In sommige kringen zijn er grote zorgen over het handschrift van onze jeugd,
anderen denken daar wat luchtiger over
want is leren schrijven nog nodig in het digitale tijdperk?
Verdwijnt het handschrift door de computer en mobieltjes?
30 procent van de leerlingen in het basis- en middelbaar onderwijs
heeft moeite om leesbaar te schrijven.
Daar zijn verschillende oorzaken voor.
Het netwerk voor de fijne motoriek
bestaat uit 29 gewrichten en 35 spieren.
Die heb je allemaal nodig om te kunnen schrijven.
Die motoriek kan je met jonge kinderen al oefenen
bv. door te tekenen, te knutselen en spelletjes te spelen.
Anneloes Overvelde is gepromoveerd
op onderzoek naar leren schrijven.
Schijven is intensief.
Voor iedere letter maak je andere bewegingen.
Bij typen is elke beweging het zelfde.
Door dat elke letter een andere beweging vraagt
is de hersenactiviteit groter als je schrijft dan bij het typen.
Kinderen herkennen de letters ook beter.
Alles wat je opschrijft onthoud je beter.
Het schijnt ook een goed effect te hebben op rekenen.