Totaal aantal pageviews

dinsdag 3 april 2018

De Paashaas


Groep 1-2-3

Het is bijna Pasen.
We maken een tekening van de paashaas,
we zijn immers op een openbare school.



Wat hebben paashazen, eieren, kuikentjes en voorjaarsbloemen 
nu eigenlijk met pasen te maken?
Ook het paasfeest heeft zijn eigen symbolen en betekenis. 
Vooral het feit dat de aarde ontwaakt uit zijn winterslaap
en dat er snel weer nieuw leven komt wordt gevierd.


De paashaas blijkt onzichtbaar en heeft een gouden vacht.
Het is dus wel een beetje mysterieus dier.


Ik neem een speelgoed konijntje mee dat net echt lijkt.
Dat konijn geeft ieder kind een kusje en een knuffel,
De kinderen voelen hoe zacht de vacht is.


We gaan vandaag de vacht van de paashaas tekenen.
Een van de leerkrachten had de opdracht gevonden op internet.
De opdracht past in deze manier van werken
dus we gaan hem gewoon doen.


De haas is al getekend en er staan lijnen in zijn kop.
Binnen die lijnen gaan we streepjes tekenen.
We beginnen bij de boven lijn en stoppen bij de onder lijn.
Hoe regelmatiger de streepjes 
en hoe preciezer er gewerkt wordt hoe beter.
Het is een arceeropdracht voor de op en neerhalen.
De op en neer halen zijn de belangrijkste letter onderdelen.


We gaan werken met een fineliner.
De kinderen mogen niet kleuren met de fineliner en niet hard drukken.
We werken wel vaker met een fineliner en dat gaat meestal goed.
Op een enkel kind na dat motorisch zwak is die krijgt een gewone viltstift..


De streepjes hoeven niet te dicht naast elkaar te staan
dan duurt het werkje te lang,
maar te ver uit elkaar is ook niet helemaal de bedoeling:


We tekenen ook streepjes rond de ogen
en rond de mond:


Hier en daar kreeg de haas snorharen:


Er waren verschillende variaties op de streepjes:



Er ontstond in 1 klas nog een andere variatie.



Werk van hele jonge kinderen:


Als er tijd over is mag er natuurlijk wat bij getekend worden:



In groep 3 gingen een paar kinderen
 spontaan andere arceer motiefjes gebruiken:





Hier zijn dubbele kleuren gebruikt 
dat gaf een apart effect:






zaterdag 31 maart 2018

Een machine bouwen 4


Gerelateerde afbeelding
groep 3

Het thema van leeskern 9 is techniek.
We gaan vandaag een machine bouwen.


Het boek: De Keepvogel
 gaat over het maken van een machine.
Dat boek gebruik ik niet...
 wel een stukje van de machine.
Omdat het lastig is ineens een machine te tekenen
staat er een gedeelte op het blaadje.
De machine mag ingekleurd worden:


en verder uitgebreid worden.
Hieronder wordt maar een hele kleine aanpassing gedaan:



De kinderen moeten tijdens het tekenen ook bedenken
 waar ze hun machine voor gaan gebruiken.
Er was een kleur-machine
 maar ook een paar bomen-omzaag-machines:



Een hout-hak-machine:


Dit is een gereedschap-maak-machine:


Dit is oa een tandenpoetsmachine:



Een stofzuiger:


Een in-bed-stop-machine:


Een appel-was-machine:


Een machine om mensen te beschermen:


En machine om punten te slijpen
en om bladzijden van boeken om te slaan:





zondag 25 maart 2018

De waterleiding 3


Afbeeldingsresultaat voor waterleiding loodgieter
groep 3

De leeskern gaat over een kapotte waterleiding.
We gaan een oude opdracht doen.
De loodgieter legt waterleidingen aan
 en moet vaak onder de grond werken.


Onder de grond is het donker 
en er hangen overal spinnenwebben.


Op het blaadje staat de loodgieter en een stukje leidingwerk.
We gaan meer leidingen tekenen.
Het is een opdracht om rechte lijnen te trekken
met haakse bochten.


De waterleiding is lek.
De loodgieter moet aan het werk


Het is een mooie gelegenheid om te tekenen met de liniaal.
De kinderen stelden het zelf voor
en een paar hebben daadwerkelijk de liniaal gebruikt.







woensdag 21 maart 2018

De diepte in... 2


Groep 3

Buurvrouw Trees is met een graafmachine
 een gat aan het graven op het schoolplein.
Dat was niet zo,n goed idee.


Het onderwerp leent zich voor nog een 3 D tekening.
De grote vraag is of de opdracht
 niet te hoog gegrepen is voor groep 3 kinderen.


Op internet staat een filmpje met deze tekening.
Dat filmpje laat ik zien.


Op het blaadje staat een cirkel met 8 lijnen en een beginnetje.
We gaan holle en bolle lijnen tekenen.
Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Er moet behoorlijk precies gewerkt worden:



Een aantal kinderen gaat aan de slag en hoor je niet.
Er zitten zelfs kinderen
 tussen waar je het niet van verwacht. 


Er is een groepje die (een paar keer) een nieuw blaadje wil 
omdat er ergens iets fout is gegaan.


Er zijn kinderen waar het maar niet wil lukken.
In dat geval maken we de opdracht samen.


Op een gegeven moment is iedereen 
heel aardig aan het werk.


Als alle vlakken ingetekend zijn hoort er ook schaduw in:

 

 

Twee gekleurde tekeningen: