Totaal aantal pageviews

woensdag 11 april 2018

De boom


Afbeeldingsresultaat voor de treurwilg

Groep 3 heeft een boom getekend.
Omdat ik niets weet over de kinderen
heeft het voor mij weinig zin me erg te verdiepen
in de betekenis van kindertekeningen.

Toch zijn er altijd wel een paar kinderen waar wat mee is.
Voor dit soort kinderen is de boom opdracht 
een mooi moment om eens extra naar de tekening te kijken.

Als je naar een tekening kijkt,
 kijk je ook naar wat er niet getekend is.
In de tekening hieronder zijn geen wortels getekend,
geen appeltjes of ander fruit,
er zijn geen dieren.
Het ziet er allemaal een beetje kaal uit.
Het is niet levendig. 
Het enige positieve is het ontbreken van een donker gat in de stam,
De boom oogt treurig door het afhangende groen.

Wat vooral opvalt is:
 de rode lijn helemaal onderaan het blad,
en het eerste stuk van de stam is wit.


Als ik de tekening laat zien aan de leerkracht
verteld ze dat het kind bijna direct na de geboorte 
in de steek gelaten is door de vader.
Dat kan de rode lijn verklaren.

Moeder en kind hebben de eerste 4 jaar tamelijk geïsoleerd geleefd.
Er waren geen andere kinderen in de familie,
het kind is niet naar een kinderopvang geweest.
Zijn eerste contact met andere kinderen was op de lagere school.
Dat kan een verklaring zijn voor het witte stuk stam.


***



zaterdag 7 april 2018

De dikke boom


Groep 3

Leeskern 10 gaat over de dikke boom
 in de tuin van de familie de Groot.
De dikke boom is misschien wel 300 jaar oud.
De leeskern bied de gelegenheid
 om meer over bomen en de natuur te vertellen.



Want waarom zijn bomen belangrijk voor mensen?
Hoe kan je zien hoe oud bomen zijn?
Waar staat de dikste boom van nederland?
Hoe oud is de oudste boom van Nederland?
Hoe oud is de oudste boom van de wereld?
en hier staan mooie oude bomen?


Ik vertel wat over de bomen
 en vraag wie er wel eens in een boom geklommen is.
Trots gaan er veel vingers de lucht in.
Er schijnt een mooie klimboom in de buurt te staan.
Dat is leuk want de kinderen  



De boomtekening komt vaak terug en is een klassieker.
Als er ergens in de klas een zorgenkindje zit
of als er iets aan de hand is waar je je vinger niet op kan leggen
dan kan je een boom tekening laten maken.
Bij Eveline Ruitenberg leer je meer over kindertekeningen.


Ik doe een visualisatie met de kinderen over bomen.
Ze doen verrassend goed mee.
Daarna gaan we de boom tekenen 
die ze in hun hoofd hebben gezien.


Ze mogen ook de boom uit het verhaal tekenen.
De leeskern gaat over een schaap in de boom:


en over een boomhut in de boom.



Er werden verschillende kersenbomen: getekend:







Een boom met verschillende dieren:


Vreemde bomen:



Hier is naast de boom geschreven hoe oud de boom is:


Nog een bekende oude boom: 
de sprookjesboom uit de Efteling:




dinsdag 3 april 2018

De Paashaas


Groep 1-2-3

Het is bijna Pasen.
We maken een tekening van de paashaas,
we zijn immers op een openbare school.



Wat hebben paashazen, eieren, kuikentjes en voorjaarsbloemen 
nu eigenlijk met pasen te maken?
Ook het paasfeest heeft zijn eigen symbolen en betekenis. 
Vooral het feit dat de aarde ontwaakt uit zijn winterslaap
en dat er snel weer nieuw leven komt wordt gevierd.


De paashaas blijkt onzichtbaar en heeft een gouden vacht.
Het is dus wel een beetje mysterieus dier.


Ik neem een speelgoed konijntje mee dat net echt lijkt.
Dat konijn geeft ieder kind een kusje en een knuffel,
De kinderen voelen hoe zacht de vacht is.


We gaan vandaag de vacht van de paashaas tekenen.
Een van de leerkrachten had de opdracht gevonden op internet.
De opdracht past in deze manier van werken
dus we gaan hem gewoon doen.


De haas is al getekend en er staan lijnen in zijn kop.
Binnen die lijnen gaan we streepjes tekenen.
We beginnen bij de boven lijn en stoppen bij de onder lijn.
Hoe regelmatiger de streepjes 
en hoe preciezer er gewerkt wordt hoe beter.
Het is een arceeropdracht voor de op en neerhalen.
De op en neer halen zijn de belangrijkste letter onderdelen.


We gaan werken met een fineliner.
De kinderen mogen niet kleuren met de fineliner en niet hard drukken.
We werken wel vaker met een fineliner en dat gaat meestal goed.
Op een enkel kind na dat motorisch zwak is die krijgt een gewone viltstift..


De streepjes hoeven niet te dicht naast elkaar te staan
dan duurt het werkje te lang,
maar te ver uit elkaar is ook niet helemaal de bedoeling:


We tekenen ook streepjes rond de ogen
en rond de mond:


Hier en daar kreeg de haas snorharen:


Er waren verschillende variaties op de streepjes:



Er ontstond in 1 klas nog een andere variatie.



Werk van hele jonge kinderen:


Als er tijd over is mag er natuurlijk wat bij getekend worden:



In groep 3 gingen een paar kinderen
 spontaan andere arceer motiefjes gebruiken:





Hier zijn dubbele kleuren gebruikt 
dat gaf een apart effect:






zaterdag 31 maart 2018

Een machine bouwen 4


Gerelateerde afbeelding
groep 3

Het thema van leeskern 9 is techniek.
We gaan vandaag een machine bouwen.


Het boek: De Keepvogel
 gaat over het maken van een machine.
Dat boek gebruik ik niet...
 wel een stukje van de machine.
Omdat het lastig is ineens een machine te tekenen
staat er een gedeelte op het blaadje.
De machine mag ingekleurd worden:


en verder uitgebreid worden.
Hieronder wordt maar een hele kleine aanpassing gedaan:



De kinderen moeten tijdens het tekenen ook bedenken
 waar ze hun machine voor gaan gebruiken.
Er was een kleur-machine
 maar ook een paar bomen-omzaag-machines:



Een hout-hak-machine:


Dit is een gereedschap-maak-machine:


Dit is oa een tandenpoetsmachine:



Een stofzuiger:


Een in-bed-stop-machine:


Een appel-was-machine:


Een machine om mensen te beschermen:


En machine om punten te slijpen
en om bladzijden van boeken om te slaan: