Totaal aantal pageviews

donderdag 23 januari 2020

Frozen 1: Anna


groep 1-2

Frozen is nog steeds helemaal hot.
De kinderen krijgen er geen genoeg van.
We werken 4 weken over het thema.
Dat is lang voor deze school.


Anna gaat haar zus zoeken om haar terug te halen naar Arendell.
Elza wil niet terug en raakt zo gefrustreerd 
dat ze Anna in het hart raakt met een ijskoud kristal.
Anna bevriest langzaam.
Alleen een daad van ware liefde kan haar redden.


Omdat Anna gaat trouwen met prins Hans 
reist ze terug naar haar droomprins.
Maar prins Hans blijkt helemaal niet zo leuk te zijn.
Hij wil alleen maar koning worden en heeft daar Anna bij nodig.


Als hij Elza wil doden springt Anna tussen hem en haar zus.
Precies op dat moment veranderd ze in een ijsprinses
en het zwaard van prins Hans ketst af op het ijs.
Dit is een daad van ware liefde. 
Anna wordt weer levend en gezond.


We zitten net voor Valentijnsdag.
Het tekenen van een hart is dan wel op zijn plaats.
Veel kinderen willen graag hartjes tekenen 
maar vinden het ook lastig.


Op de tekening staat een groot en een klein hart.
We gaan het kleine hart overtrekken:
zo zit de vorm al een beetje in je vingers
en voel je aan hoe je het hart kan tekenen.
We gaan het grote hart opvullen met allemaal kleine hartjes.


De hartjes mogen worden ingekleurd.
 Olaf  mag erbij getekend worden.


Er mogen natuurlijk meer hartjes en sneeuwvlokjes bij:







maandag 20 januari 2020

Frozen 1: Olaf


groep 1-2

We zetten vandaag Olaf in het zonnetje.
Olaf wil heel graag de zomer meemaken.
Hij droomt al zijn hele leven van de zon 
van de zomer en van lekker warm.


Hij wil de bijtjes horen zoemen
en de paardenbloempluisjes zien zweven.
Hij wil met een glas limonade in zijn hand 
lekker liggen zonnen op het strand.


Hij wil met een bootje de zee op als het zachtjes waait.
Maar ...
als het zomer wordt gaat Olaf smelten en dat heeft hij niet door.


Als Elza terug keert naar Arendell.
geeft ze Olaf een eigen sneeuwwolkje. 
Haar volk krijgt een ijsbaan op het plein voor het paleis.


We gaan vandaag een ijsbaan maken.
Het is de luie 8 die we honderd duizend miljoen keer gaan maken.
Waarom zo veel?
Omdat het een hele goeie oefening is voor de samenwerking 
tussen de linker en rechterhersenhelft.


Olaf mag worden ingekleurd,
De sneeuwkristallen mogen over getrokken worden
en er mag nog wat bij getekend worden.


We doen deze oefening regelmatig
en in de meeste gevallen gaat het goed.
Als kinderen moeite hebben met de oefening 
dan doen we de oefening samen.

Wat kan er mis gaan bij deze oefening?
De luie 8 wordt staand gemaakt:


Er wordt niet gekruist in het midden:


Hoe strakker de luie 8 hoe beter.





woensdag 15 januari 2020

Frozen 1: Het ijspaleis.


groep 1-2

Elza komt door haar toverkunsten in moeilijkheden.
Ze kan haar magie niet goed beheersen
en daar maken een paar mensen 
met slechte bedoelingen misbruik van.


 Arendell is veranderd in een ijskoud koninkrijk
waar het altijd winter is.
Elza vlucht weg en verstopt zich
 in een zelfgemaakt ijspaleis.


Dat ijspaleis gaan we vandaag tekenen.
De helft van het ijspaleis staat al op het blaadje,
de andere helft gaan we erbij tekenen.
We gaan spiegelen.
Het is een moeilijke opdracht
en ik ben erg benieuwd wat de kinderen gaan doen.


Er was één ventje die met zijn armen over elkaar ging zitten. 
Hij deed niets omdat hij het te moeilijk vond.
De rest ging moedig aan de slag.
De resultaten vielen me uiteindelijk niet tegen.




Elza mag er bij getekend worden met Olaf:




Er mogen extra sneeuwvlokjes bij:



en sterren:


Het lijkt nu of de opdracht bij de meeste kinderen 'goed' gemaakt is.
De beste tekenaars uit groep 2 kwamen er wel uit.
De rest gebruikte de tekening als kleurplaat en deed een poging tot...
dat is niet erg als er maar iets gebeurd. 



Elza:



donderdag 9 januari 2020

Frozen 1: Elza


groep 1-2

We gaan werken over de film Frozen 1.
De kinderen vinden het helemaal geweldig.
Het is een erg leuk thema zo midden in de winter
zeker als sneeuw en ijs op zich laten wachten.


De kleuters kennen de film beter dan ik.
Ik heb de film 1x gezien en vond het verhaal nogal ingewikkeld
maar de kinderen hebben er blijkbaar geen moeite mee.


Elza kan toveren, ze tovert met ijs en sneeuw.
Ze beheerst haar toverkunsten niet goed 
daardoor komt ze in moeilijkheden.
Met een daad van echte liefde komt tenslotte alles goed.


Ik laat het verhaal voor wat het is
Ik vraag alleen hoe de prinsesjes heten
 en in welk land ze wonen.
Dat wisten de kinderen wel.


Ik heb een paar foto's van sneeuwvlokjes bij me
uit het boek 'Snowflakes' van Kenneth Libbrecht.
Hier is een filmpje over het ontstaan van sneeuwvlokjes
want dáár gaan we vandaag een tekening over maken.


Elza staat in een haar bekende toverhouding op het papier.
Er staan sneeuwkristallen aan de zijkant.
Elza heeft alleen een bovenlijfje
 en we gaan haar een mooie jurk aangeven.
De opdracht is al eerder bij het sprookje van Assepoester
 aan bod gekomen en werd daar goed gemaakt.


De sneeuwkristallen gaan we overtrekken.
Ik heb al vaker een opdracht met sneeuw uitgeprobeerd.
maar de kinderen maken nooit veel werk van de sneeuwvlokjes
daarom zet ik er nu een voorbeeldje bij.


De sneeuwkristallen lijken op de sterretjes.
Kinderen van ongeveer 6 jaar 'moeten'
 de sneeuwvlokjes/sterretjes kunnen tekenen.
Met 3 jaar kunnen de meeste kinderen een + tekenen en met 5 jaar een x
Beide tekens hebben te maken met het oversteken van de middellijn.
Niet alle kinderen in groep 1-2  kunnen de kristal/sterren maken.
We werken vandaag met winterkleuren:
Lichtblauw, donkerblauw, roze, paars, geel.
Zo blijven we ook een beetje in de sfeer van Frozen.

 

Olaf mag er bij getekend worden.


Er mogen meer sneeuwvlokjes bij.