Kinderen tekenen tegenwoordig schematischer
en maken vaker afzonderlijke elementen
van een tekenopdracht, meldt Trouw.
Twintig jaar geleden verbeeldden kinderen
vaker een heel verhaal, zegt de inspectie.
Ze concluderen daarmee dat de tekeningen
tegenwoordig van mindere kwaliteit zijn.
Net als in 1996 maakten 11 en 12 jarige leerlingen
nav een verhaal een tekening.
Kunsthistorici beoordeelden de tekeningen.
Ze keken of het verhaal overtuigend werd afgebeeld,
ze keken naar de volledigheid en de ruimtelijkheid.
De manier waarop handelingen werden weergegeven
en het handschrift.
De Inspectie zegt dat de kwaliteit van het beeldend onderwijs
achteruit is gegaan.
Dat kan komen doordat er minder vakdocenten zijn
en omdat er ook op de pabo minder aandacht voor is.
Het rapport Peil kunstzinnige orientatie
van het ministerie van onderwijs begint zo:
Iedere dag verrijkt onderwijs in Kunstzinnige oriëntatie het leven
van kinderen.
Jezelf kunnen uitdrukken, technische vaardigheden
ontwikkelen,
van kunst leren genieten: dat geeft het leven kleur.
Kinderen krijgen tijdens lessen beeldende kunst,
drama, muziek, dans
en lessen over cultureel erfgoed
een breed scala aan mogelijkheden
aangereikt
om te communiceren en samen te werken.
Werken aan
creativiteit en expressiviteit
is daarmee niet alleen een aangename
afwisseling,
het is van grote waarde voor de ontwikkeling van
kinderen.
Je leert spelen, verbeelden en al je zintuigen gebruiken:
vaardigheden en competenties die meer dan ooit nodig zijn.
Dat is helemaal waar.
Het is alleen een beetje jammer dat het zelfde onderwijsministerie
Het is alleen een beetje jammer dat het zelfde onderwijsministerie
amper geld uittrekt voor kunstonderwijs.