Totaal aantal pageviews

woensdag 22 juni 2011

Zo trots als een pauw



Het eind van het schooljaar is altijd rommelig.
Er moet nog te veel worden afgemaakt in te weinig tijd.
De vakantie hangt in de lucht en de kinderen willen vrij.

Het eind van het schooljaar is een mooie gelegenheid
 om de kinderen een pluim te geven.
Ze hebben hard gewerkt, veel geleerd en hun best gedaan.

Ik wilde al langer een opdracht met een veer.
Het thema Indianen leent zich er natuurlijk voor 
maar daar was het niet aan bod gekomen.
Nu zag ik mijn kans schoon.

Voor de kinesiologiepraktijk volg ik een cursus Intuïtieve ontwikkeling.
Tijdens een cursusdag was de opdracht: teken een veer.
Vervolgens moesten we de getekende veer van een medecursist interpreteren. 
We kregen een lijstje met aanwijzingen waar we op konden letten.


De opdracht was:
Teken een veer op je eigen manier en zet bovenaan je leeftijd.                 
De steel van de veer is de tijd voor de geboorte.
De veer begint bij de geboorte.
Halverwege de veer is de helft van je leven.
De rechterkant van de veer staat voor de mannelijke invloeden in je leven: 
je vader, broers, zoons, man ed.
De linkerkant van de veer staat voor de vrouwelijke invloeden van je leven:
 je moeder, vrouw en zussen, dochters ed.
Is de ene kant van de veer dikker 
dan is de invloed van of de mannelijke of de vrouwelijke kant sterker. 
Is er een lijn om de veer getekend dan geef je goed je grenzen aan en weet je wat je wil. 
Anders vind je grenzen misschien lastig, ben je onbegrensd, grenzeloos?  
Is er ergens in de veer een uitschieter 
dan ben je de controle kwijt op de moment in je leven. 
Buitenkant van de veer: hoe toon je, je aan anderen? 
De binnenkant zegt iets over je innerlijk. 
Wit: zitten er witte stukken in je veer dan is dat een gemist stuk: 
bv. Je vader was niet aanwezig ed.  
Vlakken: zijn de kleuren in vlakken getekend 
dan zijn dat verschillende tijdvakken in je leven waarin je iets anders doet.
De nerf van een veer: 
als die is getekend dan betekend dat de ruggengraat, power, innerlijke kracht.

***

De kinderen mochten een zelf verzonnen veer tekenen, 
het hoefde niet per se een pauwenveer te zijn.
Er kwamen mooie veren uit.
We hebben ze op het prikbord bevestigd.
De juffen hebben de tekst erbij uitgeprint:
 

donderdag 16 juni 2011

De toekomst


De melkweg

Het einde van het schooljaar is in zicht in onze regio.
De laatste lessen worden gegeven en er wordt afscheid genomen.
Als afscheid is er een traktatie waar natuurlijk iets lekkers in zit.
Het is een klein 'kadootje' waar nog even mee gespeeld kan worden.
Er staat een wensje voor de kinderen op. 

politieagent

De kinderen in groep 3 hebben voor mijn gevoel
een reuze stap gemaakt in hun ontwikkeling.
Ik heb groot respect voor de juffen.
Ze krijgen het ieder jaar weer voor elkaar krijgen 
om van al die verschillende kinderen een groep te smeden.
Ze leggen een basis voor de rest van de schoolcarrière
en ze brengen de kinderen ook nog zo veel bij .
Ik heb ook respect voor de kinderen die
ondanks de beperkingen van het onderwijssysteem toch leergierig zijn
en hun best doen om de lesstof op te pikken.

dolfijnen trainster
 
De kinderen krijgen geen tekenles meer van mij in groep 4.
Ze verdwijnen uit mijn zichtveld.
Ik zou in de toekomst willen kijken om te zien hoe ze het gaan doen.

brandweerman

Alle kinderen krijgen een raketje.
De wens is dat ze wat maken van hun toekomst.
Dat ze de sterren en dus alles kunnen bereiken wat ze maar willen.
In het raketje zit een Milky Way.
De Milky Way is een verwijzing naar ons sterrenstelsel De Melkweg.

De traktatie

Het verhaaltje is een visualisatie over een raket die ze zelf kunnen besturen.
De raket neemt ze mee naar hun toekomst.


2 raketten



Aan het begin van de les heb ik ze gevraagd
of ze al weten wat ze later willen worden.
Daar kwamen leuke beroepen uit.
Er zijn in elke klas wel een paar toekomstige brandweer en politiemannen,
paardrij-meisjes en moeders. 
Er was zelfs een echte toekomstige boef, maar dat mocht niet van de juf.
Er was een meisje die dolfijnen-trainster wilde worden,
een jongen wilde vuilnisman worden.

De opdracht is teken wat je later worden wilt of teken de raket. 


vrachtwagenmonteur

kunstenaar

Wat wil je later worden en hoe vast zitten we aan rolmodellen?





woensdag 15 juni 2011

Een medaille voor een kanjer


groep 1-2

De avondvierdaagse is voor de kleuters vaak de eerste mogelijkheid 
om een medaille te verdienen voor een geleverde prestatie.
Het verhaaltje gaat over de vierdaagse en wat daar bij komt kijken.
Het verhaaltje gaat ook over waar je goed in bent.


De opdracht komt uit het mandala tekenen.
Het is een oefening om controle te krijgen over je potlood..
 We gaan vanuit een centraal punt links om, rondjes gaat draaien, 
dan gaan we langzaam het rondje vergroten.
De kinderen krijgen allemaal een geel potlood en gaan aan de slag.
De tekening kan afgemaakt worden met het lint wat bij een medaille hoort.
De tekening mag verder versierd worden.

Het rondje wordt links om getekend.
 Het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
De letter O is één van de eerste letters 
die de kinderen in de methode Pennestreken leren.
Het is niet de gemakkelijkste letter.
Omdat de cirkel ook één van de eerste krabbels van kinderen is 
komt deze oefening regelmatig terug in de tekenopdrachten.

 
Deze keer gingen de kinderen hun eigen medaille tekenen.
Ze mochten vertellen waar ze goed in zijn:
De één kan al zonder zijwieltjes fietsen,
voetballen of de tafel afruimen, 
veters strikken of durft door het gat te zwemmen.
 De juf schreef onderaan de tekening waar ze hun medaille mee verdiend hadden.
Na afloop zijn de tekeningen op een bord geprikt.




dinsdag 7 juni 2011

Cowboys en Indianen



 In September is er een schoolfeest met het thema: 
Indianen en cowboys. 
Dat is een leuk en uitgebreid thema. 

Al speurend op internet kreeg ik meer sympathie 
voor de indianen dan voor de cowboys 
Alle verhalen gaan daarom over indianen onderwerpen, oa: 

                                                        
Het verhaal gaat over de talkingstick.
De talkingstick is de stok die indianen gebruiken als ze vergaderen. 
Degene die de talkingstick in handen heeft 
mag vrijuit praten zolang hij wil. 
Hij krijgt geen straf en wordt niet uitgelachen. 
De rest van de groep is stil en moet luisteren. 
Iedereen krijgt zo alle tijd om zijn zegje te doen.
De talkingstick is versierd met voorwerpen uit de natuur.
Ze hebben een bijzondere betekenis voor de indianen. 
Als voorbeeld heb ik een zelfgemaakte talkingstick meegenomen. 
Als de kinderen iets willen vertellen krijgen ze de stok in handen. 
Zo ervaren ze gelijk hoe de stok werkt. 
Op het blaadje staat al een stok.
De opdracht is: 
Versier de talkingstick met streepjes, rondjes, sterretjes en driehoekjes. 
De talkingstick mag verder versierd worden met veertjes en kraaltjes.
                                  
Het onderwerp inspireerde de juf tot het maken van een eigen talkingstick.
Naderhand hebben een paar kinderen ook een eigen stok gemaakt..











woensdag 25 mei 2011

kinderen geven tekens



Een belangrijk boek is het boek van Theresa Foks Appelman.
Ze is sandplay therapeut en creatief therapeut.
Ze heeft het boek geschreven:  
Kinderen geven tekens.

Mevr. Foks geeft cursussen voor leerkrachten, therapeuten en ouders.
Uit de cursus is tenslotte haar boek ontstaan.
In het boek legt ze uit wat we kunnen zien aan kindertekeningen, 
waar we op kunnen letten, 
de betekenis van kleuren en van een aantal symbolen.
Ze legt uit wat we kunnen herkennen 
als kinderen zichzelf tekenen of een huis of een boom.

De tekenontwikkeling is universeel
 en verloopt min of meer volgens een vast patroon.
Een kind gaat rond de 18 maanden tekenen
 als het toevallig een potlood in handen krijgt.
"Als een kind gaat babbelen gaat het ook krabbelen "

De eerste tekening is de krastekening = grenzeloos. 
De tweede vorm is de spiraal, 
daarna ontstaan de slang, stippen (energie), eivormig, 
dwars strepen, de cirkel en tenslotte de mensfiguur. 
De verschillende ontwikkelingsfasen kunnen lange tijd naast elkaar bestaan, 
ook bij een normale ontwikkeling van het kind.



Een tekening geeft vooral de gelegenheid vragen te stellen aan het kind. 
Theresa Foks
     


zondag 22 mei 2011

Gedachten uitdrukken





"Tekeningen en andere kunstvoorwerpen hebben een betekenis.
We moeten de taal van de kunstenaar intuïtief begrijpen.
Elke lijn is een bewering, een uitspraak...
 een manier van communiceren tussen degene die de lijn zet en de toeschouwer.
We kunnen een lijn lezen en zo kunnen we ook een tekening lezen."

Betty Edwards

***

Betty Edwards maakt in haar boeken duidelijk 
op welke manier we onze gedachten en gevoelens 
zichtbaar maken als we tekenen.
Ze maakt duidelijk hoe dat proces werkt.
Onze gedachten worden daardoor waarneembaar 
voor onszelf en anderen.  
             
Tekenen heeft als grote voordeel dat het eenvoudig is
 en voor iedereen bereikbaar.
Je hebt niet veel (dure) spullen en oefening nodig.

Ze geeft een aantal oefeningen die het verduidelijken.

1 Zet verschillende handtekeningen 
in verschillen de gemoedstoestanden.
Voelen we ons rustig dan is ons handschrift normaal.
Als we boos zijn dan valt onze handtekening anders uit 
dan wanneer we opgewekt, verdrietig of bang zijn.
De (hand)tekeningen weerspiegelen ons innerlijk, 
dit is geen bewust proces.
We kunnen de (hand)tekeningen vergelijken en interpreteren.


2 Een andere oefening is:Tekenen 3 lijnen:
De eerste heel snel,
de tweede minder snel,
de derde heel langzaam.
 

Je ziet de snelheid en de traagheid in de lijnen aan de druk, 
de soepelheid en de ruwheid.
Probeer de snelle lijnen eens heel langzaam na te maken.
De lijnen worden anders 
omdat de snelheid waarmee de lijnen gezet zijn niet hetzelfde is.

3 Zet een snelle krul-lijn en probeer die lijn heel langzaam te herhalen.
Teken een langzame gebogen lijn en herhaal die lijn heel snel.
Je kan aan de lijnvoering zien of er snel of langzaam getekend is.



4 Verdeel een A4 vel in 8 gedeelten door het vel te vouwen 
en geven elk vak een nummer.


We tekenen in vakje:

 1 = boosheid
2 = vreugde
   3 = vredigheid
   4 = neerslachtigheid
   5 = menselijke energie
   6 = vrouwelijkheid
   7 = ziekte
   8 = een emotie naar eigen keuze.  
(angst, liefde, eenzaamheid, verwarring)

Gebruik een tekenpotlood.
Elke tekening bestaat uit lijnen, strepen, krassen, recht, gebogen vormen.
In elk vak teken je een lijntekening, 
die weergeeft hoe de emotie voor jou er uit ziet. 
Je mag geen symbolen gebruiken.
Geen harten, geen bloemen, geen pijlen, regenbogen, vraagtekens ed.

Gebruik alleen lijnen: 
snelle lijnen, getand, zwaar, licht, vloeiend, krom, recht, lang, kort, soepel, zacht. 
Druk in lijnen uit wat je voelt.
Denk bv. bij het thema boosheid 
aan de laatste keer dat je erg boos geweest bent.
Stel je voor dat je nu weer zo boos bent. 
Zet nu lijnen op het papier die de boosheid goed weergeven.
De lijnen hoeven niet ‘goed’ te zijn 
en mogen best bijgewerkt worden, uitgegumd ed.
Probeer niet te oordelen over de tekening.
Een tekening is altijd goed als ze jouw gevoel weerspiegelen.

Uit haar onderzoek blijkt dat :

Boosheid wordt vaak  getekend als: donkere lijn, zwaar, hoekig, getand.

 
Vreugde wordt vaak getekend als: lichte lijn, gebogen, stijgend.


Vredigheid wordt vaak getekend als:
 een horizontale lijn, of licht gebogen of dalend.

 
Neerslachtig wordt vaak getekend als: 
een beeld laag in het kader geplaatst.
 

Menselijke energie wordt vaak getekend als: 
uiteenspattende energie.



Vrouwelijkheid wordt vaak getekend met: 
ronde vormen en met kruisende vormen.


 Ziekte wordt vaak getekend als: 
een neerwaartse lijn 

 

Natuurlijk kunnen er variaties zijn binnen dit algemene beeld.
Een tekening kan er ook helemaal van verschillen.
 Iedere ervaring van een emotie is uniek 
en verschild van persoon tot persoon.
Hij verschilt ook in intensiteit.

  
Een tekening maakt de emotie èn de intensiteit zichtbaar .
 Er zijn verschillende manieren 
om te laten zien hoe intensief een emotie is.
Hierboven is boosheid uitgebeeld.
Het is moeilijk om in woorden te zeggen 
wat de tekeningen aangeven.
De tekeningen zijn complex in wat ze uitdrukken, 
met woorden kunnen we dat niet vangen.