Totaal aantal pageviews

zondag 4 september 2011

Het Creatieve proces 2




“Alle kunst gaat in de eerste plaats over de maker zelf.”
Maria Lassnig, Oostenrijk, 1919

Betty Edwards verteld  in haar boeken duidelijk
 en zonder te veel omhaal van woorden hoe het creatieve proces verloopt.
Het creatieve proces verloopt in 5 fasen.

In fase 1 wordt dé vraag geformuleerd.
In fase 2 ga je eerst alle bestaande informatie verzamelen over het onderwerp.
In fase 3 gooi je tenslotte teleurgesteld de opdracht aan de kant 

omdat het toch niet lukt
 en krijgt de rechterhersenhelft de kans aan het werk te gaan.
In fase 4 krijg je, vaak na een ontspannen moment, een ingeving.
In fase 5 worden de inzichten uitgewerkt 

tot een bruikbaar concept met de linkerhersenhelft.

De rechterhersenhelft staat in contact met het (collectief) onderbewuste.
Het communiceert met beelden, symbolen, 

synchroniciteit, toevalligheden en dromen.
Vaak negeren we de signalen of (her)kennen ze niet.
De grote vraag is: Wat wil je echt?


Dr. Carl Jung tekende dagelijks een mandala in zijn dagboeken 
om inzicht te verkrijgen in zijn eigen psychische processen.
Hij ontdekte dat mensen gaan tekenen als ze in een verwarrende periode zitten. 
Ze hebben de behoefte om non-verbaal hun gevoelens en gedachten uiten.

Jung onderscheidt twee thema's in de mandala's.
De individuele mandala's, die iets uitdrukken van de maker 
op dat moment, waarin ook universele motieven en symbolen 
gebruikt kunnen worden.
De individuele mandala's zijn zeer gevarieerd.
De gebruikte symbolen hebben niet alleen een universele betekenis
 maar ook een hele persoonlijke betekenis.
Naast de individuele mandala's zijn er de cultische mandala's
 deze hebben een eigen bijzondere stijl 
en vaak vaste motieven als uitgangspunt.


Mandala is Sanskriet voor cirkel.
De cirkel is een symbool zo oud als het heelal, de wereld en de mens zelf.  
Mandala’s maken is een vorm van mediteren, 
van bezinning door een creatief proces.
Daardoor kom je dichter bij je zelf en in diepere lagen van het bewustzijn.

Tekenen gebeurt voor een groot deel onbewust.
Hoe rationeel je ook denkt te zijn, 
in feite gebeurt er tijdens het tekenen nog iets anders.   
Je maakt zichtbaar wat er onbewust in je leeft en wat je wil. 
Dat gaat buiten jezelf om. 
Het is een mooie manier om je te laten zien wat je in je heb
t en waar je naartoe wilt, terwijl je, 
toch helemaal in het hier-en-nu bent tijdens het tekenen.


Je kan een mandala tekenen over de toekomst.
Teken wat je wil bereiken en hoe het er uit ziet. 
Teken wat je wil. 
Visualiseer je ambities voor de toekomst op een creatieve manier 
en trek ze naar je toe. 









donderdag 25 augustus 2011

Illusies



Leren tekenen is vooral op een andere manier leren kijken.
Onze zintuigen halen de hele dag alle informatie binnen.
Onze hersenen zijn de hele dag bezig deze informatie te verwerken
te benoemen, identificeren en categoriseren.
Er zijn hersencellen gespecialiseerd in het herkennen van patronen, bewegingen, randen, overgangen van licht naar donker, diepte en beweging.


In ons netvlies zitten lichtgevoelige cellen, 
ze sturen signaaltjes naar de hersenen, 
hier is het licht, hier is het donker, 
hier is het rood, blauw, groen ed.

Wanneer de hersenen al die informatie 
tot in detail zouden moeten analyseren
zouden we gek worden,
onze hersenen móeten een schifting maken.
Alles wat in het midden van het netvlies gebeurt krijgt voorrang,
wat aan de rand van ons blikveld zit is minder relevant.
Alleen als daar iets opvallends gebeurt krijgt het onze aandacht.

We zien echter maar een klein deel van de werkelijkheid,
we zien alleen wat we belangrijk vinden,
waar we op focussen, de rest negeren we.
Onderzoek heeft aangetoond dat we de dingen pas zien
als er in de hersenen al een bestaande categorie is.

Kennis is belangrijk voor de afhandeling van binnengekomen informatie.
Die kennis is opgeslagen en het meeste is niet beschikbaar voor het bewustzijn.
We bekijken met vooropgezette ideeën en begrippen naar onze wereld. 
Kennelijk maakt die perceptie het leven eenvoudiger
Als we aan elke stimulans de aandacht moeten geven
alsof we het voor het eerst zien
dan zou ons leven onleefbaar zijn.

De linker hersenhelft filtert de belangrijkste informatie.
Ze brengt die informatie onder in ‘vakjes”.
Ze heeft geleerd om een snelle blik op een object te werpen en te kunnen
constateren wat het is en of het van belang is.
Het is een overlevingsstrategie om gevaar in te kunnen schatten. 
Een hele nuttige eigenschap.

De linkerhersenhelft heeft geen tijd voor details en gebruikt symbolen.
De symbolen zien we ook ontstaan in kindertekeningen.
Het loopt parallel met de ontwikkeling van lezen, schrijven en rekenen.
Het "probleem” is de snelheid van de voorprogrammering van de hersenen.

Als we willen tekenen moeten we dat hersenprogramma tijdelijk opzij schuiven.
Als we kunnen overschakelen op de rechterhersenhelft
dan kunnen we gedetailleerd waarnemen.
We gaan kijken met de ogen van een kunstenaar.



Psychologen hebben een aantal dubbelzinnige tekeningen ontworpen.
Ze zijn voor de hersenen een valstrik. 
Ze laten 2 gelijkwaardige interpretaties zien.
De hersenen switchen heen en weer  tussen de interpretaties.
De hersenen worden op het verkeerde been gezet.
Ze willen het liefst 1 duidelijke interpretatie.



Er bestaan geen vaste regels voor het interpreteren van informatie. 
Ons brein gaat uit van de meest waarschijnlijke optie en gebruikt gegevens uit het verleden.
Als we even wennen aan de onderstaande tekst dan kunnen we hem zo lezen:

Een ander voorbeeld is het masker:
"We zijn gewend gezichten ‘bol’ te zien en niet ‘hol’. 
Het effect van een masker is zo sterk door de schaduwen. 




woensdag 17 augustus 2011

Creatieve hoofdzaken





In haar boeken: leer tekenen en leer creatief te zijnl
 legt Betty Edwards de werking van de hersenhelften uit mbt tekenen: 
                                    
Onze hersenen lijken op een walnoot.
Ze bestaan uit 2 hersenhelften:
De linkerhersenhelft en de rechterhersenhelft.

Beide hersenhelften hebben hun eigen taak.
Bij rechtshandigen is de taakverdeling als volgt:
 (bij linkshandigen is het andersom.)

Links:                                                   Rechts:
De spraak                                                                    creatief
lineair                                                                          artistiek
denken                                                                         visueel
verstand                                                                      intuïtie
                        logisch                                                                         ideeën                         
rekenen                                                                       holistisch
                feiten                                                                           melodie herkenning
              analyse                                                                       ziet de grote lijnen
daadkracht                                                                  ruimtelijk
            orde                                                                             multie processing
              woorden van een liedje                                                  samenvattingen (synthesen)
oog voor detail                                                              non verbaal
computerachtig                                                             al-omvattend
gebruikt symbolen                                                         analoog           



Tussen beide hersenhelften zit het Corpus Callosum, de hersenbalk of balk.
Het Corpus Callosum verbindt de beide hersenhelften met elkaar.
Hoe meer hersenzenuwen het Corpus Callosum passeren 
hoe meer en makkelijker de beide hersenhelften 
met elkaar kunnen samenwerken.
Daarom zijn kruipen en de kruisloop zo belangrijk 
én andere activiteiten en spelletjes die de middellijn oversteken.


De rechterhersenhelft ontwikkeld zich als kinderen 3-4 jaar oud zijn.
De linkerhersenhelft als het kind ongeveer 7 jaar oud is.

                                         "Logica brengt je van A naar B.                                                       Verbeelding brengt je overal." Albert Einstein


Door het onderwijs en onze westerse samenleving 
 ligt de nadruk meer op de taken van de linkerhersenhelft 
dan op de taken van de rechterhersenhelft.
We vinden de taken van de linkerhersenhelft eigenlijk belangrijker 
maar de hersenhelften vullen elkaar aan.
   
Om die reden is het spelen in de kleutertijd
en het ontwikkelen van creativiteit belangrijk.

          
Hoe kunnen we de creativiteit van onze kinderen stimuleren?

Zorg dat kinderen kleren aan hebben die vies mogen worden.
Zorg voor voldoende materialen 
zoals gekleurd papier, potloden, plakband, potloden, stiften, scharen ed,
 eenvoudige muziekinstrumenten en speelgoed.
Zorg voor voldoende ruimte aan tafel, 
leg er een plasticzeil over dat makkelijk schoon te maken is.
Doe verschillende dingen met uw kinderen, 
laat ze niet de hele dag computeren of tv kijken.
Plan hun tijd niet vol met clubjes en sporten ed 
maar geef ze ook tijd om zichzelf bezig te houden.

Om te ontdekken welke hersenhelft het meest dominant is 
kan je de volgende test doen:


 www.123test.nl/brein/






zaterdag 13 augustus 2011

De middellijn




In de documentaire over de hersenen wordt uitgelegd
 dat er nieuwe verbindingen
 in de hersenen worden aangemaakt
als we iets nieuws leren
en dat die verbindingen zich uitbreiden als we meer oefenen.


Afbeeldingsresultaat voor de twee hersenhelften

Naast het aanleggen van nieuwe verbindingen
 is de samenwerking tussen beide hersenhelften belangrijk.
De linker en rechterhersenhelft hebben eigen taken.
Klik hier als je wilt weten welke hersenhelft bij jou dominanter is.

Door de manier waarop ons onderwijs geregeld is
krijgt de linkerhersenhelft meer aandacht
maar om goed te kunnen functioneren 
is een goede samenwerking 
tussen de beide hersenhelften van belang.
De hersenhelften worden gescheiden door de hersenbalk.
Er moeten voldoende verbindingen zijn
 van links naar rechts en andersom
Die verbindingen worden tot stand gebracht 
oa door te kruipen als baby.
Gaat er iets mis in dat ontwikkelingsproces dan kunnen we achteraf
door een behandeling de primaire reflexen alsnog inhiberen.
Een andere manier wordt geclaimd door de mir methode.


In de edukinesiologie is de luie 8 een belangrijke oefening.
Door de luie 8 te maken worden verbindingen gelegd
 tussen de linker en rechterhersenhelft.
De luie 8 is om die reden ook 
een belangrijke oefening in de tekenlessen.

Een andere belangrijke oefening is de kruisloop:
We tikken met de linkerhand de rechtervoet aan
en andersom.


Je kan ook spelenderwijs de luie 8 oefenen

Afbeeldingsresultaat voor luie 8