Totaal aantal pageviews

woensdag 9 mei 2012

Oorkonde


 

Groep1-2
De woordspeling Ma-de-liefste
is te leuk om niet te gebruiken bij moederdag.


De resultaten van de opdracht van de vorige dag vielen me tegen.
Dat kan aan de opdracht liggen of aan de klas.


  Een zelfde opdracht kan in de ene klas leuk uitpakken 
en in een andere klas tegenvallen.
Je kan het nooit helemaal van te voren inschatten.

Ik ben er voor het gemak maar vanuit gegaan
dat het niet aan de klassen ligt.
Het verhaal is ingekort.
De oorkonde is een beetje veranderd.



De opdracht is ook een beetje veranderd:
Kleur de letters in en de bloemen én teken jezelf met mama...

 
 De oorkonde hebben we deze keer niet uitgeknipt. 


Omdat de madeliefjes naar boven zijn verschoven 
blijft er genoeg ruimte over voor een tekening.
Die ruimte is in de meeste gevallen ook gebruikt.


Er kwamen deze keer leukere tekeningen uit.
    In ieder geval is het onderwerp van de tekening een stuk interessanter.

 
Als je meer weet van de kinderen kan je aan de tekening zien
hoe de verhouding tussen de kinderen en de moeder is.

 Bij de bovenstaande tekening bv. valt op
dat één van de figuurtjes geen handen heeft en niet echt lacht .



De algemene betekenis van handen is:
          Met onze handen maken we contact met de wereld om ons heen.
Ze verbinden ons met de wereld.
Aan de getekende hand kunnen we zien hoe het kind in contact is met andere mensen. 
Naar buiten getekend = goed contact met de buitenwereld.
De armen tegen het lichaam= moeite met het maken van contact.
Worden er, net als in dit geval, geen handen getekend
 dan bied zo,n tekening een gelegenheid om vragen te stellen.
NIET om gelijk conclusies te trekken.


Deze tekening ziet er heel gezellig uit :)