Totaal aantal pageviews

zaterdag 30 mei 2015

Het heelal


Afbeeldingsresultaat voor zonnestelsel
groep 3

Vorig schooljaar werkten de kleuters aan het thema: Het heelal.
Dat was een uitdagend thema.
De kinderen vonden het erg leuk, de leerkrachten ook.


Een deel van de kleuters van toen zit nu in groep 3.
Ik heb een nieuw verhaal over verzamelen.
Het verhaal speelt zich deels af in de ruimte.
Het is een verhaal in 2 delen.
Vandaag doen we het eerste deel.


Ik was erg benieuwd hoeveel groep 3 nog wist over het heelal.
Dat was verrassend veel.
Ze wisten met elkaar 
bijna alle namen van de planeten nog te benoemen.
De rode planeet kenden ze nog,
het zware gat, de asteroïdengordel én de melkweg.



Ik vertel het verhaal.
De kinderen mogen een stukje uit het verhaal tekenen.
Welk stukje mogen ze zelf weten.



Het verhaal gaat zo:
Milan kan niet slapen, hij ligt al uren wakker in bed.
Hij kijkt door het raam naar de sterren.
Milan weet een heleboel over de sterren en de planeten.
Dan ziet hij een plotseling een lichtflits
 en hij hoort een doffe bons vlakbij zijn huis.



Hij loopt naar het raam en kijkt naar buiten.
Er ligt een kapot ruimteschip in de tuin...



Hij sluipt zachtjes naar beneden.



In het ruimteschip ligt een vreemde jongen op de grond. 
 Die jongen ziet er heel anders uit dan Milan
De jongen komt uit een ander sterrenstelsel. 
Hij maakt een rondreis door het heelal.
Van elke planeet neemt hij een souvenir mee.
Hij heeft al een hele verzameling.

 

Gelukkig heeft de vreemde jongen niets gebroken.
Samen verslepen ze het ruimteschip 
naar de schuur om hem te repareren.
De antizwaartekrachtstabilisator is kapot.



Ze deuken het ruimteschip uit 
en ze kijken eens goed naar de antizwaartekrachtstabilisator.
Maar ja, hoe repareer je een ruimteschip?
Uit pure frustratie geven de jongens een trap tegen het apparaat
en gelukkig slaat hij aan.



De vreemde jongen is blij dat hij weer verder kan met zijn reis.
Hij vraagt of Milan met hem mee gaat naar de andere planeten.
Dat wil Milan wel.



Ze stappen in het ruimteschip en vliegen weg van de aarde.
Ze vliegen eerst naar de zon.










dinsdag 26 mei 2015

Vincent van Gogh


Afbeeldingsresultaat voor vincent van gogh
Groep 1-2

Een andere beroemde Nederlandse schilder


Vincent van Gogh is op zijn 27ste gaan schilderen. 
Hij heeft in 10 jaar tijd meer dan 800 schilderijen gemaakt.
Hij werkte 16 uur per dag en als een schilderij nog niet af was
ging hij 's nachts ook door.
Hij heeft tijdens zijn leven 2 schilderijen verkocht.


Er is veel over zijn leven bekend door de brieven 
die hij schreef aan zijn jongere broer Theo.
Theo heeft hem altijd (financieel) ondersteund.


Vincent draaide door en pleegde zelfmoord. 
Theo stierf een half jaar na zijn broer.
Zijn weduwe Johanna Bonger (1862-1925),
heeft het werk van Vincent 
onder de aandacht van het grote publiek gebracht.
Het is door haar inzet dat we zo veel van Vincent van Gogh weten.


Van Gogh heeft een serie van 5 schilderijen gemaakt 
met de zonnebloem als onderwerp.
Ze werden zijn bekendste werken.

Afbeeldingsresultaat voor zonnebloemen van gogh

Vandaag gaan we een zonnebloem tekenen.
De tekenopdracht is al eens eerder gemaakt.
We gaan eerst 10x (of meer) links om cirkels tekenen rond de bloem.
dit is een oefening voor de letter O en het cijfer 0.




Daarna mogen de pitjes van de zonnebloem
 in het hart getekend worden:
Een arceeropdracht.




De gele blaadjes horen langs de rand
en er mogen bijtjes bij getekend worden.



 De juffen maakten dit kunstwerk van de tekeningen
voor de grote tentoonstelling:


Zoek je een knutselwerkje met de zonnebloemen
dan kan je dit maken:



Of laat de kinderen de zonnebloemen schilderen.



woensdag 20 mei 2015

Rembrandt


groep 1-2

Rembrandt is één van de beroemdste Nederlandse schilders
Hij maakte opvallend veel zelfportretten
100 geschilderde en 20 geëtste.
Tegenwoordig zouden we zeggen 
dat Rembrandt veel selfies maakte.


Rembrandt schilderde daarnaast regelmatig zijn vrouw en zijn zoon Titus
 in Bijbelse, mythologische en historische taferelen.
Hij speelde met lichtval in zijn schilderijen.
Hij koos vaak net een ander stuk uit een verhaal
dan de andere schilders uit zijn tijd,
ook werkte hij niet altijd alles helemaal uit.


De tentoonstellinghet late werk van Rembrandt 
in het rijksmuseum is net afgelopen.
Het is de aanleiding om Rembrandt 
onder de aandacht van de kleuters te brengen.


De opdracht is: maak een zelfportret.
De tekeningen worden getekend in een mooie oude lijst.
De lijst staat geprint op een A4.
Dat geeft gelijk een fantastisch effect.







Aan het einde van het thema 
wordt een lokaal ingericht als museum.
De ouders mogen komen kijken.
De hele collectie zelfportretten op de tentoonstelling:





vrijdag 15 mei 2015

Het thema kunst


groep 1-2

Wat is kunst 
en waarom wordt de ene kunstenaar wel beroemd 
en de andere niet?

Art Projects for Kids: Make Own Mona Lisa. Download my free template that has just the face and hands, and have students draw in the missing parts. Enjoy!

Het thema kunst komt regelmatig terug
en er zijn genoeg ideeën te vinden op pinterest.


Het boek: De stip
is de inspiratiebron voor deze opdracht met de kinderen'


Maar kan ook een inleiding zijn voor de kunstenares: Vayoi Kusama

Afbeeldingsresultaat voor yayoi kusama

In kleuren wordt het kind op een interactieve manier 
meegenomen in de wereld van kleuren. 

Kleuren

Kunst aan de kant is een aanrader.
(klik op: bekijk trailer 
voor een introductie van het boek.)

Kunst aan de kant

gaat over vriendschap maar ook over kleuren mengen. 

Blauwtje en geeltje

Een kunstboek van Nijntje.
Klik ook hier op: bekijk trailer

Nijntje wordt kunstenaar

Een boek over Mondriaan: 

Keepvogel en Kijkvogel


Meneer Kandinsky was een schilder

Hoe introduceer je dit onderwerp in de klas?
Je kan verkleed als 
schilder of beeldhouwer de klas binnenkomen.
of
Er wordt een brief en schildersspullen
 bezorgd door een bekende schilder.
Hij heeft geen inspiratie meer.
of
Er is een koffer bezorgd met beelden, schilderijen ed
en een brief van de kunstenaar.
Hij weet niet meer wie er nou een kunstenaar is of niet.
Kunnen de kinderen dat uitzoeken?
of
Er is een schilderij van een kunstenaar gebracht.
het schilderij is nog niet af.
kunnen de kinderen het schilderij afmaken?


Je kan een realistische schilderij maken zoals een gebakje.
Het werk van Tjalf Sparnaar is hier de inspiratiebron.

Afbeeldingsresultaat voor tjalf sparnaay

Of maak een modern schilderij  á la Pollock
en bied gelijk het kleuren mengen aan.



Nog een leuke manier om het kleuren mengen duidelijk te maken:



Maak van de klas een atelier
en zet een beeldje centraal wat de kinderen na kunnen tekenen:


Wat is er allemaal nodig voor het restaureren van schilderijen?


Hier is een filmpje over het restaureren van schilderijen. 


Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag
op schilderijen uit de kringloop:




Afstoffen, poetsen, bekijken met een vergrootglas, lijsten repareren, 
schilderijen bijwerken en een nieuwe naamkaart erbij maken. 



Dit zijn de resultaten: