Totaal aantal pageviews

vrijdag 30 oktober 2020

Anna en de herfstbladeren 2


groep 2

Anna en papa gaan naar het bos 
en daar ontdekt Anna de herfst.
Er zijn veel tekeningen opdrachten te halen uit het boek
en daarom laat ik deze keer elke klas 
een andere tekening maken.


Dat pakte wel aardig uit 
want hierdoor kreeg ik een beter beeld 
van de tekenprestaties in de klassen onderling.


Er zijn 4 parallelklassen en aan het einde van de ochtend
 heb ik altijd 4 stapels tekeningen.
 Uit die 4 stapels fotografeer ik de 25 beste, leukste,
 opvallendste tekeningen waarmee ik de blog illustreer.
Deze keer had ik van elke klas toch nog minimaal 8 foto's


De eerste opdracht gaat over herfstbladeren en herfst kleuren.
Ik heb een paar mooie gekleurde bladeren 
 van de plataan die op het schoolplein staat.
De bladeren zijn half groen, bruin, geel en oranje:
de herfstkleuren dus... 
Ik maak de kinderen ook attent op de nerven in het blad.
De bladeren van de plataan gaan de klas rond 
zodat de kinderen de nerven goed kunnen zien. 



In de potloden bekertjes zitten vandaag alleen de herfstkleuren.
We gaan Anna en de blaadjes inkleuren.
In de blaadjes kunnen nerven getekend worden.
Er zijn maar een paar kinderen die de nerven tekenen.



Er mag iets van de herfst bijgetekend worden
zoals paddenstoelen en meer blaadjes:


Met spin en spinnenweb:




maandag 26 oktober 2020

Anna en de halloween 1


groep 2

We gaan werken uit het boek Anna en de herfst.
Het boekje is eenvoudig getekend
Alles van de herfst komt aan bod.
Het verhaaltje vind ik meer voor peuters: 2-4 jaar.


Het boekje behandelt allerlei aspecten van de herfst.
Je kan er veel tekenopdrachten uit maken.


Het is bijna halloween.
De kinderen kennen het feest wel ook al gaat het dit jaar niet door.
Het wijkcentrum organiseert, normaal gesproken, elk jaar een halloween feest.
Dat feest is populair, veel kinderen doen mee.


De herfst onderwerpen in het boekje
hebben het niet over Halloween
maar ik verwerk Halloween wel in mijn eigen verhaal. 

 Anna vind in de tuin een pompoen.
Papa en Anna brengen de pompoen naar mama.
Mama holt de pompoen uit en maakt er soep van.
Papa snijdt een gezicht uit in de pompoen.
De pompoen wordt buiten gezet met een lichtje.
Buiten hangt ook een spook en een spinnenweb.
Het ziet er lekker griezelig uit.


Anna zit op haar hurken bij de pompoen.
We gaan Anna inkleuren.
Waar ik niet over nagedacht heb doen de kinderen uit zichzelf
Eén van de kinderen gaat Anna schminken als griezelige clown
en dat ziet er gelijk gaaf uit:


In de andere klassen geef ik een voorzetje:



We gaan de pompoen 10x linksom omtrekken
als oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Leuk die verschillende uitdrukkingen bij dezelfde opdracht:



Er mag van alles bijgetekend worden, spinnen, spoken, herfst bladeren



met spinnen:


Anna als heks:





donderdag 22 oktober 2020

Jongens in de klas 2



                Het menselijke brein is in de loop der tijd steeds complexer geworden.                                         De ontwikkeling van een kinderbrein duurt ongeveer 25 tot 27 jaar.                                                         Dan pas is het volledige potentieel gerealiseerd.                                                                           Alles wat er in ons hoofd gebeurt en waarom,                                                      draait om samenwerken in een groep en overleven (van de soort).              

                   De ontwikkeling van onze hersenen doorloopt grofweg twee stadia:                                                                     1 De aanmaak van de massa                                                                                            2 Het gaan gebruiken van alle potentiële functies.                                   

                              De aanmaak van de hersenmassa duurt ongeveer 10 jaar.                                        Een kind van 9 jaar zit op 95% van de hersenomvang van een volwassene.                                De aanmaak van de verbindingen is een langdurig en complex proces.                                             Het brein ontwikkelt zich in interactie met de omgeving.                                                                       Iedereen krijgt daardoor een ‘brein op maat’.                                                                                                                                 

                       De belangrijkste taak van het brein is níet het leren op school                                                                maar informatie uit de omgeving filteren.                                                                             Dit heeft te maken met overlevingskansen inschatten.                                                            Die overlevingskansen hebben te maken met: de voortplanting                              de zorg voor het nageslacht of het overleven bij gevaar. 

                   Het brein van jonge kinderen scant voortdurend op veiligheid                                                          Het is belangrijk dat er voor hem of haar gezorgd wordt.                                                   Jonge kinderen kunnen zonder de zorg van volwassenen niet overleven                                        Dat mechanisme zorgt ervoor dat ze heel makkelijk af te leiden zijn                                                               als er iets opvallends of nieuws gebeurd. 

                           Over de verschillen tussen jongens en meisje                                                                                  is tegenwoordig veel informatie te vinden                                                                                             maar zijn er zoveel verschillen?                                                                                        Dit onderzoek heeft een opmerkelijke visie:                                                                          "Er zijn meer verschillen tussen jongens onderling                                                                                 dan ze dat van meisjes verschillen"                                                                                                                             én                                                                                             "De verschillende chromosomen hebben zeker invloed op het brein,                                             hormonen ook, maar.. de rol van de omgeving op gedrag                                                        wordt onderschat, terwijl de biologie wordt overschat.”                






zaterdag 17 oktober 2020

jongens in de klas



 Wíj hebben een probleem met jongens. 
School ouders en de maatschappij 
stellen eisen aan jongens waar ze niet aan kunnen voldoen.


Dit boek van Betsy van der Grift is een aanrader

Het gedrag van jongens 
maakt het voor leerkrachten en ouders lastig.
Jongens voelen zich onbegrepen, 
en gaan zich als reactie negatief gedragen. 


Het helpt als je weet hoe jongens in elkaar zitten; 
als je snapt hoe hun hersenen werken 
en wat testosteron doet in hun lijf. 
Je zult dan hun energie, nieuwsgierigheid, 
creativiteit, speelsheid, durf, 
impulsiviteit en competitiedrang 
beter begrijpen en waarderen. 


Jongens lopen in de ontwikkeling achter op meisjes. 
Dit komt oa doordat hun linkerhersenhelft kleiner is. 
Hun hersenhelften maken minder makkelijk verbindingen.

Schrijven, stilzitten en lezen in groep 3 zijn lastig.
 In het middelbaar onderwijs is plannen een struikelblok.. 
Dit maakt dat jongens al op jonge leeftijd ervaren 
dat ze iets niet kunnen. 
Het gevolg is dat jongens afhaken, 
een masker opzetten of ander negatief gedrag laten zien. 






maandag 12 oktober 2020

Kas bij Opa en oma 3

groep 2

We tekenen alleen met groep 2 dit jaar.
groep 1 gaat tijdens de tekenles werken aan de grove motoriek.
Eigenlijk vind ik het wel lekker want groep 1 gaat nog alle kanten op
en nu heb ik meer tijd en aandacht voor de groep 2 kinderen
en die tekenen best goed:


Als je bij opa en oma gaat logeren is het altijd een beetje feest.
En bij feest hoort taart... toch?


De kinderen hebben wel eens zelf taart gebakken.
Ik hoor een aantal keer appeltaart en kwarktaart met fruit
maar ook een spiderman taart, een lego taart, 
een frozen taart en een unicorn taart.


Opa en oma en Kas staan op het blaadje, die gaan we inkleuren.
Er staat ook een grote taart op het blaadje, die gaan we versieren.
We gaan streepjes tekenen in de boogjes.
de belangrijkste letter-onderdelen.
Hoe regelmatiger en preciezer hoe beter.


De taart mag versierd worden met kersjes en besjes
en er mogen kaarsjes op de taart getekend worden.
Een regenboog taart met kaarsjes:


Nog een mooie unicorn taart:


De taart versieren en alles inkleuren is best veel werk
en ik zie of een hele gedetailleerde taart 
of ingekleurde mensen of allebei half uitgewerkt.


Hierboven is veel werk gemaakt van de taart.
Deze jongen wilde een taart maken met alle smaken.
Een appeltaart met vakjes bovenop
en fruit aan de zijkant én een regenboogtaart.


De opdrachten bestaan meestal uit een oefening, 
een klein kleurplaatje en ruimte om zelf te kunnen tekenen.
Ik had zitten dubben om de taart of opa en oma zelf te laten tekenen.
Omdat we nog maar net in het schooljaar zitten
en groep 2 nog erg jong is 
heb ik er voor gekozen om alleen de taart te laten versieren.
De opdracht lijkt om die reden meer op een kleurplaat deze keer. 


Bij feest horen ook vlaggetjes:



Veel kaarsjes op de taart:











dinsdag 6 oktober 2020

Opa en oma

 

Groep 2

Kas gaat logeren bij Opa en oma,
Dat is leuk want bij opa en oma
 doet Kas andere dingen dan bij papa en mama.


Veel kinderen hebben nog een opa en oma.
Veel kinderen gaan inderdaad af en toe logeren.
Maar sommige opa,s en oma,s wonen helaas ver weg
in Rusland en hieronder op de boerderij in Polen:


Ik wilde met de kinderen hun familie tekenen
 maar die opdracht hadden de kinderen al met hun leerkracht gemaakt.
De resultaten hingen in de gang.


Daarom gaan we een iets andere opdracht maken.
Teken opa en oma (en jezelf):






Opa en oma en de hond:



Of teken wat je met opa en oma doet:
Een speurtocht lopen met opa en oma:


In een tent slapen:


In bad bij opa en oma:


Naar de speeltuin:


Een spelletjes doen:


Met lego spelen:


In een hotel logeren:


In de tuin spelen:



Opa en oma hebben een zwembad in de tuin:


Opa en oma hebben konijnen en een gevaarlijke kat:


Een opvallende tekening in groep 2
Oma (links) heeft een 'open' gezicht?


Opa en oma met de regenboog: