Totaal aantal pageviews

maandag 28 oktober 2019

3 André het kleine astronautje op zoek naar Laika


groep 3

 Andre en valentina én ruimte-muis
hebben Laika gevonden en ze willen landen op de maan.
Op de maan staan hun vrienden de ruimte-mannetjes
al klaar met een groot zeil om de raketten op te vangen.
De ontvangst is allerhartelijkst 
en er wordt een groot feest gevierd op de goede afloop.


We gaan vandaag tekenen op zwart papier.
Waarom zwart papier?
Omdat het donker is in de ruimte en als uitdaging 
want tekenen op zwart papier vraagt ander keuzes
 voor de kleur de we gebruiken.
Ik heb extra witte en gouden potloden bij me.
De kinderen zijn erg geconcentreerd bezig
en maken werk van de tekeningen.


Op het papier staat de maan op de voorgrond
en in de verte zien we de aarde.


We gaan 10 rondjes tekenen rond de aarde 
Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
We tekenen linksom.
Die 10 rondjes rond de aarde kunnen met wat fantasie
doorgaan voor de dampkring.
De aarde mag worden ingekleurd.
Op het digibord zoeken we een foto op van de aarde in de ruimte
en dan zien we het land en het water en de wolken
als blauwe, groene en witte vlekken.


Op de maan gaan we een raket tekenen:
en de ruimte mannetjes 


We laten zien dat het feest is met vlaggetjes en ballonnen.




De maan als gatenkaas:


Er zijn veel sterren in de ruimte:




Er hangen een heleboel ballonnen in de lucht:




vrijdag 25 oktober 2019

2 André het kleine astronautje op zoek naar Laika


groep 3

Laika is per ongeluk met de raket de ruimte ingevlogen.
Andre en valentina én ruimte-muis gaan hem zoeken.


Hoe pakken ze het aan?
Ze maken van oude spullen van buurman Kaptijn
een prachtige raket.
Opa help bij de lancering.


Maar de ruimte is zo groot, waar kunnen ze zoeken?
Het boek geeft de gelegenheid de planeten te benoemen
en er iets over te vertellen.
Ik laat ook een animatie zien 
over de manier waarop de planeten om de zon draaien.
Of de kinderen dat goed begrijpen is de vraag
maar het is wel mooi gezicht.


Op het blaadje zijn zo,n beetje de verhoudingen te zien 
tussen de zon en de planeten.
De planeten draaien in een eigen baan om de zon.


We gaan de zon inkleuren vanuit de kern.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
we doen hem een enkele keer vaker.
Het is een oefening om controle te krijgen over je potlood..
 We gaan vanuit een centraal punt links om, rondjes gaat draaien, 
dan gaan we langzaam het rondje vergroten.
Er mag geen wit te zien zijn in de zon.


Als de zon en de planeten zijn ingekleurd
mag er natuurlijk een zelfgemaakt raket bij getekend worden
en van alles uit de ruimte. 






Met kometen en een zwart gat.


En weer een vriendelijk marsmannetje:





maandag 21 oktober 2019

1 André het kosmonautje op zoek naar Laika


groep 3

In groep 3 gaan we samen op reis.
Andre Kuiper geschreef voor de kinderboekenweek 2019 een nieuw boek.
We hebben al eens uit zijn eerste boek gewerkt bij de tekenlessen
nu gaan we werken uit het 2de deel.
De ruimte blijft fascinerend. 


Laika de hond heeft per ongeluk 
de startknop van de raket ingedrukt.
De kinderen: Andre en valentina én ruimte-muis 
willen hem niet aan zijn lot overlaten
ze reizen hem achterna in een zelf gemaakte raket.


Laika is niet zomaar een hond.
Laika heeft echt bestaan.
Hij was in 1957 de eerste ruimte hond.
De eerste ruimte muis ging in 1950 mee naar de ruimte.
Het ruimte programma is al heel snel na WO2 opgestart 
 dat heb ik me nooit zo gerealiseerd.


We gebruiken de oude opdracht.
We gaan rook en vuur tekenen onder de raket.


Laika mag gezien worden achter een raampje
en er mag van alles bij getekend worden uit de ruimte.
Sterren en de maan:



De aarde als een bol in de ruimte:


Nog een paar mooie tekeningen:



en een marsmannetje: 






vrijdag 18 oktober 2019

Alle wielen in de file 4


groep 1-2

De familie beer heeft heel veel pech.
Er gebeurt van alles onderweg
waardoor ze erg laat aankomen bij Opa en Oma.
Het laatst stukje van de reis varen ze met de veerboot over.
Opa en oma staan al te wachten.


Als een file erg lang duurt 
dan zou je het liefst een helikoptertje van je auto maken.
Kon je maar een propeller uitschuiven uit je autodak
of vleugels bij de deuren
 zodat je weg kan vliegen uit de file.


We gaan het vandaag hebben over reizen door de lucht.
Dat kan met een vliegtuig, met een helikopter of met een luchtballon.
De kinderen leren deze week de letter L 
dus gaat de tekenles over de luchtballon.


Met een luchtballon vaar je niet zomaar van A naar B.
Je moet afwachten waar de wind je brengt.
De ballon wordt opgeblazen met warme lucht.
In het mandje staat een brander die warmt de lucht op.
Omdat warme lucht lichter is stuwt de koudere lucht de ballon omhoog.
Het is een spectaculair gezicht als een ballon opgeblazen wordt,
 zeker als er meer ballonnen tegelijk opgelaten worden.


De kinderen hebben wel eens een luchtballon gezien.
De ballonnen hebben altijd opvallende kleuren en patronen.
En wij gaan de ballon daarom mooi inkleuren.


Er mogen natuurlijk mensen in het mandje getekend worden:


Daarna gaan we wolken in de lucht tekenen.
Wolken tekenen is soms lastig voor de kinderen.
en daarom gaan we ze een keer oefenen.
Er staan 3 wolken op het blaadje en die gaan we overtrekken.
Dan zit de vorm al een beetje in je vingers.
Er mogen meer wolken bijgetekend worden.




Met de regenboog:



met zandzakken aan het mandje:


en met vliegtuigen in de lucht: