Totaal aantal pageviews

dinsdag 24 januari 2017

Onder water.


Het leven onder water is mysterieus en boeiend.
In de klas kan je er van alles van maken.
Je kan bv een zeemeermin huren voor de opening van het thema.
Natuurlijk kan je ook zelf een zeemeermin staart maken:


Wat leeft er allemaal in de zee?
Britt Bekhuis maakte dit digitale prentenboek.







Make fishing boats out of cardboard boxes, lay down a blue tarp to make it look like water, use a sand bucket to put the fish in and use those play fishing poles with fish that you get in any toy section at any large super store:

Een paar onderwater knutselwerkjes:

Haai uit papieren bordje:

Een leuke manier om in het thema dieren of zee kwallen te maken. In de bovenbouw kunnen ze zelf op een creatieve manier aan de slag!:

Vissen van lege flessen

Afbeeldingsresultaat voor vissen van lege flessen

En nog één 

exotische vis van plastic fles petfles:

Golven scheuren en blauw verven:

torn painted paper + sand paper. Have kids finger paint blue paper then tear into wave shapes:

Regenboogvis uit 16 vierkantjes:


Om even mee te spelen:

Piranha ate my sister:


en er staan nog veel meer ideeën op pinterest.

Afbeeldingsresultaat voor traktatie mandarijn nemo
een mandarijntje als traktatie




zaterdag 21 januari 2017

De mooiste vis in de zee helpt een ander 3



groep 1-2

Er zijn verschillende boeken van mooiste vis.
Voor de 3de tekenles gebruik ik het verhaal uit het bovenstaande boek.



 Sinds Regenboog zijn prachtige schubben 
gedeeld heeft met de andere vissen, 
zijn ze vrienden geworden. 
Op een dag duikt er een kleine, verdwaalde vis op in de vriendengroep.



De kleine vis wil graag bij Regenboog en zijn vriendjes blijven, 
maar hij wordt weggejaagd. 
Regenboog weet nog hoe het voelt om alleen te zijn
en houd de kleine vis in de gaten.
Als er een grote haai op hen afkomt helpt Regenboog de kleine vis.



Vandaag gaan we de grote gemene vis tekenen.
De opdracht vond ik bij Krokotak.
We gaan streepjes tekenen in de vinnen en in de staart. 


Arceren is een goede oefening 
voor het trekken van evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn nl. de neerhalen.
Het is de bedoeling dat de streepjes
 van lijn tot lijn getekend worden,
er niet overheen gaan of er te veel binnen blijven,
dat de kinderen secuur leren werken. 
De tekening mag zo gedraaid worden
dat er inderdaad neerhalen gemaakt kunnen worden.




De vis mag worden ingekleurd:





woensdag 18 januari 2017

De mooiste vis van de zee en de octopus 2


groep 1-2

Regenboog is al zijn vrienden kwijt door zijn ijdelheid.
Hij is daar erg verdrietig over.


Regenboog gaat naar Octopus.
Octopus raad hem aan 
toch zijn mooie zilveren schubben 
te delen met de andere vissen.


Hij wil daar in eerste instantie niets van weten.
Zijn mooie schubben zomaar weg geven...?
daar wordt hij erg ongelukkig van
Uiteindelijk realiseert hij zich dat hij nu ook niet gelukkig is.


Als het kleine visje 
nog een keer vraagt om een glinsterende schub 
geeft hij het kleinste schubje wat hij kan vinden weg...
en dat wordt het keerpunt...


De andere vissen draaien bij
als iedereen een schubje krijgt van Regenboog 


Wat wordt de opdracht deze keer?
De octopus mag worden ingekleurd.
De tentakels van de octopus gaan we langer maken.
De kronkels gaan we overtrekken.
In de lussen mogen visjes getekend worden.



De jongste kleuters trokken de lijn wel over 
de visjes tekenen lukte niet zo.
 Bij de oudere kleuters lukte het wel.
Er mocht nog van alles bijgetekend worden.
Dat gebeurde niet echt.


Ik had zelf van te voren bedacht 
dat de kinderen meer lussen zouden tekenen
maar dat was te hoog gegrepen 
in het begin van het schooljaar.
Een zeemeermin:


Een zeester:


Een regenboog Octopus:



zondag 15 januari 2017

De mooiste vis van de zee 1


groep 1,2

Regenboog is de mooiste vis van de zee.
Dat vinden de andere vissen niet alleen... 
hij vindt dat zelf ook.
Hij heeft mooie glinsterende schubben.
Geen enkele andere vis heeft zulke mooie schubben als hij.


De andere vissen willen graag met hem spelen
maar Regenboog is ijdel en trots.
Als een klein visje hem vraagt 
of hij één van zijn mooie schubben kan krijgen dan 
schudt Regenboog verschrikt met zijn kop.
Daar begint hij niet aan.


Maar vanaf dat moment heeft hij geen vrienden meer.
Regenboog is voortaan alleen...
 De andere vissen willen niets meer met hem te maken hebben.
 Hoe het verhaal afloopt vertel ik niet de eerste les.


Het boek is heel bekend.
Het is mooi geschilderd en vorm gegeven 
De glinsterende schubben van de vis zien er prachtig uit.
Het verhaal is goed te gebruiken aan het begin van het schooljaar
om het belang van vriendschappen tussen de kinderen te benadrukken.


Wij gebruiken het boek ook aan het begin van het jaar.
Het thema is: Onder water.


Omdat de kinderen nog erg jong zijn zijn de resultaten een beetje mager.
We trekken de golfjes over en kleuren de vis in.
Er werd wel veel werk gemaakt van het inkleuren van Regenboogvis
maar niet van de rest van de onderwater tekening:


Daarna kon er kon van alles bijgetekend worden:
Een zeemeermin:


De andere vissen:






donderdag 12 januari 2017

Oud en nieuwjaar.


Groep 1-2-3

Met oud en nieuw mag je lang opblijven!
Als het bijna 12 uur is 
worden de laatste 10 seconden afgeteld op de TV.
Om precies 12 uur wens je elkaar een gelukkig nieuwjaar.
Je geeft elkaar een zoen en je toost
met een glas (kinder) champagne.


Er mochten veel kinderen opgeblijven 
en ze hadden inderdaad met bubbels een toost uitgebracht.
Aan zoenen doen kleuters liever niet
 aan sommige reacties te zien.


Vandaag staan er 2 glazen op het blaadje.
We gaan de glazen en de letters inkleuren
met potlood.



Daarna gaan we met tolletjes (van de action)
vuurwerk maken.



Het is een leuke opdracht
 om het nieuwe jaar me te beginnen.

Afbeeldingsresultaat voor tolletjes action

Een tolletje laten ronddraaien is een werkje voor de fijne motoriek 
Het tolletje wordt met de pincetgreep: met de duim en wijsvinger
 vastgehouden en dan komt de
 sleutelgreep er aan te pas om het tolletje los te laten. 
Dit vergt wat oefening en ook wat kracht
maar met de tolletjes wordt het oefenen niet snel saai.


Het is mooi om te observeren hoe de kinderen met de tolletjes omgaan.
Wie er al snel roept dat het niet lukt
en wie er maar blijft proberen.
Kinderen waar je wel wat van verwacht bakken er soms niet van
en kinderen waar je (nog) niet veel van verwacht juist wel.



In de 2 tekeningen hier boven lukte het draaien niet maar
er zijn wel veel pogingen gedaan.
In de 2 onderstaande tekeningen lukte het draaien wel. 


Hoe meer vuurwerk hoe beter en echter.


Groep 3 zet het nieuwe jaartal erbij in fantasie-cijfers.