Groep 1-2
We gaan het hebben over kabouters.
Voor mijn inleidende praatjes zocht ik meer informatie
over deze mysterieuze wezentjes.
De schilder Rien Poortvliet heeft veel onderzoek gedaan.
Hij heeft een prachtig naslagwerk gemaakt.
Het is een leuk onderwerp
en je kan er veel (herfst) kanten mee op.
Er zijn scholen die elk najaar kabouters op bezoek krijgen.
De kinderen kijken er al naar uit.
Kabouters blijken hulpvaardige baasjes te zijn.
Ze wonen en werken graag in de natuur.
Daar doen ze vooral die klusjes
waar men vroeger geen verklaring voor had.
Ze ruimen de afgevallen bladeren op,
poten nieuwe bomen, zaaien bloemen, wonen in paddenstoelen
en ze doen nog veel meer...
Kabouters plagen ook graag en of het toeval is of niet
ze hebben me de hele dag bezig gehouden.
Als eerste hadden ze m,n wekker uitgezet...
gelukkig was ik net op tijd op school.
gelukkig was ik net op tijd op school.
Ze hebben mijn koffie opgedronken.
Ze verstopten een paar keer mijn viltstift
en ook mijn tekst was ik een keertje serieus kwijt.
De uitdrukking: dat hebben de kaboutertjes gedaan
was wel erg van toepassing vandaag.
Op het blaadje staat een cirkel en die trekken we 10x over.
We tekenen linksom:
het is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.
Dit is het gezicht van de kabouter.
We tekenen er ogen in, een neus en mond.
Een kabouter heeft een puntmuts en een baard
maar er zijn natuurlijk ook meisjes kabouters:
Er mag van alles bijgetekend worden,
zoals paddenstoelen, bomen ed
Een paar kabouter koppoters:
En wat te denken van deze griezel kabouter: