Totaal aantal pageviews

maandag 18 januari 2021

Tekeningen lezen 2

 

Wat zie je aan de tekening?
In een tekening kunnen we verschillende lagen herkennen:
1ste laag = iets actueels.
2de laag = een persoonlijk gevoel van het kind
3de laag = een universele betekenis.



1  Het is niet altijd nodig een kindertekening
 te begrijpen of te interpreteren. 
Het belangrijkste is dat kinderen de gelegenheid krijgen 
hun eigen tekeningen uit te werken.

2  Kinderen tekenen ook omdat ze het leuk vinden 
of omdat het een opdracht is van de juf. 
We hoeven niet overal iets achter te zoeken.

3  We kunnen in iedere tekening zien wat we willen zien maar 
we moeten onze interpretaties wèl kunnen beargumenteren.

4  Het eigen, eerste gevoel bij het zien van een tekening is belangrijk, 
en zegt ook iets over onze eigen ervaringen of gevoelens
 en die hoeven niet hetzelfde te zijn als die van het kind.
5  Kijk niet te subjectief en niet te objectief, 
probeer een goede middenweg te vinden.


Wat is belangrijk bij het interpreteren van een tekening: 
*  Onze waarneming: kritisch kijken, wat is er allemaal te zien.
*  Waren er kleurpotloden aanwezig, heeft het kind kleur gebruikt?   
*  Was er genoeg tijd om te tekenen, of niet?
*  We moeten kennis hebben van de symbolische betekenis van
    kleuren, vormen en dieren, mensen en natuurverschijnselen ed.           
*  De leeftijds/ ontwikkelingsfase van het kind
*  De actuele levens en gezinsomstandigheden van het kind 
(is het ziek, gaat het verhuizen, komt er een baby, gaan de ouders scheiden, 
* Wanneer is de tekening gemaakt, hoe, op welke manier, leeftijd,)
*  De betekenis van metaforische uitdrukkingen weten.
(bv vast zitten, te hoog grijpen.)
*   De ouders zijn de beste deskundigen op het gebied van hun kind
(bv. een kind heeft een nieuwe rode pyjama 
en tekent zichzelf met die pyjama aan in bed,
 rood heeft een betekenis en we kunnen hier een hele analyse op los laten 
als we niet weten dat die rode pyjama de lievelings pyjama is van het kind.)
*   Compensatie: het is belangrijk om er achter te komen of het kind
in een tekening het probleem compenseert of complementeert. 
Bv. een meegaand kind tekent geweld; 
dat kan een compensatie zijn voor ingehouden woede. 
* Complementatie: een kind is getuige van veel ruzies en tekent
   vechtende mensen, dit is een tekening uit de realiteit maar we 
   weten niet hoe het kind de ruzies ervaart.