groep 1-2-3
De kinderboekenweek 2013
heeft het thema: Sport en spel.
Het verhaaltje gaat over een sponsorloop.
De meeste scholen houden eens in de zoveel tijd een sponsorloop.
De kinderen weten wat het is.
De jongen in het verhaaltje kan erg goed rennen
Hij rent de benen uit zijn lijf tot hij moe wordt en valt.
Hij schaaft zijn knie en papa draagt hem over de finish.
De kinderen kunnen allemaal heel goed rennen,
vinden ze zelf.
Deze eerste tekeningen zijn uit groep 3.
Op de een of andere manier nodigt de luie 8 niet echt uit
om veel werk van een tekening te maken.
We gaan de luie 8 honderd duizend miljoen keer tekenen.
Dat vinden de kinderen teveel
maar hij wordt gelukkig wel een heleboel keer gedaan.
We doen de oefening zo veel omdat de luie 8 een goeie oefening is
voor het samenwerken van de Linker en rechterhersenhelft.
Het is een opdracht die regelmatig terug komt.
Ik probeer hem 4x per jaar in een opdracht te verwerken.
Als de oefening gedaan is
mag de tekening worden afgemaakt
zoals de kinderen zelf willen
Er worden huizen bij getekend en wegen:
Het zwart - witte stukje is een zebrapad
Een rotonde in het midden van het linker oog van de 8.
Een plantsoentje in de 8
Huizen en natuurlijk mensen
Met vuurwerk op de achtergrond:
groep 1-2 krijgt dezelfde opdracht.
De (jongste) kinderen
worden geholpen met de luie 8
als ze er moeite mee hebben.
De tekening kan worden afgemaakt met rennende kinderen:
Vanwege de bezuinigingen staan de IB ers voor de klas
op de vrije dagen van de gewone leerkrachten.
Toevallig is dat op maandag, als ik er ben, in 2 klassen het geval.
De IB ers zien de kinderen in de klas aan het werk.
Ze kijken met 2 petten op naar de kinderen.
Met hun IB pet op en hun gewone juffen pet.
Dat werpt deze keer de vraag op of je wat meer
van kinderen uit groep 2 mag verwachten.
Groep 2 is nog erg jong aan het begin van het schooljaar.
maar wat doe je als een onderstaande koppoter wordt getekend?
Wijs je de kinderen op het gemis van een buikje, handen en voeten?
Ik doe het zelf niet.
Je ziet aan de tekeningen hoe ver de kinderen in hun ontwikkeling zijn.
De IBer die de vraag opwierp vindt het niveau van de kinderen
over het algemeen aan de lage kant op deze school.
Als je de kinderen wijst op bepaalde dingen leren ze dat gelijk, vind ze.
Daar is wat voor te zeggen.
De wijk waar de school in staat is niet heel goed
maar ook niet heel slecht.
Misschien is het wel goed dat er eens met een IB pet op
naar alle kinderen wordt gekeken.