Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 april 2020

We missen jullie



Het is een vreemde tijd.
Kinderen horen op school te zitten
en leerkrachten horen voor de klas te staan
en als dat niet zo is, zoals nu, dan voelt dat toch niet goed. 

Nu de scholen dicht zijn verdwijnen kwetsbare kinderen van de ...

Op veel scholen hangen deze zinnen voor het raam of aan het hek.
 Maar... is dat wederzijds???

Juffen en kinderen laten per spandoek weten: we missen jullie ...

Vandaag reed ik langs een schooltje in de wijk
en zag dat er tekeningen onder de tekst, aan het hek geplakt waren.


Het lijkt erop dat de kinderen de leerkrachten ook missen.
Ik ben benieuwd of er meer tekeningen komen te hangen.






vrijdag 3 april 2020

Zo zie ik eruit.3


Screen Shot 2013-11-05 at 9.49.32 AM
groep 1-2

Met onze zintuigen maken we contact met de buitenwereld.
We hebben 5 zintuigen.
We zien met onze ogen,
 horen met onze oren, 
proeven met onze tong,
 ruiken met onze neus 
en voelen met onze huid.


We bespreken de afzonderlijke zintuigen.
Als je niet kan zien dan ben je blind.
 Hoe is het om niets te kunnen zien?


Als je niet kan horen ben je doof 
en hoe is het als je niets kan horen?


Hoe is het als je niets kan ruiken en proeven
en niets kan voelen?


Bij het blind zijn doen sommige kinderen hun ogen dicht 
en voelen waar het kind naast hen zit.
Bij het doof zijn wordt het ineens heel stil in de klas
om de stilte te kunnen horen.
Dat zijn leuke momenten.


Op het blaadje staat een eivorm.
We gaan 10x links op de rand de vorm tekenen 
als oefening voor de letter O en het cijfer 0.


Daarna mogen de zintuigen in het gezicht getekend worden.
Waar zitten de ogen, de neus en de mond en de oren?


Er mogen natuurlijk tanden getekend worden:


En haar.
Er is ook veel werk gemaakt van de mond:


Een mond met lippenstift:





dinsdag 31 maart 2020

Zo zie ik er uit.2

groep 1,2

Het thema lichaam is natuurlijk belangrijk. 
Het is goed dat kinderen zich bewust worden 
van hun lichaam en van zichzelf.


We hebben een oude opdracht herhaald:
we gaan onder de douche.
Het kind in mijn verhaal wordt wakker gemaakt door mama 
en gaat onder de douche.
Alle lichaamsdelen worden genoemd en gewassen.
De kinderen mogen meedoen 
door zichzelf zogenaamd te wassen. 


We gaan onszelf tekenen onder de douche.
Deze keer bouwen we het lichaam niet op uit rondjes.
Het is een gelegenheid voor een mens tekening.



We gaan waterdruppels tekenen die uit de douche kop komen.
De waterdruppels zijn een arceeroefening.


 Er werd veel rood gebruikt :





Er waren behoorlijk wat kinderen die 
gezellig met papa en mama onder de douche gingen.





Of samen:



Of alleen:











donderdag 26 maart 2020

Zo zie ik er uit.1


groep 1-2

Voor de quarantaine periode werkten we 3 weken uit het boek: Zo zie ik er uit.
Het zijn de weken voor de scholen sluiten.
Een samenloop van omstandigheden.
Het boek bespreekt alle mogelijke thema's over het lichaam.



Want wat als je ziek wordt of als je al ziek bent?
Of juist niet ziek wil worden?


Ik hergebruik een aantal oude lessen over het lichaam.
De les over haar:


Tanden poetsen en verzorging:


De les over Handen 






zondag 22 maart 2020

Thema: de natuurhoek

Afbeeldingsresultaat voor kinderen natuur

Hoe brengen we kinderen in contact met de natuur?
De mogelijkheden verschillen per seizoen.

Afbeeldingsresultaat voor kinderen natuur

Afbeeldingsresultaat voor kinderen en de natuur

Een wandeling of speurtocht in de buurt van de school of huis 
bied al veel aanknopingspunten.
Afbeeldingsresultaat voor kinderen en de natuur

Je kan een permanente natuurtafel inrichten.
aangepast aan het jaargetijde.


Hoe kan de natuurhoek/tafel uitdagend worden ingericht?
met boswachters kleding of kabouterpakjes

Afbeeldingsresultaat voor kinderen kabouters

met platen op van de natuur, 
en boeken over de natuur.


Afbeeldingsresultaat voor kinderen en de natuur

met een vergrootglas en een pincet, 
en ontdek-potten:


 Afbeeldingsresultaat voor natuurhoek kleuters
Met een weegschaal en 
mandjes met natuurlijke materialen zoals:, 
half edelstenen, gewone stenen, 
houtschijfjes, takjes, schors, 
kastanjes, eikels, beukennootjes,
besjes, rozenbottels, zaden, peulvruchten, mais, 
voorjaarsbollen (uitgebloeide) bloemen, zonnebloemen,
afgevallen bladeren, veren,
een bak met aarde en insecten die in de grond leven, wormen ed,
wandelende takken, kikkervisjes, spinnen, slakken, mieren, kevertjes...
en in het voorjaar bolletjes in de klas:

Afbeeldingsresultaat voor natuurhoek kleuters

met zaai groenten, nestkastjes...
Of volg diverse vogels als ze broeden.
Met een blote voeten pad.
Loop het kabouterpad met opdrachten en een schat:

Afbeeldingsresultaat voor kinderen kabouters

Vraag het bijenpakket aan bij OERRR. 

Actiepakket
Of het vlinderpakket bij de vlinderstichting

Afbeeldingsresultaat voor vlinderpakket vlinderstichting

Maak je schoolplein groen ipv grijs.



En een modderkeuken is super gaaf
voor zandtaartjes en heksensoep met bloemblaadjes.


Afbeeldingsresultaat voor kinderen modderkeuken