Totaal aantal pageviews

maandag 11 november 2013

De kleine reus en de appelboom


groep 1-2

Kleine reus en grote reus gaan naar het reuzenfeest.
Op het reuzenfeest wordt de reuzenkoning gekozen.
Wie de grootste hap kan nemen wordt voor 1 dag de reuzenkoning.


Kleine reus maakt natuurlijk geen kans maar...
hij heeft wel een slim idee.


Onderweg zijn grote reus en kleine reus een appelboom tegen gekomen.
Ze hebben lekker van de appels gegeten
én kleine reus heeft een appeltje bewaard.


Op het reuzenfeest neemt hij een hap van de appel
 én hij slikt een appelpit door.
In de appelpit zit een hele appelboom beweert hij.



De reuzen geloven hem niet.
en hij wordt natuurlijk geen koning dat jaar.


Om te bewijzen dat hij toch gelijk heeft stopt hij een appelpit in de grond.
Het volgende jaar is er uit de appelpit een echte appelboom gegroeid.


Op het blaadje ligt een pitje verstopt in de grond.
De opdracht is: laat een boom groeien uit de pit.


Elke keer als deze opdracht gegeven wordt
 weten de kinderen er niet gelijk raad mee.
Voor de hele jonge kinderen is het inderdaad lastig 
maar de oudere kinderen komen er uiteindelijk wel uit.
Met een beetje hulp lukt het bij de jongste kinderen ook wel.
Doe voor hoe je een simpele boom tekent met appeltjes.




Als de boom getekend is 
mag er nog een reus bij getekend worden
en de appels.  


Er worden ook huizen bij getekend: 



In de bomen zitten hier en daar vogeltjes:



 



donderdag 7 november 2013

De kleine reus


groep 1-2
We werken in de herfst met het boek:
 De kleine reus.

Het boek de kleine reus is bekroont met een zilveren griffel.
Het boek is geschreven door Max Bolliger (1929 Zwitserland).
   Bolliger neemt het in zijn boeken 
op voor de kleine en zwakke mens of dier. 
Die zich bewust moet worden van zijn eigen kwaliteiten 
voor hij zijn plaats in de wereld kan veroveren.


Het boek van Kleine Reus gaat ook over dit thema.

De juf heeft het verhaal al verteld 
en ik doe het gedeeltelijk en dunnetjes over.

We gaan vandaag de grote reus en de kleine reus tekenen.
Het blad is leeg en dat is anders dan anders.
De kinderen gaan een eigen tekening maken.
 Er is geen oefening wel een opdracht:

Laat het verschil tussen groot en klein zien in de tekening.
De kinderen hebben de opdracht goed begrepen
én leuk uitgewerkt.

Er verschenen ook verschillende meisjes reuzen op het papier:

Op het moment zijn er een paar kinderen 
die alleen met geel tekenen.
Vaak zijn de gele tekeningen te licht om te fotograferen.
Deze niet:

Een paar reuzen tekeningen:






maandag 4 november 2013

Trekvogels


 Groep 1-2

Vorig jaar deed ik ook een lesje over de vogeltrek.
Aan de opdracht is sindsdien nog wat gesleuteld
omdat de opdracht te vrij en daardoor lastig was voor de kleuters.
 

Door een toevallige samenloop van omstandigheden
(lees: kopieerfout)
bleek de oefening voor de letter M ook erg op vliegende vogels te lijken.
Dus dat idee wordt nu gebruikt in de opdracht. 
 

De vogeltrek is een fascinerend natuurverschijnsel.
Miljoenen vogels gaan ieder jaar op reis.
Ze vliegen duizenden kilometers 
en trotseren wind, regen, kou en hitte.
Ze vliegen over bergen, zeeën en woestijnen.

 
 Nederland is als deltaland een tussenstation voor vele trekvogels.
De vogels kunnen hier even bijtanken 
voor ze verder vliegen naar het warme zuiden.
Andere vogels overwinteren hier.

 
 We kijken eerst even naar de video die ik had gevonden.
Daarna wordt het verhaal verteld.

De opdracht is: trek de vliegende vogels over.
De zwaluw kan worden ingekleurd met kleine rondjes.
Het inkleuren lukte hier en daar heel aardig.
De kinderen deden er erg hun best op.


Met het natekenen van de vogels kan nog van alles verkeerd gaan:


1 De kinderen beginnen aan de rechterkant van de vogel en tekenen naar links.
2 Ze trekken de vogel niet precies over.
3 Ze tekenen de middelste poot van de vogel/de letter M niet helemaal door.



 De tekening mag natuurlijk worden afgemaakt 
met wolken...
hete luchtballonnen met mandjes ;)

 

bomen

 

Vlinders


 extra "vogels" 


Hieronder een tekening met wel hele mooie kale winterbomen én hartjes:


Tot slot nog een filmpje...






vrijdag 1 november 2013

Vallende blaadjes



groep 3

De boom voor mijn huis heeft  
zijn geel geworden bladeren
 in één week allemaal laten vallen.



Het gele blad áán de boom was een geweldig gezicht
maar op de grond zag het er ook prachtig uit.
Het was die week rustig en zonnig weer 
dus konden we een week genieten van een geel tapijt van bladeren 
op de anders zo gewone, saaie, grijze stoeptegels.



  Inmiddels is het volop herfst.
Wind en regen voeren de boventoon.
Het is weer voor een echt herfstwerkje.



Het verhaaltje gaat over een grote oude boom 
die er in alle seizoenen anders uitziet.
De boom staat op een pleintje en er staat een bankje onder.
De boom heeft al veel meegemaakt.



Er wordt ook aandacht besteed aan de herfstkleuren:
Rood, geel, oranje en bruin.



We gaan met de herfstkleuren werken.



Op het papier staat een groot blad van een boom.
Het is best een moeilijk blad
Met afwisselend holle en hoekige vormen.



We gaan de contouren van het blad natrekken 
maar een randje kleiner dan het voorbeeld.
De hoeken 'moeten' hoekig blijven de ronde vormen rond.



We tekenen lijnen en gaan in dit deel van de opdracht nog niet inkleuren.
We tekenen de contouren in elke ronde een randje kleiner.



Wat opviel was dat de kinderen
door bleven tekenen in de hoeken
 Ze vulden soms laat en na aandringen het middenveld in met lijnen.



Als het hele blad vol getekend is mag het worden ingekleurd.
Daarna kan het worden uitgeknipt.



De bladeren op een hoop zien er echt herfstachtig uit.
 Uiteindelijk worden de bladeren opgeprikt.

 
  Ik wilde weten of het een geschikte opdracht is voor deze leeftijd.
De kinderen hebben de opdracht zonder grote problemen goed gedaan.


De onderste tekening is van één van de zwakste leerlingen.
De opdracht is goed begrepen
en zo goed mogelijk uitgevoerd

 

Nog een groepswerkstuk:


***
Op de 2de school doen we dezelfde opdracht.
We tekenen ook hier de contouren van het blad na 
en kleuren de bladeren in.
Op deze school duurt de tekenles een kwartier langer.
Er is dus meer tijd.



Er is tijd om nóg een herfstblad te maken
Deze keer een blad met ronde vormen.
Het is de kunst de vormen ook rond te houden
  als we de contouren na tekenen.



Voor sommige kinderen
 er is zelfs nog tijd voor een derde herfstblad:


Het is de bedoeling dat 
de holle, bolle en hoekige vormen 
zolang mogelijk te herkennen zijn.


De bladeren worden uitgeknipt...
en op gekleurd papier geplakt.




Hier onder wordt er een beetje te enthousiast 
ook geknipt in het gekleurde papier.