Totaal aantal pageviews

woensdag 4 maart 2015

Elmer



We gaan werken uit het boek Elmer.
Elmer is een olifantje.
Hij is niet zomaar een olifantje.
Elmer is een gekleurd olifantje.
Elmer is anders en dat vind hij niet altijd leuk
al maakt hij er het beste van.


Het boek van Elmer is een bekend prentenboek.
Er zijn op internet veel werkbladen en knutselwerkjes te vinden.


Het is een leuk boek om de kleuren te bespreken
én:  'anders zijn'.


De eerste tekenopdracht voor dit boek ligt voor de hand.
Op het blaadje staat een lege Elmer.
De kinderen gaan lijnen trekken van boven naar beneden 
en van links naar rechts.


Deze opdracht sluit aan bij de natuurlijke tekenontwikkeling.
Kinderen gaan op een gegeven moment 
dwarslijnen tekenen.
Deze oefening gebruiken we vaker.


Als de lijnen zijn getekend mogen de vlakjes worden ingekleurd
Dat is nog best veel werk.


De concentratie was op een gegeven moment weg.
De tekeningen zijn dan ook niet afgekomen.
De kinderen mogen de tekening de volgende dag afmaken van de juf.


Het ging mij voornamelijk om de lijnen 
en dat deel van de opdracht is gelukt.












zaterdag 28 februari 2015

Handschrift en pengreep ontwikkeling

Afbeeldingsresultaat voor pengreep

Bij de tekenlessen wordt er extra op de pengreep gelet.
De echte pengreep ontstaat meestal vanzelf tussen de 5 en 7 jaar. 


Bij de echte pengreep is er sprake van een driehoek 
tussen duim, wijsvinger en middelvinger. 
De duim en de licht gebogen wijsvinger sturen aan,
 de middelvinger ondersteunt. 
De bewegingen zijn klein, 
de pols gaat meebewegen en draaien
 en met de vingers worden de kleine bewegingen gemaakt
 die nodig zijn om details te tekenen. 

Er zijn een aantal fasen te onderscheiden in de pengreep:

De vuistgreep of onrijpe greep:


Peuters tekenen vanuit de schouder en de elleboog. 
Hun handen bewegen niet en vaak zijn de vingers 
tot een knuistje naar binnen gedraaid. 
Deze vuistgreep duurt meestal tot ongeveer 3 jaar.
Het kind houdt het potlood vast in de palm van de hand. 
De bewegingen van het potlood komen vanuit de pols, arm en romp.
Er zijn geen duim- en vingerbewegingen.

De overgangsgrepen



                   Deze grepen worden gezien als tussenstap naar een rijpe greep.                                   De kinderen houden het potlood met duim- en vingerbeweging vast.
De bewegingen komen nog vanuit de pols en elleboog.

Sommige kinderen gebruiken daarna een tijdlang de ‘duimdwars’ greep; 
het potlood of krijtje is tussen de gebalde vuist en de duim geklemd. 
De hand staat rechtop en de onderarm rust vaak nog niet op de tafel. 
De meeste kleuters leren in de loop van de tijd 
dat je meer sturing krijgt wanneer de arm op tafel rust.

De rijpe pengreep:



De meest toegepaste rijpe pengreep
 ontwikkelt zich meestal tussen 4 en 6 jaar. 
Het potlood beweegt vanuit de duim en vinger. 
 Als de duim de wijsvinger nog kruist dan is   
  de grijpfunctie van de hand nog niet voldoende ontwikkeld. 
De onderarm rust op de tafel, de elleboog er net buiten.


Deze fase is belangrijk: 
omdat er anders ‘rare’ pengrepen blijven bestaan. 
Let op de geknakte of overstrekte wijsvinger. 
 Wanneer er met teveel druk wordt getekend 
bestaat het risico dat het kind verkrampt gaat werken. 



Gaan kinderen details tekenen en bewust de hand aansturen, 
dan is het tijd om in te grijpen als de pengreep niet correct is. 
Wachten we te lang en worden de kinderen al handig in tekenen 
of schrijven dan is het moeilijker de pengreep te veranderen.



Als kinderen moeite hebben met de pengreep 
kan de volgende truc een oplossing zijn.
Geef het kind een middelgrote knoop of een balletje in de hand. 
Ze houden de knoop met de pink, ringvinger en middelvinger vast.
Het elastiekje drukt het potlood naar achteren
De wijsvinger en de duim zijn 'over' om het potlood vast te houden.



Een andere hele makkelijke en goedkope oplossing is een gewone wasknijper.
De wasknijper kan door het kind eenvoudig zelf verwisselt worden
als er een ander kleurpotlood gepakt wordt.




vrijdag 20 februari 2015

Krokodil vaart naar Amerika


 groep 1-2

Krokodil gaat achter de brief aan
maar hij is te laat.
De postboot vaart net met de brief naar Amerika.
Krokodil gaat met een roeiboot achter de brief aan
en dat is maar goed ook!!


We gaan vandaag het golfje maken.
Het golfje is een oefening voor de letter R en het cijfer 2.


Krokodil en zijn boot mogen worden ingekleurd.


Onderweg krijgt krokodil te maken met haaien.
Daarom mag de tekening worden afgemaakt met vissen in de zee:


Met een heleboel kwallen:


Krokodil vecht ook tegen hoge golven en tegen slechte weer:


Als Krokodil in Amerika aankomt ziet hij natuurlijk als eerste het vrijheidsbeeld.
We bespreken de fakkel die het beeld vast heeft.


Het vrijheidsbeeld komt in veel tekeningen terug:



Het vrijheidsbeeld met hoge flats:



Krokodil met een petje op en met kikker in de boot:

                                      

De laatste tekening is van een beginnende kunstenaar.
Ondanks dat er nog een beetje licht en onzeker getekend is, is alles aanwezig.
De golven zijn getekend en krokodil is ingekleurd.
Er is een vrijheidsbeeld (midden bovenaan),een flat (helemaal rechts), 
de zon en vissen in de zee:





maandag 16 februari 2015

Krokodil op de fiets


groep 1-2

We doen vandaag de 2de les bij het boek: de trouwe dienaar.
Krokodil gaat achter de brief aan 
die koning Leeuw heeft verstuurd naar Olifant.


Hij springt op de fiets en hij rijdt heel hard en heel ver.
Maar hij is te laat.
In de verte ziet hij de boot weg varen naar Amerika.


Postbodes hebben een stevige fiets nodig.
Ze fietsen met zware fietstassen vol brieven.
Ze letten goed op bij welk huis de brief bezorgt moet worden.
Ze letten goed op de huisnummers!


De kinderen hebben al een brief aan zichzelf geschreven
en op de brievenbus gedaan...
Ze zijn met een moeder die bij Sandd werkt 
meegeweest bij het bezorgen van de brieven.
Dat was een hele ervaring.


Omdat de fiets zo belangrijk is voor postbezorgers
leggen we daar de nadruk op in de tekening.


Op het papier staat krokodil met zijn fiets.
Er zitten geen spaken in de wielen.
Die spaken gaan we vandaag tekenen.
Dat lijkt makkelijker dan het is:



Daarna gaan we ons eigen huis tekenen.
Een huis tekenen is voer voor psychologen.
Wat te denken van deze rode huizen?



We zetten er ook ons eigen huisnummer op!
Daarna mag de tekening worden afgemaakt naar eigen inzicht.


Er mogen auto's bij getekend worden.
Eén van de kinderen had door dat auto's groter zijn dan een fiets.
Hij wilde een auto tekenen in de juiste verhouding.
En dat lukt hem ook maar hij was niet tevreden over zijn tekening. 


Een tekening met een klein autootje:


Er horen natuurlijk brievenbussen op de tekening:



 Een huis in de vorm van een envelop: