Totaal aantal pageviews

maandag 10 oktober 2011

Superheldenmasker


groep 1-2

Het boekenweekthema is: Helden.
De kleuters gaan zoeken naar de held in zichzelf:
Wat durf je al en wat kan je al goed?
Durf je al zonder zijwieltjes te fietsen?
Durf je al door het gat te zwemmen tijdens zwemles?


In het verhaaltje wordt gevraagd wanneer je een held bent.
Het verteld ook hoe Superhelden eruit zien.
Omdat Superhelden een speciaal pak en een masker dragen 
gaan we vandaag een Superhelden-masker maken.
Het wordt een Superhelden-masker voor jezelf.


De opdracht is:
Teken honderd-duizend-miljoen keer een luie 8 in het masker.
Waarom zo veel?
De luie 8 is een oefening voor het laten samenwerken
 van de linker en de rechterhersenhelft.
Het is een oefening die we niet vaak genoeg kunnen maken.
Dit is weer een mooie gelegenheid.
De opdracht is verder niet zo uitgebreid 
en zo zijn de kinderen toch even bezig.
Als we hem inderdaad heel veel maken 
dan is het masker ook gelijk mooi ingekleurd.


Dit masker is gemaakt met heeel veeeel luie achten. 

Lang niet alle kinderen kunnen de luie 8 goed maken.
Lukt het niet dan worden ze geholpen.
Zo aan het begin van het schooljaar 

moest een vrij groot aantal kinderen worden geholpen.
Door de luie 8 samen te maken 

ging het op den duur bij een aantal zo goed dat ze het alleen af konden.


Wat kan er fout gaan?
Kinderen houden het blad in de lengte 
of ze kruisen niet in het midden of ze gaan cirkels maken rond de ogen:


Tot slot mogen de kinderen het masker op hun eigen manier afmaken.
Omdat veel supermannen de super eigenschappen van een dier hebben 
kunnen ze een masker maken met wat dierenkenmerken.
Tijdens de instructie is de kat als voorbeeld genomen.
Een kat kan onhoorbaar sluipen, hij is lenig en heeft scherpe ogen en goeie oren.
Daarom zijn er veel oortjes en snorharen ed. getekend. 


Als allerlaatste kan het het masker nog worden uitgeknipt.
Vertel dat op het allerlaatst, als de tekening helemaal klaar is.
Als uitknippen kan, print het masker dan uit op wat steviger papier.