Totaal aantal pageviews

vrijdag 13 mei 2011

Bewegelijk



Primaire reflexen die niet goed geinhibeert zijn in het eerste levensjaar 
kunnen allerlei leer en gedragsproblemen geven.

Door de Kinesiologie Praktijk ben ik in contact gekomen met primaire reflexen.
Het INPP verzorgt signaleringscursussen voor therapeuten en leerkrachten 
waarbij je leert de  primaire reflexen te herkennen en te behandelen. 


De INPP heeft voor scholen een serie oefeningen ontwikkeld  
De oefeningen duren ongeveer een kwartier per dag.
De oefeningen moeten minimaal 9 tot 12 maanden worden volgehouden.

De basisbewegingen zijn eenvoudig.
Stap voor stap worden in een bepaalde volgorde de bewegingspatronen 
van de eerste 6 tot 9 maanden van een baby geoefend tot ze automatisch gaan.
Met de oefeningen worden de reflexen in de natuurlijke volgorde geinhibeerd.

Het verschil tussen INPP en andere programma's 
ter bevordering van het evenwicht en de coördinatie is 
dat de INPP oefeningen het kind helemaal terug nemen 
naar het allereerste begin van de evenwichtstraining.

De klassikale oefeningen zijn vooral bedoeld
 voor kinderen met lichte coördinatie problemen, 
lees, schrijf en overschrijf problemen.
De oefeningen kunnen worden gegeven tijdens de normale gymlessen.


Voor een gym leerkracht is de signaleringsdag een mooie aanvulling.
Als je de signaleringsdag hebt gevolgd mag je de oefeningen geven.
De INPP verzorgt ook een signaleringsdag op school als er voldoende belangstelling is.




Omdat kleuters iedere dag of naar buiten gaan of gymmen 
is het handig om de oefeningen te doen met de kleuters.
Groep 2 is (volgens mij) de beste groep om de oefeningen mee te doen.
Groep 1 wordt gedurende het schooljaar opgevuld met nieuwe leerlingen, 
de kinderen zijn nog erg jong en moeten wennen aan school.
Groep 2 is een vaste groep kinderen.
Het zou fijn zijn als de kinderen zoveel mogelijk 'leer-klaar' zijn voor ze naar groep 3 gaan, 
zodat er dan geen storende primaire reflexen meer zijn.




dinsdag 10 mei 2011

Reflexen, leren en gedrag


Er zijn 8 primitieve reflexen of primaire reflexen.
Dit zijn reflexen die een baby in de baarmoeder, 
tijdens de geboorte en in het eerste levensjaar nodig heeft om te overleven. 

Deze reflexen horen in de loop van de eerste levensjaren
te worden geinhibeerd door meer volwassen reflexen. 
Gebeurt dit niet dan kunnen ze zo storend werken 
dat er sprake is van leerproblemen en gedragsproblemen, 
zeker als er meerdere reflexen aanwezig zijn.

om leerkrachten en therapeuten ed. op te leiden de reflexen te herkennen.
 Ze heeft een oefentraject van een jaar voor scholen ontwikkelt. 
Het oefentraject is bedoeld voor kinderen 
die last hebben van een enkele reflex. 
Het INPP heeft goede resultaten met een individueel behandelplan
 voor kinderen met veel nog aanwezige reflexen. 


              De 8 reflexen zijn:              
Terugtrek Reflex:
De Terugtrek Reflex ontstaat in de vijfde week van de zwangerschap. 
De baby trekt zich bij een prikkel van buitenaf in een reflex terug. 
De prikkel kan zijn een aanraking of een geluid. 
Rond de 33ste week van de zwangerschap 
wordt de reflex minder actief en bij de geboorte is het niet meer nodig 
om bij elke prikkel terug te trekken.
De aanwezigheid van deze reflex kan zich oa. uiten in:
Faalangst
Uitdagingen uit de weg gaan
Onzeker voelen
hyperventilatie
Niet op gang komen, 
op het laatste moment in actie komen
Mororeflex:               
De Moro Reflex ontstaat in de negende week van de zwangerschap. 
Deze reflex maakt ons alert voor gevaar.
Als een pasgeborene schrikt spreidt het armpjes en beentjes,
 houdt de adem in, 
beweegt vervolgens armpjes en beentjes naar het lichaam
gaat huilen om kenbaar te maken dat er hulp nodig is.

Het is de bedoeling dat het kind op den duur gaat inschatten
 of een prikkel werkelijk gevaarlijk is of niet.
Gebeurt dit niet dan zal elke prikkel het kind 
elke keer weer in een staat van alarm brengen. 
Bij elk alarm wordt er adrenaline aangemaakt
 en door het lichaam verspreidt.
Is dit reflex ongeveer 3 maanden 
na de geboorte nog actief dan kan zich dat oa uiten in:

Gevoelig zijn voor prikkels ( adrenaline & onrust voelen )
Allergieën
“Control freak”
Keel-, neus- en oorproblemen
Stemmingswisselingen


Palmreflex:  
Het palmreflex ontstaat in de 11de week van de zwangerschap. 
Er is een relatie tussen handpalm en zuigbeweging. 
De zuigbeweging komt op gang als de handpalm aangeraakt wordt. 
Deze reflex heeft een baby nodig voor het opnemen en verwerken van voedsel.
Is dit reflex 3 maanden na de geboorte nog actief dan kan zich dat oa. uiten in:

Problemen met het verwerken van voedsel
Tong te ver naar voren
Te duidelijk spreken (articuleren)
Gevoelige handpalmen
Pijnlijke, verkrampte kaken


Asymmetrische tonische nek reflex, ATNR:  
De ATNR ontstaat in de 11de week van de zwangerschap.
Dat is de periode dat de as moeder aangeeft dat de baby beweegt.
Deze reflex maakt dat als het hoofd draait 
de armpjes en beentjes zich strekken 
aan de kant waar het hoofd naar toe draait 
en de armpjes en beentjes buigen aan de andere kant.
De oog - hand coördinatie begint.

Kijkt de baby naar links dan strekt de linker arm en het linker been.
Kijkt de baby naar rechts dan strekt de rechter arm en het rechter been, 
de andere kant buigt zich.
Is dit reflex 6 maanden na de geboorte nog actief dan kan zich dat oa. uiten in:

Problemen met lezen
Problemen met schrijven (duidelijkheid, verkrampt)
Evenwichtsproblemen
De reflex kan gevaarlijke situaties opleveren in het verkeer, 
bv: kijkt het kind naar rechts dan stuurt het ook naar rechts. 

Ruggengraat Bekken reflex:   
De reflex ontstaat in de 20ste week van de zwangerschap.            
Bij de geboorte maakt deze reflex het mogelijk 
de baby zich naar buiten kan werken door de heupen de bewegen.
Is deze reflex 9 maanden na de geboorte nog actief dan kan zich dat oa. uiten in:

Niet stil kunnen zitten
Altijd iets in de handen hebben om mee bezig te zijn
Bedplassen
Lage rugklachten

Aarden- zuigreflex: 
Deze reflex ontstaat tussen de 24 en 28ste week van de zwangerschap.
Hij heeft een functie bij de zuigbeweging. 
De reflex helpt om de baby met ong. 4 maanden gecontroleerd te laten zuigen
 en niet meer reflexmatig.
Een actieve reflex uit  zich door het ver naar voren steken van de tong. 
Hierdoor kunnen de spieren rondom het mondgebied zich niet goed ontwikkelen.
Dit kan moeilijkheden met duidelijk spreken, slikken en kauwen geven.


Tonisch Labyrint Reflex: 
De Tonische Labyrint Reflex bestaat uit twee delen: 
de voorwaartse en achterwaartse. 
Het voorwaartse gedeelte zien we als de baby tegen de baarmoederwand drukt, 
het hoofdje kan dan naar voren buigen. 
Het achterwaartse gedeelte is nodig bij de geboorte
om de draaiing te kunnen maken.
De reflex van het naar voren bewegen is 4 mnd. na de geboorte niet meer actief,
 het achterover buigen heeft langer nodig.
Is deze reflex na 3 jaar nog actief dan kan zich dat oa. uiten in:
Snel uit het evenwicht zijn (elke keer als stand hoofd veranderd)
In elkaar zakken
Gebogen schouders
Op de tenen staan
Stijve bewegingen (houterig)  

Symmetrische Tonische Nek Reflex: STNR
De Symmetrische Tonische Nek Reflex ontstaat 6 tot 9 mnd na de geboorte.
Deze reflex heeft een functie bij het kruipen.
Het zorgt ervoor dat onder- en bovenlichaam tegengesteld kunnen handelen. 
Bij het kruipen beweegt de rechterknie en de linkerarm naar voren
 en dan de linkerknie en rechterarm. 
Het kind leert ook om afwisselend dichtbij en verder weg te kijken en omgekeerd.
Deze reflex is maar een paar maanden aanwezig. 
Blijft de reflex actief dan kan zich dat oa. uiten in:

Zitten op één of twee benen
Hangen in de stoel
Onhandig, overal tegen aanlopen, struikelen
Moeite met bijv. van schoolbord in schrift over te schrijven

zaterdag 7 mei 2011

Wat zijn primitieve reflexen?



Primitieve of primaire reflexen zijn reflexen 
die een baby in de baarmoeder 
en in het eerste levensjaar nodig heeft om te overleven.

Een baby heeft zijn spierbewegingen nog niet onder controle 
en kan nog niet bewust handelen. 
Na de geboorte gaan deze reflexen geleidelijk over in houdingsreflexen.
De houdingsreflexen blijven het hele leven actief. 

De primitieve reflexen moeten onder controle worden gebracht.
Ze  hebben een tijdelijke functie.

 

Er zijn acht primitieve reflexen zijn:

Als de reflexen niet onder controle worden gebracht 
kunnen ze lichamelijke en emotionele klachten geven. 
Het aantal reflexen dat blijft storen kan variëren van 1 tot 8      

Klachten die o.a. voor kunnen komen zijn:

Faalangst
Uitdagingen uit de weg gaan
Kan niet stil zitten, hyperactief gedrag
Overgevoelig voor zintuiglijke prikkels. 
Moeilijk keuzes kunnen maken
Allergieën
Keel-, neus- en oorproblemen
Moeite met het vasthouden van een pen
Evenwichtsproblemen
Snel afgeleid zijn
Zwakke rug, pijnlijke onderrug
Moeite met slikken, articuleren en spreken
Onhandig
Stijve houterige bewegingen
Duizeligheid
Slechte houding
Draaiende heupen




Het boekje: Primaire reflexen reageren of ageren van Margaret Mulder 
geeft een eenvoudige en begrijpelijke uitleg 
over de gevolgen van nog aanwezige primaire reflexen. 
Een heel leesbaar boek voor ouders en leerkrachten. 




zondag 1 mei 2011

Schrift


Afbeeldingsresultaat voor schriftontwikkeling

Stiching schrift ontwikkeling maakt zich zorgen 
om het slechte handschrift van onze jeugd.
Ze heeft een eigen visie op het schrijfonderwijs ontwikkeld.  
De site van Stichting schrift ontwikkeling 
is een uitgebreide site met veel informatie.
De informatie is voor mij soms te technisch 
maar een aantal ideeën zijn zeker bruikbaar.
Ze stellen dat ook kleuters tot fijne motorische vaardigheden in staat zijn 
mits ze de juiste gereedschappen: dunne potloden ed, in handen krijgen 
en uitgedaagd worden met de juiste oefeningen.

Uit hun onderzoekt blijkt dat de schoudermotoriek en de pols/hand motoriek 
zich onafhankelijk van elkaar ontwikkelen 
en dat het niet nodig is om eerst de schoudermotoriek te ontwikkelen 
alvorens de pols/hand motoriek.
Veel van de huidige schrijfmethodes gaan er van uit dat schrijven 
een motorische vaardigheid is terwijl stichting schrift ontwikkeling 
er van uit gaat dat schrijven een instrumentale vaardigheid is, 
dus net zoiets als eten met mes en vork.

Als je gek bent van voetballen, word je lid van een voetbalclub.
Je bent bij elke training en je speelt met alle wedstrijden mee. 
Je gaat overal waar het mogelijk is met vrienden een balletje trappen.
Je probeert de bal zo lang mogelijk hoog te houden 
en je doet allerlei kunstjes met de bal.
Je kijkt naar alle wedstrijden.

Als muziek je passie is kies je een instrument wat bij je past.
Je neemt les en je studeert ieder vrij uurtje.
Je leert noten lezen of je zoekt de nummers uit die je mooi vind en speelt ze na.
Je speelt met vrienden in een bandje en je componeert je eigen muziek.
Je maakt geen propjes of iets dergelijks...

Er zijn "10.000 uur nodig" om op topniveau te komen en te blijven. 
Hoe meer je oefent hoe beter je wordt.
Dat geldt voor alle sporten, voor alle instrumenten, 
voor alles... dus ook voor schrijven.

De kinderen moeten een goed pengreep aangeleerd krijgen. 
Dat valt niet altijd mee. 
              Bij sommige kinderen is de verkeerde pengreep hardnekkig.                            
Voor een juiste pengreep zijn driekantige potloden ontwikkeld 
maar deze potloden zijn eigenlijk te dik.
 Leer kinderen liever gelijk werken met de 6 kantige potloden.
Door dunne schrijfmaterialen te gebruiken
 zien ze de punt van het potlood beter, 
ze zien beter wat ze doen en de kleine bewegingen 
die nodig zijn bij het schrijven kunnen ze makkelijker maken 
met dunne potloden dan met dikke.

Probeer als volwassene maar eens 
met te dikke potloden netjes te kleuren! 



zaterdag 23 april 2011

Weer naar school...




6 jaar geleden ben ik op school begonnen met de tekenlessen
Ik begon in groep 3, 
bij S. een jonge lerares die het experiment wel aan durfde. 
Ze leerde me de eerste beginselen van het lesgeven.

        Het tempo in groep 3 is erg hoog. 
De vraag was:
kan er in groep 1-2 meer voorwerk gedaan worden 
maar dan wel op een manier die past bij kleuters ?

Mijn zus, een oud klosser, kreeg ook een jaar groep 3.
Als kleuterjuf zag ze toen waar de kinderen
én de leerkrachten van groep 3 tegen aan lopen.
We zijn het jaar daarop, toen ze weer een kleuterklas had, 
in haar klas begonnen met tekenen: 
iedere week.. een half uur... met de hele klas! 

Kinderen die uit zichzelf niet zo snel voor tekenen kiezen...
Kinderen die van huis niet gestimuleerd worden om te tekenen...
'moeten' aan het werk tijdens de tekenles, 
ze mogen geen ander werkje kiezen.
Ze hebben op deze manier elke week een potlood in handen.

Schrijfdans: de vulkaan.

We zijn begonnen met Schrijfdans oefeningen.
En tekenopdrachten die daar op lijken.

Later ontdekte ik de site van Stichting Schriftontwikkeling.
De tekenlessen zijn inmiddels aangepast aan hun ideeën. 
Over andere inspiratiebronnen voor de lessen leest u hier meer.