Totaal aantal pageviews

woensdag 1 januari 2020

Handschrift


Afbeeldingsresultaat voor anneloes overvelde boek

In sommige kringen zijn er grote zorgen over het handschrift van onze jeugd,
anderen denken daar wat luchtiger over 
want is leren schrijven nog nodig in het digitale tijdperk?

Verdwijnt het handschrift door de computer en mobieltjes?
 30 procent van de leerlingen in het ­basis- en middelbaar onderwijs 
heeft moeite om leesbaar te schrijven.
Daar zijn verschillende oorzaken voor.

Afbeeldingsresultaat voor anneloes overvelde boek

Het netwerk voor de fijne motoriek 
bestaat uit 29 gewrichten en 35 spieren. 
Die heb je allemaal nodig om te kunnen schrijven.
Die motoriek kan je met jonge kinderen al oefenen
bv. door te tekenen, te knutselen en spelletjes te spelen.


Anneloes Overvelde is gepromoveerd 
op onderzoek naar leren schrijven.
Schijven is intensief.
Voor iedere letter maak je andere bewegingen.
Bij typen is elke beweging het zelfde.
Door dat elke letter een andere beweging vraagt 
is de hersenactiviteit groter als je schrijft dan bij het typen.
Kinderen herkennen de letters ook beter.
Alles wat je opschrijft onthoud je beter.
Het schijnt ook een goed effect te hebben op rekenen.

             

zondag 22 december 2019

De wijzen uit het oosten


groep 1,2

De laatste opdracht uit het boek van Dick Bruna 
gaat over de 3 wijzen.
De 3 wijzen uit het oosten hadden ook de vreemde ster gezien
en waren het kindje Jezus gaan zoeken.
Ze hadden kostbare kado's bij zich.


 De leerkrachten hebben inmiddels het boek voorgelezen
of het filmpje op You tube opgezocht.


 De drie wijzen mogen worden ingekleurd.
Er is verder geen oefening.



Er mag natuurlijk een kerststal bijgetekend worden
en iets van het kerstfeest.



Een kerstboom:


Extra sterren en een boom:


De engel en de stal:






woensdag 18 december 2019

De herders

Groep 1,2

De herders zien aan de hemel de vreemde ster staan.
Ze horen ook het verhaal van de engel.
Ze gaan op zoek naar de stal en het kindje Jezus. 


We gaan vandaag de herders inkleuren en de schapen.
De schapen gaan we wollig maken 
door rondjes te kleuren en te gaan "lopen" met het potlood.
Het is een oefening uit het mandala tekenen.
Het wollig maken lukte heel aardig bij de meeste kinderen. 



Er mag van alles bijgetekend worden van het kerstfeest.
Extra sterren:


Een kerstboom:



Een sneeuwpop: 


De regenboog:




zaterdag 14 december 2019

Jozef en Maria


Afbeeldingsresultaat voor kerstmis dick bruna
groep 1-2

Jozef en Maria zijn op weg naar Bethlehem.
In Bethlehem is geen plek om te overnachten.
Gelukkig vinden ze na lang zoeken nog een plekje in een stal.
Daar wordt het kindje Jezus geboren.



Op het blaadje staan Jozef en Maria en het kindje Jezus.
We gaan alle figuren netjes inkleuren met kleine rondjes.
Er werd heel netjes gekleurd:



Daarna gaan we de stal tekenen.





Er horen ook dieren bij de stal:



En een kerstengel: 








maandag 9 december 2019

De engel van Dick Bruna


groep 1,2

Het boek kerstmis van Dick Bruna is een klassieker.
Het is een zeer geschikt boek om kleuters het kerstverhaal te vertellen
De juf leest het boek elk jaar voor.


In mijn inleiding loop ik al snel vast.
We zijn op een openbare school 
en de meeste kinderen kennen de bijbelse begrippen niet
want wie is God en wat zijn engelen en herders?
Het is een beetje veel om uit te leggen.
Het kindje Jezus kennen sommige kinderen nog wel.


Ik vertel maar gewoon mijn eigen inleiding:
Hoog in de hemel maken de engeltjes zich klaar.
Ze gaan naar de herders om te vertellen.dat Jezus is geboren
en ze vertellen dat de herders naar hem toe moeten gaan.
Tot slot zingen de engeltjes nog een mooi lied.


De kinderen luisteren geboeid naar het verhaal
en tenslotte zingen we samen nog een kerstliedje.


Op het blaadje staat de engel van Dick Bruna.
We gaan de engel inkleuren met kleine rondjes
en we gaan de sterretjes overtrekken.


Daarna mogen er extra sterren bijgetekend worden


en... extra engeltjes...



Sneeuwpoppen:


De kerstboom en sneeuw:


Muzieknoten:


Het kindje Jezus (rechts onder):


De kinderen hebben erg goed zitten werken.




maandag 2 december 2019

De wagon met de echte pakjes


groep 1-2

De hoofdpiet heeft samen met pietje smeerpoets alles 2x gecontroleerd.
Toch gaat er ergens iets niet goed 
want de fopkadootjes liggen nog in het pietenhuis
en de kadootjes voor pakjesavond liggen in de trein.
De paardenpiet en Ozosnel zijn nergens te bekennen.
De trein rijd weg zonder pietje smeerpoets
en waar is Sinterklaas gebleven?


Op het blaadje staat een wagon met kadootjes
en Ozosnel staat naast de wagon,
want waarschijnlijk zitten hij en de paardenpiet in de trein.
Er mogen natuurlijk veel meer kadootjes bij getekend worden.


De kadootjes zijn een oefening voor vierkante gesloten vormen.
De december maand leent zich daar uitstekend voor ;)
De meeste kinderen kunnen met 4 jaar een vierkant tekenen en een kruis...
Aan de tekening kan je zien hoever de kinderen zijn in hun ontwikkeling.



In de wielen tekenen we 2x links om de cirkel.
Dat is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Verder mag de rails getekend worden.
Dat is een oefening die ook past bij de tekenontwikkeling van jonge kinderen:
nl. het tekenen van dwarslijnen. 
Dwarslijnen tekenen geeft aan dat het kind een eigen weg gaat.
Dat het een eigen wil ontwikkeld.
Het doorkruist andermans meningen.
We noemen deze periode de peuterpubertijd.



Natuurlijk hoort Sinterklaas op het paard 
en mag er een pietje bij.






De werktekening: