Totaal aantal pageviews

zaterdag 14 augustus 2021

Letters en cijfers bij kleuters


 

De discussie is nog niet afgelopen.
De schrijf en rekenmethodes in groep 3 
zijn erop gebaseerd dat er in de kleutergroepen gemiddeld
15 letters en cijfers aangeboden worden.


Kleuters leren spelenderwijs en als je daar rekening mee houd 
dan kunnen letters en cijfers best bij kleuters.


Of:
Geef de kinderen een stempeldoos 
en een vel papier zonder opdracht 
en observeer wat er gebeurt. 
Welk kind herkent al wat letters? 
Welk kind probeert al woordjes te vormen? 
En wie maakt van de letters een prachtig kunstwerk?


Ga ipv buiten spelen een rondje lopen met je groep
en kijk of je, je eigen letter of leeftijd onderweg tegenkomt.


Denk daarbij aan de huisnummers 
(eventueel met een foto-speurtocht...)
Denk ook aan kentekenplaten van auto's
en logo's van bedrijven.
Wie herkent zijn eigen letter?


Laat het kind een eigen naambordje maken. 
Maak de letters van je naam in klei. 
Beschilder een plankje 
bevestig er een paar haakjes aan of boor gaatjes...
Zo hebben de kinderen een mooi naambordje
Vernis het geheel en strooi glitters in de natte vernis. 


Weliswaar met groep 3 
maar misschien kan je hem ook gebruiken
voor die kinderen die aan letters toe zijn in groep 2


Wat kan je allemaal doen met deze muizenfamilie 
die net op school is komen wonen?



De aanleiding voor deze blog
is een artikel over wat er gebeurd 
als je kleuters letters aanbied.


De 2de aanleiding voor deze blog 
is het artikel over Finland versus Amerika.
In Finland gaan ze heel anders met letters en cijfers om
dan in Nederland en zeker heel anders dan in Amerika.
Finse kinderen testen al jaren erg goed op de PISA test.


"Wanneer kinderen spelen, ontwikkelen ze 
taal, rekenen en sociale vaardigheden. 
Zowel op korte als lange termijn biedt spelen grote voordelen 
bij de ontwikkeling van cognitieve, 
sociale en emotionele vaardigheden en lichamelijke ontwikkeling"
aldus de Finnen. 








zondag 8 augustus 2021

De kring



 In de kleuterklassen begint de dag in de kring.
Er zijn grote en kleine kringen.
De grote kring is het moment dat de kinderen mogen vertellen 
wat ze hebben gedaan en meegemaakt.
Zo weet je wat de kinderen bezig houd.
De bedoeling is ook dat de kinderen beter gaan communiceren
en dat ze niet bang zijn om in een groep hun mond open te doen.


In de kleuterklassen worden ook al vertel-beurten gehouden.
Scholen geven een ik-tas of kanjer tas mee.
De kinderen mogen er 5 spulletjes in stoppen die zij belangrijk vinden:
zoals één stuk speelgoed, een foto van het gezin,
 een favoriet boek, een onderdeel van een sport of hobby ed.
Ze mogen dan iets vertellen over zichzelf en hun spulletjes.
De luisteraars kunnen na afloop vragen stellen
 en een compliment geven.


De vertelbeurt kan ook een boekenkring zijn 
waarin een lievelingsboek centraal staat.
De kinderen mogen het boek voorlezen 
of vertellen waar het over gaat.


Het is de bedoeling dat de kinderen thuis oefenen met de ouders
en een paar vragen formuleren voor de klasgenootjes.


Sommige klassen hebben een speciale 'praatstoel .
1x per week is er een kind aan de beurt
en die mag iets vertellen over zijn huisdier, sport ed.
Ze mogen dingen van thuis meenemen en laten zien.
Zo leren ze presenteren.


Andere scholen hebben een Kamishibai, 
dat is een vertelkastje of kletstheater
waarmee de kinderen hun verhaal kunnen doen.
Het doel van dit alles is het verbeteren van de woordenschat,
het stimuleren van het vertellen voor een groep,
duidelijk praten en zinsbouw.

Werk als leerkracht ook aan je eigen gesprekstechniek!
 want dat heeft blijkbaar ook een groot effect...


De extraverte kinderen zullen de spreekbeurten wel doen
maar hoe krijg je de verlegen introverte kinderen aan het praten?
Hier en hier vind je tips.


De vertelbeurten vragen nogal wat van de ouders en het kind.
Leg de lat niet te hoog en kijk per kind wat het aankan.




maandag 2 augustus 2021

Kleine uitjes met de klas



Tegenwoordig hebben alle klassen een digibord.
De methodes in de hogere klassen zijn afgestemd op het digibord. 
Ook bij de kleuters zijn er digitale lessen en spelletjes.


Je kan met het digibord super makkelijk 
je lessen verlevendigen met plaatjes of filmpjes van bv school TV.
Het onderwijs kan niet meer zonder digibord
maar er zijn meer manieren om je lessen leuker te maken. 
Dat hoeft helemaal niet groots, duur en meeslepend te zijn
zoals het jaarlijkse culturele uitje en de schoolreis
er zijn ook goedkopere en eenvoudigere uitjes.


Je kan met de kinderen een wandeling maken in de buurt
(b.v bij het thema bouwen) ipv buitenspelen op het plein.


Maak een wandeling in het naburige park. 
Maak die wandeling uitdagender met een nature wheel.
Dat is een wiel dat je zelf kunt knutselen. 
Gebruik een rond stuk karton en verdeel deze in 6 taart punten.
 Je kleurt/schildert ze in verschillende kleuren.
 De bedoeling is dat het kind van iedere kleur iets opzoekt in de natuur. 
Klem op ieder vlakje en wasknijper, 
zodat ze de gevonden schat op het wiel kunnen klemmen. 


Neem wiebel-ogen mee als je met de kinderen op stap gaat.
en laat ze de ogen op voorwerpen plakken die zo een gezichtje worden:


Maak een foto van het gezicht en neem de ogen weer mee.

 
Ga tuinen kijken en planten benoemen.
in het voorjaar kan je bv de eerste sneeuwklokjes
en andere (voorjaars)bloemen zoeken en benoemen
of de eerste boomknoppen ontdekken.

Je kan schatten zoeken: mooie steentjes, veertjes ed.
en bewaar ze in een speciaal gemaakt schatkistje.


Zoek mooie stenen 
en beschilder ze daarna met ‘glow in the dark verf’.
 voor op het nachtkastje.

Je kan per seizoen een (natuur) bingo maken 
met plaatjes van voorwerpen 
die zeker weten in jouw buurt voorkomen:


Maak een kriebelbeestjesbingo/kaart en ga in de buurt, 
 met een insectenkijker op zoek naar die kriebelbeestjes.
 

Zet een kabouterwandeling uit in de herfst.


Zwaai onderweg naar iedereen die je tegenkomt. 


Zet een (foto)speurtocht door de buurt uit 
en laat de kinderen zoeken welke foto bij welk huisnummer hoort.
Hou zelf de speurtocht in handen 
zo voorkom je dat de kinderen heel ver vooruit rennen.

Of maak een bingokaart met random nummers. 
Wandel met je klas door de wijk. 
Zie je een huisnummer dat op je kaart staat? 
Wegstrepen maar! Wie heeft als eerste bingo? 
Regel ook een prijsje voor de winnaar. 


Je kan met de groep naar de markt voor een ijsje 
of naar de winkels en etalages kijken 
Wat voor soort winkels zijn er?
Maak hier ook een bingokaart of fotospeurtocht voor.


Ga met de groep naar de supermarkt 
en koop spullen om soep/appelmoes/pannenkoeken/pepernoten


Vraag of de politie of brandweer een les op school kan verzorgen:


Of vraag een rondleiding bij het politiebureau of bij de brandweer.
Je kan naar de bibliotheek, de kringloop of de kinderboerderij. 


Je kan:
Auto's spotten vanaf een viaduct, 
tel de vrachtauto's, benoem de kleuren van de auto's. 


Nodig (groot) ouders uit op school die iets vertellen 
over hun beroep of hobby, 
pas eventueel je thema aan, aan de mogelijkheden van de ouders.
Als er bv. een vrachtwagenchauffeur tussen de ouders zit 
dan kan je het thema verkeer aanbieden en vragen of hij/zij 
een keer met de vrachtwagen naar school kan komen.

Hier zijn veel mogelijkheden voor uitjes.

Teken dan wat er allemaal te zien is in de straat: 





woensdag 28 juli 2021

Oude viltstiften, potloden en vetkrijt


Op school zijn viltstiften, potloden en vetkrijt standaard materialen
want het is belangrijk dat kinderen de kans krijgen om te tekenen.
De zomervakantie is bij uitstek de periode 
om op te ruimen en alvast voorbereidingen 
te treffen voor het nieuwe schooljaar.
Zo worden bv de viltstiften die opgedroogd zijn weggegooid
en wordt het nieuwe schooljaar begonnen 
met verse stiften en nieuwe potloden.



Oude potloden, viltstiften en vetkrijt 
kan je op verschillende manieren hergebruiken.


Viltstiften kan je uit elkaar halen
en alles apart selecteren.


Je hebt dan een heleboel loose parts 
in allerhande kleuren.


Je kan de doppen van de viltstiften bewaren als reserve.
Er raken altijd doppen kwijt en dan is een goede viltstift nog te redden.
Zelf gebruik ik thuis de doppen en de hulzen als Potloodverlengers
Zo kunnen m,n potloden nog even mee.
Met een plakbandje zorg je dat de potloden strak in de huls zitten.
De potloden worden verlengt met een bijpassende kleur dop
dat is makkelijker zoeken.


Je kan de doppen ook een tweede leven geven als kralen
 en een mooie regenboogketting rijgen samen met andere kralen.
Boor een gaatje in de dop.
Dat kan je als volwassene doen met een boormachine 
maar misschien kunnen de kinderen het zelf met een handboortje?


Je kan de losse viltstift onderdelen als loosparts gebruiken:


Het lange gedeelte van de viltstift, de huls
kan je kleiner zagen met een ijzerzaagje
zodat je langwerpige kralen krijgt.
Misschien kunnen de kinderen dat ook zelf?


Met de lange kralen



en doe ze in een potje met water.
Met dat gekleurde water kan je experimenten met verf.
Zo zijn alle onderdelen van de viltstiften geschikt voor hergebruik.


Er zijn leuke sieraden te maken met oude potloden.
Misschien een idee voor moederdag?
Zaag de potloden in gelijke stukjes 
en boor er een gaatje in. 










Vetkrijt is ook geschikt materiaal voor kinderen.
Maar vetkrijt heeft de neiging te breken
en de restjes worden vaak bij elkaar bewaard in een grote doos 
waardoor de kleuren vuil worden.
Met terpentine op een doekje kan je de krijtjes schoon poetsen.
Heb je zo'n doos met restjes vetkrijt dan kan je ze omsmelten
en er kleine kadootjes van maken voor bv moederdag.
Selecteer het vetkrijt op kleur, of juist niet...
en smelt ze in de oven op 100 graden in een siliconenvorm.


Je kunt de vetkrijtjes ook smelten in een pannetje
 en dan met behulp van een spuit of trechter
 in een lege pritstift doen. 
Doe wat bakpapier in de lege stift en giet 
daarna de gesmolten wasco in de stift.



Of maak een schilderij met gesmolten waskrijt:


Wil je tekenen kleur dan de krijtjes in.
Er zijn verschillende opdrachten mogelijk:
Kleur de krijtjes in met de primaire kleuren
of meng de kleuren zodat je oranje, groen en paars krijgt.