Totaal aantal pageviews

vrijdag 20 maart 2015

Pannenkoeken bakken


groep 1-2

2 scholen werken met het thema eten.
De ene school gaat soep koken,
de andere school gaat pannenkoeken bakken met de kinderen.


De laatste school gebruikt het pannenkoekenboek van Eric Carle. 
Het boek (1970) is recent vertaald en opgepoetst:


Floris heeft trek in een pannenkoek. 
Zijn moeder wil best pannenkoeken voor hem bakken, 
maar dan moet hij eerst tarwe oogsten, 
de korrels naar de molen brengen, 
de koe melken en de eieren uit het kippenhok halen.


Er komt heel wat bij kijken voordat zo'n pannenkoek op je bord ligt.
Het is een prachtig boek waarin oude ambachten herleven
en waarin duidelijk wordt waar ons eten vandaan komt.


De kinderen hoeven niet zoveel moeite te doen als Floris.
Ze gaan gewapend met een boodschappen briefje naar de winkel.
Dat is al een hele belevenis.
Ze gaan in de loop van de week met de juf
zelf pannenkoeken bakken.


Mijn verhaal volgt het boek van Eric Carle.
De opdracht is de dezelfde als bij het soep koken.
De tekening is een beetje aangepast.


We gaan de spiraal maken.
Een spiraal tekenen vraagt best wel wat potlood beheersing.


We gaan 10 pannenkoeken bakken.
We tekenen de spiraal 10 x
van binnen naar buiten
en van buiten naar binnen.


We kunnen pannenkoeken bakken met stukjes appel,
en rozijnen:


Natuurlijk hoort de kok ook op de tekening:







donderdag 12 maart 2015

Elmer en het olifantenfeest.




Elmer maakt graag grapjes 
maar diep in zijn hart vindt hij
 het niet altijd leuk om anders te zijn.


De andere olifanten nemen zijn vermom-poging goed op.
Ze stellen een nieuwe feestdag in.
Op die feestdag komen alle olifanten vermomd.


Alle olifanten zijn die dag vrolijk beschilderd...
en Elmer??


Elmer is op die dag helemaal grijs.


We gaan vandaag de andere olifanten versieren.
Het is de bedoeling dat de olifant versierd wordt en ingekleurd.
Er is geen oefening deze keer.


Dit zijn de resultaten:



Met bloemen en hartjes:




Olifanten met een regenboog:



En een paar tekeningen van nog hele jonge artiesten:



Hard aan het werk:




zondag 8 maart 2015

Elmer in de regen




Elmer vindt het niet altijd fijn 
dat hij anders is dan de andere olifanten.
Op een ochtend gaat hij op weg. 
Hij loopt naar een grote boom met grijze bessen.
Hij schud met zijn slurf de bessen uit de boom
en hij rolt door de bessen zodat hij helemaal grijs wordt.
Als Elmer terug komt in de kudde 
merken de andere olifanten hem niet eens op.


Pas als een flinke regenbui de grijze kleur weg wast 
herkennen ze hem weer.
Ze zijn blij dat Elmer er weer is.


De kinderen kunnen het verhaal vrij goed na vertellen.
Ze kunnen ook alle kleuren (van de regenboog) opnoemen.


Als Elmer een paraplu had gehad 
dan was er niets aan de hand geweest en
had hij nog steeds door kunnen gaan 
voor een gewone grijze olifant.


We gaan daarom een tekening maken 
met Elmer die een paraplu vast houd.


De paraplu is een oude opdracht
Hij geeft de gelegenheid 
om de kinderen de kleuren
 van de regenboog te laten oefenen.


We gaan de paraplu inkleuren 
met de regenboogkleuren in de juiste volgorde! 
Het ging heel aardig.


De kinderen mogen zelf weten hoe Elmer eruitziet.
Is Elmer grijs of heeft hij gekleurde blokjes?


 Er mag een regenboog bij getekend worden
gras en regendruppels:



Bloemen, wolken en de zon:



woensdag 4 maart 2015

Elmer



We gaan werken uit het boek Elmer.
Elmer is een olifantje.
Hij is niet zomaar een olifantje.
Elmer is een gekleurd olifantje.
Elmer is anders en dat vind hij niet altijd leuk
al maakt hij er het beste van.


Het boek van Elmer is een bekend prentenboek.
Er zijn op internet veel werkbladen en knutselwerkjes te vinden.


Het is een leuk boek om de kleuren te bespreken
én:  'anders zijn'.


De eerste tekenopdracht voor dit boek ligt voor de hand.
Op het blaadje staat een lege Elmer.
De kinderen gaan lijnen trekken van boven naar beneden 
en van links naar rechts.


Deze opdracht sluit aan bij de natuurlijke tekenontwikkeling.
Kinderen gaan op een gegeven moment 
dwarslijnen tekenen.
Deze oefening gebruiken we vaker.


Als de lijnen zijn getekend mogen de vlakjes worden ingekleurd
Dat is nog best veel werk.


De concentratie was op een gegeven moment weg.
De tekeningen zijn dan ook niet afgekomen.
De kinderen mogen de tekening de volgende dag afmaken van de juf.


Het ging mij voornamelijk om de lijnen 
en dat deel van de opdracht is gelukt.