Primaire reflexen die niet goed geinhibeert zijn in het eerste levensjaar
kunnen allerlei leer en gedragsproblemen geven.
Door de Kinesiologie Praktijk ben ik in contact gekomen met primaire reflexen.
Het INPP verzorgt signaleringscursussen voor therapeuten en leerkrachten
waarbij je leert de primaire reflexen te herkennen en te behandelen.
De INPP heeft voor scholen een serie oefeningen ontwikkeld
De oefeningen duren ongeveer een kwartier per dag.
De oefeningen moeten minimaal 9 tot 12 maanden worden volgehouden.
De basisbewegingen zijn eenvoudig.
Stap voor stap worden in een bepaalde volgorde de bewegingspatronen
van de eerste 6 tot 9 maanden van een baby geoefend tot ze automatisch gaan.
Met de oefeningen worden de reflexen in de natuurlijke volgorde geinhibeerd.
Het verschil tussen INPP en andere programma's
ter bevordering van het evenwicht en de coördinatie is
dat de INPP oefeningen het kind helemaal terug nemen
naar het allereerste begin van de evenwichtstraining.
De klassikale oefeningen zijn vooral bedoeld
voor kinderen met lichte coördinatie problemen,
lees, schrijf en overschrijf problemen.
De oefeningen kunnen worden gegeven tijdens de normale gymlessen.
Voor een gym leerkracht is de signaleringsdag een mooie aanvulling.
Als je de signaleringsdag hebt gevolgd mag je de oefeningen geven.
De INPP verzorgt ook een signaleringsdag op school als er voldoende belangstelling is.
Omdat kleuters iedere dag of naar buiten gaan of gymmen
is het handig om de oefeningen te doen met de kleuters.
Groep 2 is (volgens mij) de beste groep om de oefeningen mee te doen.
Groep 1 wordt gedurende het schooljaar opgevuld met nieuwe leerlingen,
de kinderen zijn nog erg jong en moeten wennen aan school.
Groep 2 is een vaste groep kinderen.
Het zou fijn zijn als de kinderen zoveel mogelijk 'leer-klaar' zijn voor ze naar groep 3 gaan,
zodat er dan geen storende primaire reflexen meer zijn.