Totaal aantal pageviews

zondag 27 januari 2013

IJsberen


groep 1-2

IJsberen zijn ook dieren die altijd in de kou leven.


Er leven nog vrij veel dieren op de Noordpool:
IJsberen, zeehonden, Poolvossen, wolven, rendieren, 
lemmingen, sneeuwhazen, sneeuwuilen, sneeuwmuizen, vlinders en muggen.
De ijsbeer is het grootste dier.  


Waarom de ijsberen een witte vacht hebben 
konden de kinderen niet goed vertellen.
Ze wisten wel waarom ze een dikke vacht hadden.

 

We gaan vandaag een tekening maken 
van een ijsbeer moeder met haar jong in het water.
Er zijn extra lichtblauwe potloden.

De tekenopdracht is:
teken de golfjes van de zee 2x


Het is inmiddels een hele bekende opdracht.
De kinderen hebben er dan ook geen problemen

 
 
 De vacht mag lekker dik gemaakt worden met extra streepjes.
 Daarna is de opdracht vrij.
Er mogen ijsbergen bij
en extra sneeuwvlokjes:

 

Hartjes:


En een regenboog:


Er mogen natuurlijk visjes bij getekend worden:


Nog geen 4 jaar en aan het wennen
De baby ijsbeer kreeg een buik en pootjes

 

Nog een opvallende tekening:

 


donderdag 24 januari 2013

Zeehondjes


groep 1-2

Zeehonden leven altijd in de kou
daarom dragen ze een lekkere warme bontjas.

  
Die bontjas maakt dat jonge zeehondjes
er schattig uitzien.
Het zijn net knuffeldieren.


Zeehonden hebben de eerste paar weken 
van hun leven een dikke, witte vacht .
Die vacht beschermt hen tegen de kou
én zorgt ervoor dat ze niet opvallen in de sneeuw en op het ijs.
Ze kunnen met hun mooie witte bontjas niet gemakkelijk zwemmen
en dat maakt hen extra kwetsbaar voor de mens.
Dat laatste vertellen we maar niet bij de kleuters.


Op het blaadje staat het snoetje van een jonge zeehond.
Er staan ook al een paar haren van de vacht getekend.
De opdracht is:
maak een dikke vacht door streepjes te tekenen.


Als dat gedaan is kan de tekening afgemaakt worden met:
ijsbergen, sneeuw, lucht en water
een ijsbeer en een sneeuwpop.


De opdracht is niet te moeilijk voor de jongste kleuters
en er kan genoeg bijgetekend worden
door de 'gevorderde' tekenaars.


De maker van de tekening hieronder was vandaag voor het eerst op school:


Er is met lichtblauw potlood gewerkt
omdat het op de Noordpool altijd koud en wit is
met een blauwe lucht en een blauwe zee.






maandag 21 januari 2013

Schaatsen


 groep1-2

 Vandaag is voorlopig (?) de laatste dag met echt winterweer.
De afgelopen week deden we een lesje over schaatsen.
Het is deze opdracht maar dan zonder kikker.


De luie 8 komt regelmatig terug.
Het is een goeie oefening om de samenwerking
 tussen de linker en de rechterhersenhelft te verbeteren.
Het mooie winterweer bied een mogelijkheid deze les te doen.

 

 Op het blaadje staat de luie 8 al voorgetekend.
De kinderen trekken hem "honderd-duizend-miljoen" keer over.


Het opvallende was deze keer dat er inderdaad veel kinderen 
héél véél keer de luie 8 hebben over getrokken
en dat er minder aandacht was voor de rest van de tekening.
Dat ziet er dan ongeveer zo uit:


en zo:


Of zo:


Daarna was de opdracht vrij.
Er wordt met de slee gespeeld op de tekening:


een sneeuwpop gemaakt met sterren:


De onderstaande tekening is geïnspireerd door de opdracht een week eerder:
 vogeltjes en een vogelhuisje.

 

Op een andere school doen we dezelfde opdracht 
maar dan staat er een klein kleurplaatje in een hoekje.

 

De tekeningen zien er gelijk anders uit.


We gaan weer "honderd-duizend-miljoen" rondjes schaatsen op de ijsbaan.
Hoe langer we schaatsen hoe sneller we gaan.


Het kleurplaatje mag worden ingekleurd.


Daarna is de opdracht vrij.
 
 

Heel veel sneeuwvlokjes:


Een regenboog en mensen op de ijsbaan:
 








zaterdag 19 januari 2013

Warme winterkleren



groep 1-2

Het is natuurlijk hartstikke leuk dat het half januari écht sneeuwt.
De december maand zit volgepland met de vaste thema's.
Sinterklaas en de kerst volgen elkaar in rap tempo op.
Er is dan weinig tijd voor winterse opdrachten
en in deze periode des te meer
 
 
De tekenopdracht en het verhaal 
zijn altijd te gebruiken in de winter.

In de winter draag je andere kleren dan in de zomer.
Welke kleren trek je 's winter aan?

 

Het verhaal gaat over Oma die een trui aan het breien is 
en die haar kleinkind leert breien.


Het idee voor de opdracht komt weer bij tekenen en zo vandaan.
De uitvoering doen we een beetje anders.
 

Op het papier staan al een muts en 2 wanten.
In de muts en in de wanten staat een driehoekig patroon en sterretjes.


De sterretjes trekken we over
en de driehoeken tekenen we 3x na.



Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar sterretjes en de driehoek tekenen.  
De opdracht verteld ons iets over hun ontwikkeling.
De pompoen maken we met streepjes een beetje wolliger:



In het boordje van de muts tekenen we streepjes.
We tekenen de streepjes van boven naar beneden 
en we blijven tussen de lijnen:



Dit is een goede oefening voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.
De oefening zorgt ervoor dat het kind later aandacht krijgt 
voor de juiste letterafstand en letterromphoogte.

 Het waren best veel opdrachten bij elkaar
Maar dat is inmiddels geen probleem.
De kinderen doen de tekenopdrachten zo goed mogelijk.



Tenslotte mag er natuurlijk een gezicht onder de muts worden getekend:
 

 
 Een gezicht met een warme sjaal:



De muts en de wanten mogen worden ingekleurd.

 

Wat opviel waren sommige mooie kleurencombinaties:
  

Tot slot een griezelig gezicht: