Wat zie je aan de tekening?
In een tekening kunnen we verschillende lagen herkennen:
1ste laag = iets actueels.
2de laag = een persoonlijk gevoel van het kind
3de laag = een universele betekenis.
1 Het is niet altijd nodig een kindertekening
te begrijpen of te interpreteren.
Het belangrijkste is dat kinderen de
gelegenheid krijgen
hun eigen tekeningen uit te werken.
2 Kinderen tekenen ook omdat ze het leuk
vinden
of omdat het een opdracht is van de juf.
We hoeven niet overal iets
achter te zoeken.
3 We kunnen in iedere tekening zien wat we willen zien maar
we moeten onze interpretaties wèl kunnen
beargumenteren.
4 Het eigen, eerste gevoel bij het zien van een
tekening is belangrijk,
en zegt ook iets over onze eigen ervaringen of gevoelens
en die hoeven niet hetzelfde te zijn als die van het kind.
5 Kijk niet te subjectief en niet te objectief,
probeer een goede middenweg te vinden.
Wat
is belangrijk bij het interpreteren van een tekening:
* Onze waarneming: kritisch kijken, wat is er
allemaal te zien.
* Waren er kleurpotloden aanwezig, heeft het
kind kleur gebruikt?
* Was er genoeg tijd om te tekenen, of niet?
* We moeten kennis hebben van de symbolische
betekenis van
kleuren, vormen en dieren, mensen en
natuurverschijnselen ed.
* De leeftijds/ ontwikkelingsfase van het kind
* De actuele levens en gezinsomstandigheden van
het kind
(is het ziek, gaat het verhuizen, komt er een baby,
gaan de ouders scheiden,
* Wanneer is de tekening gemaakt, hoe, op welke manier,
leeftijd,)
* De betekenis van metaforische uitdrukkingen weten.
(bv vast zitten, te hoog grijpen.)
* De ouders zijn de beste deskundigen op het
gebied van hun kind
(bv. een kind heeft een nieuwe rode pyjama
en tekent
zichzelf met die pyjama aan in bed,
rood heeft een betekenis en we kunnen hier
een hele analyse op los laten
als we niet weten dat die rode pyjama de lievelings pyjama is van het kind.)
* Compensatie: het is belangrijk om er achter
te komen of het kind
in een tekening het probleem compenseert of
complementeert.
Bv. een meegaand kind tekent geweld;
dat kan een compensatie
zijn voor ingehouden woede.
* Complementatie: een kind is getuige van veel ruzies en
tekent
vechtende
mensen, dit is een tekening uit de realiteit maar we
weten niet
hoe het kind de ruzies ervaart.