Totaal aantal pageviews

zondag 28 augustus 2022

De blaadjesdief 2





Eekhoorn kan erg genieten van de bladeren aan zijn boom
Hij geniet van alle mooie herfstkleuren.

Vandaag leggen we de nadruk op de herfstkleuren 
en op het inkleuren.
Zie hier... en hier voor meer onderbouwing van stichting Schrift

Wat zijn de herfstkleuren?
Dat zijn de kleuren rood, oranje, geel, bruin en groen
Het zijn de zg warme kleuren.

Geef de kinderen alleen de warme/herfst kleuren
en laat ze de blaadjes inkleuren met kleine rondjes.

Waarom worden er rondjes gekleurd?
Het kleuren met kleine, ronddraaiende bewegingen 
zonder plekjes open te laten 
oefent de gebogen lijndelen die tijdens het schrijven nodig zijn.
Het oefenen van kleine bewegingen, 
kleiner dan 1 cm zijn nodig voor het schrijven.
De hand wordt regelmatig verplaatst 
als we met ronddraaiende bewegingen kleuren.
Dit is precies wat met schrijven ook gebeurt.
Door te kleuren met kleine, ronddraaiende bewegingen 
is er meer controle over het potlood. 
                                                                                                                                                                                     




Kleur eekhoorn ook in met kleine rondjes
en teken er allerlei herfstdingen bij:
paddenstoelen, kabouters, blaadjes op de grond, spinnen, egeltjes ed.


Poging om rondjes te kleuren door een jonge kunstenaar.



zondag 21 augustus 2022

Kinderboekenweek 2022: De blaadjesdief 1

 

De kinderboekenweek van 2022 
Heeft als thema: gi-ga groen...
De natuur staat centraal. 

De natuur is overal om ons heen. 
Er is van alles te ontdekken en te doen.
Het is een breed onderwerp
en het sluit mooi aan bij het daarop volgende thema: Herfst.

Voor groep 1,2 is oa. het boek: De blaadjesdief, geselecteerd.
De blaadjesdief is een verhaal over een eekhoorn
die ontdekt dat er blaadjes verdwenen zijn.
Zijn ze gestolen? 
Is er een blaadjesdief in het bos?
Hij ontdekt de wisselende seizoenen 
en hij ontdekt wie de blaadjes gestolen heeft.

Bekijk het boek 

Zoals jullie misschien wel gemerkt hebben geef ik geen tekenles meer.
Corona heeft eea verandert op school
en ik ben daardoor met "pensioen".
Ik vind het nog wel leuk om nieuwe lessen te maken 
om deze blog in de lucht te houden.

Onder het kopje aanvragen tekenlessen
kom je met mij in contact.

Voor het boek "De blaadjesdief" kwam een vraag
voor tekenopdrachten 
Altijd leuk want dat boek 'had' ik nog niet.




De eerste tekenopdracht bij het boek is de luie 8.
De luie 8 is een belangrijke oefening in de edukinesiologie.
De luie 8 probeer ik 4x per jaar te doen.
Het is een intensieve oefening om te begeleiden
want ik wil niet dat kinderen de luie 8 verkeerd inoefenen.

Teken 20x de luie 8. 
Begin linksom in de richting van de pijl.
Je ziet aan de tekening of de oefening vaak genoeg is gedaan.
Als kinderen er moeite mee hebben doe dan de oefening samen.
Kleur de eekhoorn in met kleine rondjes
en teken er paddenstoelen en kabouters bij, nootjes, blaadjes, spinnetjes ed.

De luie 8 werd vaker gebruikt in de herfst.


Twee vechtende eekhoorns:




Wil je knippen met de kinderen?
Maak de dennenappel af 
en knip hem uit en plak hem ergens in de tekening.







zondag 14 augustus 2022

Vrienden maken op school

 

De eerste schooldag komt er weer aan.
Dat is altijd een spannende tijd.
De eerste schoolweken zijn belangrijk om de groep te vormen.
Voor kinderen zijn de eerste weken belangrijk bij het vinden van vrienden.

Dit verhaal vond ik op facebook en het is makkelijk te realiseren op het schoolplein

Een moeder was bij de school van haar zoon,
en ze zag een fel gekleurde bank op het schoolplein.
Ze vroeg aan haar zoon of dit de enige plek was om te zitten...
Hij zei: ' Nee, dat is de bank voor vrienden.
Als iemand eenzaam is of geen speel kameraatje kan vinden,
en als je daar op gaat zitten,
dan komen andere kinderen vragen of je met hun wilt spelen."
De moeder vond ze dit geweldig,
en vroeg aan de zoon of hij het zelf heeft gebruikt?
Hij zei: ' Ja aan het begin van het nieuwe schooljaar toen ik hier nieuw was.
Ik zat daar en een andere jongen kwam me vragen om met hem te spelen.
Hier werd ik blij van.
En nu als ik daar iemand zie zitten, vraag ik ze om met mij spelen "


Een manier om te monitoren 
of er kinderen buiten de boot vallen is de volgende.
De leerkracht in een hogere klas vroeg elke week aan de kinderen 
om op te schrijven wie hun beste vriend was
en met wie ze wilden spelen.
De briefjes werden verzameld 
en de leerkracht keek niet naar wie er populair was
maar keek wie er nooit genoemd werd.
Als je dat weet kan je in de gaten houden
 hoe de kinderen met dat kind omgaan.