groep 3
Leeskern 10 gaat over verzamelen.
Ik lees een verhaal voor over een jongen
die haaientanden verzameld.
die haaientanden verzameld.
De kinderen luisteren aandachtig.
Dat is bijzonder want het is een echte klets-klas
en de kinderen zijn erg snel afgeleid.
Dat is bijzonder want het is een echte klets-klas
en de kinderen zijn erg snel afgeleid.
In de klas zitten verschillende kinderen die haaientanden verzamelen.
Ze kunnen er ook echt wat over vertellen.
Op die leeftijd zijn haaientanden heel fascinerend.
Het verhaal gaat over een jongen die schelpen verzameld én haaientanden.
Hij bewaard de haaientanden in een speciaal doosje.
De jongen woont dicht bij het strand.
Hij heeft dus alle gelegenheid om zijn verzamelingen aan te vullen.
Op een dag vind hij een mooie schelp.
Hij neemt de schelp mee naar huis
en dat is het begin van een bijzonder avontuur.
Het is een avontuur met een schat op de zeebodem
en een haai zonder tanden.
De kinderen tekenen een stukje uit het verhaal.
Ze mogen zelf weten welk stukje.
Waar we gelijk tegenaan liepen was
dat de kinderen niet goed wisten
hoe ze een haai moesten tekenen.
Op het digibord hebben we diverse haaien laten zien
maar dat frustreerde alleen maar meer.
Er waren een paar kinderen bij wie het wel lukte
en die zelf een mooie haai wisten te tekenen.
en die zelf een mooie haai wisten te tekenen.
Dat is uiteindelijk veel leuker natuurlijk.
***
***
een haai met tanden
Op een andere school probeerde ik de opdracht uit
(in 2 klassen) met een kant en klare haai.
Er was inderdaad minder gedoe...
Bijna alle kinderen gebruikten deze haai in hun tekening.
De eerste klas besteedde veel tijd en moeite aan het inkleuren van de zee,
zoveel dat er niet veel terecht kwam van de rest van de tekening:
Een vechthaai:
In de tweede klas is dat inkleuren van de zee een beetje afgekapt
én de juf gebruikte een stukje uit de film van Ariël
om het leven onder water te laten zien:
In de tweede klas ontstonden veel tekeningen met de jongen,
met de schatkist en allerlei onderwaterdieren.
Zeesterren, visjes, kwallen en schelpen:
Met een zeemeermin:
Tot slot een hele leuke uitgebreide tekening met allerlei details:
(in 2 klassen) met een kant en klare haai.
Er was inderdaad minder gedoe...
Bijna alle kinderen gebruikten deze haai in hun tekening.
De eerste klas besteedde veel tijd en moeite aan het inkleuren van de zee,
zoveel dat er niet veel terecht kwam van de rest van de tekening:
Een vechthaai:
In de tweede klas is dat inkleuren van de zee een beetje afgekapt
én de juf gebruikte een stukje uit de film van Ariël
om het leven onder water te laten zien:
In de tweede klas ontstonden veel tekeningen met de jongen,
met de schatkist en allerlei onderwaterdieren.
Zeesterren, visjes, kwallen en schelpen:
Met een zeemeermin:
De kinderen konden als ze dat liever wilden
ook op de lege achterkant van het blaadje
een ander stukje uit het verhaal tekenen.
De jongen in het verhaal neemt de schelp mee naar huis.
Als hij de schelp aan zijn oor houd hoort hij
dat er een schat in de zee verborgen is.
Die avond valt hij opgewonden in slaap.
Hij droomt over een avontuur op de zeebodem.
Er werden daarom slaapkamertjes getekend.
Tot slot een hele leuke uitgebreide tekening met allerlei details:
Een krabbetje:
Een duiker:
Vissen en een schelp met een parel:
Een zeepaardje:
Maar wat zat er nou in die schatkist?
Volgens de kinderen:
edelstenen, goud en diamanten.