van de koninklijke familie.
Er is een hoekje voor de vrijmarkt. 
Er zijn voorleesboekjes over koningen, prinsen en prinsessen.


Het verhaal gaat over de koningin...
Luister maar:

De koningin zit op de troon in het grote paleis.
       De koningin is inmiddels al een oude dame geworden.        

 

 De koningin ziet er altijd bijzonder uit.
 Ze draagt deftige kleren en schoenen met hoge hakken.
Ze heeft vaak een grote hoed op.
Ze draag mooie oorbellen en kettingen 
en soms een diadeem met parels en diamanten.
 Haar, haar is altijd netjes naar achteren gekamd met een krul bij haar oren.


 De koningin vindt het welletjes.
Ze vindt dat ze genoeg gedaan heeft.
Ze stopt er mee.



Ze wil geen lintjes meer doorknippen.
Ze wil geen thee meer drinken met de minister.
Ze wil niet meer zwaaien naar het volk.
Ze wil niet meer kijken naar het koekhappen en volksdansen op haar verjaardag.
Ze wil het volk geen verhaaltjes meer voorlezen.
Ze wil even helemaal niets...

 
De koningin wil doen waar ze zin in heeft.
Ze wil beelden maken want dat kan ze goed.
Ze wil paardrijden op het strand of door het bos.
Ze wil met haar kleinkinderen spelen en met haar hondje.
Ze wil haar, haar wel eens los laten hangen...
 gewoon omdat het kan.

 

Vandaag geven we de koningin een make-over.
We geven haar een ander kapsel.
Misschien wil de koningin wel krulletjes of vlechtjes net als...(een kind in je klas)
Misschien wil ze wel lang stijl haar of stekeltjes net als....(een kind in je klas)

 

We tekenen een mooie ketting en oorbellen.
We geven de koningin een nieuwe hoed of een kroontje,
lippenstift en oogschaduw.



Het gezicht van de koningin staat al op het blaadje.
De kinderen maken de koningin een beetje moderner.


De koningin met een bijzondere ketting: 

 

Als Hollands melkmeisje?


Twee moderne portretten van Beatrix:




Een portret met een kroontje en steile haren:


Een portret met hoed:


Een portret met krullend haar, 
lange oorbellen en een bijpassende ketting:


De opdracht leverde leuke tekeningen op.