Totaal aantal pageviews

donderdag 6 augustus 2020

Naar de zee

Groep 1-2

Als het mooi weer is in de zomer 
kan je een dagje naar het strand.


Gelukkig is het kust redelijk dichtbij voor ons.
De kinderen gaan regelmatig naar de zee
en vertellen enthousiast wat er zo leuk is 
aan het spelen met zand en water.


De oefening met de golfjes komt regelmatig terug.
Het is een oefening die groep 3 
direct na de vakantie nodig heeft
 met het cijfer 2 en de schrijfletter r.


Het begin van het schooljaar 
is een goed moment om te beginnen met een mens tekening.
Je kan die opdracht later in het jaar nog een keer herhalen.
Wat is er te zien aan die tekeningen?
Hoe ver zijn de kinderen in hun ontwikkeling 
en hoe zien ze zichzelf?
Dat is voor een leerkracht wel fijn om te herkennen, lijkt me.


Het idee voor de opdracht komt bij tekenen en zo vandaan.


Op het blaadje staan de golven van de zee
en er ligt een handdoek op het strand.
De opdracht is: trek de golven over
en teken jezelf op de handdoek.



Er mogen ook nog franjes aan de handdoek getekend worden.
De franjes zijn streepjes die je van boven naar beneden trekt.
Het is een arceer oefening.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.



De opdracht leverde leuke tekeningen op:


 



Zeemeerminnen:



Mooie koppoters:


en ander werk van jonge kunstenaars:



Groep 3 kreeg dezelfde opdracht.
Veel kinderen werkten hun tekening verder uit dan de kleuters.
Er ontstonden tekeningen
met gele zandstranden en blauwe zeeën:




Met bijtjes, krabbetjes en vlinders:




Niet iedereen tekent even goed.
Deze tekeningen zijn er ook in groep 3:









zaterdag 1 augustus 2020

De zon

 groep 1-2

In de zomer gaan we op vakantie of bv. een dagje naar het strand.
Alles is leuker als de zon lekker schijnt.


Het verhaaltje gaat over de zon die lekker warm op je buik schijnt.
Het verhaaltje is een visualisatie vanuit het mandala tekenen.


 liggen zonnen in het gras

De kinderen mogen eventueel op de grond liggen alsof ze liggen te zonnen.
Dat gebeurde spontaan in één van de twee klassen waar de les gegeven is.
Als de klas niet te groot is kan het.
 Het is voor de afwisseling leuk om de inleiding een keer zo te doen.

 
 De zon en een regenboog

We gaan vandaag de zon tekenen.
Het is een opdracht uit het mandala tekenen.
Het is ook weer een opdracht om op te starten en/of
te wennen aan potlood en papier.

 
De zon met bloemen en een bijtje.

Op het papier staat een stip met een pijl.
We gaan rondjes draaien in de richting van de pijl.
We tekenen links om,
 dat is gelijk een oefening voor de 0 en de O.

 

Het is dezelfde oefening als bij de medaille.
Het valt nog niet mee voor de kleuters de oefening goed te doen.
Of ze draaien rondjes de verkeerde kant op
of ze gaan de zon toch inkleuren.

  
liggen zonnen in het gras

De kinderen krijgen een geel potlood en een oranje potlood.
Eerst wordt er met geel een goede zon gemaakt.
Later wordt met oranje de zon lekker warm gemaakt
want we willen deze zomer tenslotte heel lekker weer...

De zon en een mooie bloem.

Als het zonnetje warm en groot genoeg is
mag er een zomer tekening worden gemaakt.
De tekening wordt afgemaakt zoals de kinderen zelf willen.



met hartjes


met een zwembad

 

 met de zee



met een caravan



met de zee en planten



zaterdag 25 juli 2020

Stoomtreinen


groep 1-2

Misschien neem je het zekere voor het onzekere dit jaar.
en blijf je deze zomer in Nederland?
Ook in ons eigen land is genoeg te beleven.
Misschien ga je een keer met een echte stoomtrein mee?


Stoomtreinen zijn een indrukwekkend stuk oude techniek.
Het is industrieel erfgoed dat door vrijwilligers
letterlijk op de rail gehouden wordt.


Stoomtreinen zijn imposant als je er dicht bij staat.
Het gesis van de stoom,
 het harde geluid van de stoomfluit, 
het geratel van de wielen
en het tempo van de reis
voeren je terug naar vervlogen tijden.



Wij hoeven niet ver weg als we stoomtreinen willen zien.
De SSN en de RTM zijn dichtbij 
en hebben hun spullen goed voor elkaar.


Er zijn heel wat kinderen die inderdaad 
al een keer met een stoomtrein mee geweest zijn.


Het onderwerp is ook onder te brengen 
bij het thema vervoer maar ik gebruik het voor de zomer.


In de klas waar deze les gegeven wordt
zit een ventje die helemaal idolaat is van Thomas de trein.
Hij is een goeie tekenaar en vandaag doet hij nog eens extra zijn best.



Een jaar later zit hij in groep 3
en maakt hij een prachtige tekening van een stoomtrein.
Hij wil machinist worden:



We gaan vandaag de dwarsliggers tekenen die onder de rails liggen.

Afbeeldingsresultaat voor dwarsliggers voor rails

We gaan streepjes tekenen.
Streepjes zijn een arceeroefening.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen bij het schrijven.


Hoe regelmatiger de dwarsliggers zijn hoe beter.
De trein mag worden ingekleurd
en er mag van alles bijgetekend worden: bv.huizen en bloemen



meer rails:



Werk van een hele jonge tekenaar: