Totaal aantal pageviews

zondag 5 mei 2013

Over koetjes en kalfjes...


Groep 1-2

We halen het verhaal van Bertje Big op van vorige week
de kinderen blijken nog heel wat te weten.



Bertje Big wilde niet met zijn familie in de modder spelen.
Daarom gaat hij bij de koeien kijken.
Maar de koeien worden elke dag 2x gemolken 
en dát is niets voor onze Bertje.



De kinderen luisterden vandaag heel aandachtig in de kring.
 De meesten zijn ook wel een keer in de kinderboerderij geweest 
en blijkbaar vinden ze het onderwerp heel interessant.
We hebben een leuk gesprek.



Bij het schrijven van een verhaaltje over koeien
loop ik tegen de misstanden in de bio-industrie op.
Koeien worden vanaf hun geboorte tot na hun dood
letterlijk uitgemolken door de mensen.



Maar ja...dat vertellen je kleuters nog niet.
Het verhaaltje gaat daarom over koeien in de ideale wereld.
Een wereld waarin het kalfje direct na zijn geboorte bij zijn moeder  
 mag blijven en bij haar mag drinken.

 

Koeien hebben allemaal andere zwart-witte vlekken.
 Dit geeft me de kans om een keer ronde gesloten vormen te tekenen.

 

 De ijsschotsen bij de pinguïns waren hoekige gesloten vormen.
maar deze keer worden de vormen rond.
De opdracht komt uit het mandala tekenen.

 

In het mandala tekenen is het een oefening voor de fijne motoriek:
Het is een oefening voor kleine flexibele bewegingen.
De vormen mogen niet raken en kruisen.
De lijn wordt gesloten waardoor er een binnen en een buitenkant ontstaat.

 

 Ik was benieuwd of de kinderen de opdracht konden maken.
Dat lukte verrassend goed.

 


De koeien staan al op het blaadje.
De opdracht is: teken de vlekken van de koeien.




 Maak de tekening af met de boer:



En natuurlijk met Bertje Big:


Bertje kreeg een plekje op veel tekeningen.
Hieronder staat hij links onderaan:


Een blauwe Bertje 
staat met een hele lange krulstaart rechts onder op het papier:


De tekening hier onder, net 4 jaar:


De koeien met de boer:











woensdag 1 mei 2013

Over een eigenwijs biggetje...






groep 1-2

Het boek van Bertje Big wordt het uitgangspunt van de komende lessen



Bertje is een jong biggetje.
Hij houd niet van modder.
Hij vind modder vies!
Met zijn neus in de lucht loopt hij weg
als zijn familie lekker in de modder wil chillen



 Bertje Big gaat bij de andere boerderijdieren kijken.
Hij gaat vragen of hij met hén mee mag doen
maar of dat een goed idee is...?



Bertje Big is goed en vlot getekend 
en over het verhaal is ook nagedacht.
Het boek bied de kans om alle boerderijdieren te behandelen.
Het wordt de rode draad in de komende lessen.



 We beginnen vandaag met Bertje Big zelf.
De eerste bladzijden van het boek worden verteld
en de tekeningen laat ik zien.
In mijn eigen verhaal staan allerlei wetenswaardigheden over biggetjes.
De combinatie werkt goed.

 

De meeste kinderen hebben 
weleens een echt varken gezien in de kinderboerderij.

 

Waarom rollen varkens zo graag door de modder?
Dat is de grote vraag:
 Ze doen dat om af te koelen 
en om allerlei kriebelbeestjes kwijt te raken.
De kriebelbeestjes gaan in de modder zitten
en vallen van hun huid als de modder opdroogt

 
 
We gaan vandaag een biggetje tekenen.
We gaan een heleboel cirkels tekenen.
We beginnen groot voor het lijf,
een slag kleiner voor de kop
nog kleiner voor de neus
en nog kleiner voor de ogen en de neusgaten.



We doen alle cirkels 5x.
Daarna mogen de pootjes, 
de oortjes en het staartje getekend worden.



Er zijn extra roze potloden 
In het boek is de vader van Bertje gevlekt.
Dat hebben de kinderen goed onthouden
er werden verschillende gevlekte varkens getekend.
 


De modderpoel kreeg een plekje
en natuurlijk waren er bloemen, wolken en hartjes



En... er waren kleine biggetjes:















dinsdag 23 april 2013

Willem Alexander


groep 1-2

Het project over de kroning is inmiddels 2 weken bezig.
Het is voor de kinderen een beetje verwarrend project.
Voor hen is een prinses iemand als Sneeuwwitje of Doornroosje
en geen gewoon mens.


Het verhaal gaat vandaag over Willem Alexander.
Ik wilde in het verhaal duidelijk maken 
dat de prins geen keuze heeft wat betreft zijn beroep.


In het verhaaltje zitten vaak een paar vragen.
De vraag was deze keer:
Wat zou je doen als jij koning of koningin zou zijn?
De kinderen hadden er geen ideeën bij.


De prins staat voor de spiegel.
Nog even dan is het zover.
Nog even dan is hij eindelijk koning. 
Hij trekt een belangrijk gezicht in de spiegel.


Op de dag dat hij koning wordt krijgt hij een lange rode mantel om.
De mantel is afgezet met wit bont.
Die koningsmantel draagt hij alleen op die ene dag, alleen tijdens de kroning.
Als je de mantel om hebt dan loop je niet gewoon, dan schrijd je..
Schrijden is een oud en deftig woord voor langzaam lopen.

 

Bas van der Heiden heeft een actie met een koningsmantel.
 

Er ligt zo,n mantel in de poppenhoek.
De kinderen mogen halverwege het verhaal in de klas voordoen 
hoe je het beste kan 'schrijden' met de mantel aan
én hoe je het beste kan zwaaien naar het volk.
de nieuwe koning met mantel

De prins oefent voor de spiegel.
Heel langzaam loopt hij naar voren.


De prins heeft zijn hele leven op deze dag gewacht.
Hij weet al vanaf zijn geboorte dat hij koning wordt.
  Koning zijn is geen baantje dat hij zelf mag uitkiezen.
Hij is de oudste zoon en hij volgt zijn moeder op als ze er mee stopt.
Zo is het...

 

Eerst wilde hij geen koning worden.
Hij wilde graag leuke dingen doen en plezier hebben in zijn leven.
Hij wilde ook echt interessant werk doen. 
Hij leerde daarom alles over water.

 

Is het eerlijk dat de prins niet mag kiezen wat hij wil worden?
Misschien wil hij wel vrachtwagenchauffeur worden of piloot 
of brandweerman of politie?


Stel je voor dat je de koning of de koningin bent. 
Je bent de belangrijkste persoon van het hele land.
Je mag altijd zeggen wat je wilt eten
en als je jarig bent komt iedereen op je feestje.  


Op het blaadje staat de kroon:
 

  Opdracht : we gaan vandaag de kroon versieren met parels en edelstenen.
  Kleur de kroon in en maak hem zo mooi mogelijk.
Teken het gezicht van jezelf onder de kroon 
of teken het gezicht van Willem Alexander.
De opdracht leverde een serie mooie koppoters op.


 Er is lekker gewerkt.





zondag 21 april 2013

Kasteel Drakensteyn



groep 1-2

Een koningin woont niet in een gewoon huis.
Een koningin woont in een kasteel.



Kasteel Drakensteyn is het kasteeltje van Koningin Beatrix.
Het is prive bezit.
Het kasteel is in 2006 gerenoveerd.


Koning Beatrix heeft gelukkig jaren gekend
 in dit kleine kasteel bij Lage Vuursche.
De eerste jaren van haar huwelijk woonde ze er 
met prins Claus en kreeg ze haar 3 zonen.

 

Het verhaaltje gaat  over de laatste dagen van Beatrix als koningin.
Luister maar:


De koningin zit op haar troon in het grote paleis.
Ze zet elke dag een streepje op de kalender.
De koningin hoeft niet lang meer te werken.
Haar oudste zoon neemt haar werk over.

 

Hij wordt de nieuwe koning, dat hoort zo.
Haar oudste zoon is getrouwd met een mooie prinses en hij heeft 3 dochters.
Hij is soms een beetje dom.

 

De prins gaat ,als hij eenmaal koning is,
 regeren over het land.
Hij doet alles een beetje anders dan zijn moeder,
maar dat geeft niet.

 

De koningin heeft altijd erg haar best gedaan.
Ze wilde haar werk zo goed mogelijk doen,
maar nu is het genoeg.

 

Ze wil terug naar kasteel Drakensteyn.
Het kasteel waar ze woonde toen haar man nog leefde.
Het kasteel waar ze woonde toen haar kinderen nog jong waren.


We gaan vandaag het kasteel in orde maken voor de oude koningin.


De opdracht is:
Teken streepjes in het hekje op het dak.
De streepjes in het dak zijn een goede oefening 
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.

 

Teken de ramen (vierkante vormen met kruisingen) in de muren van het kasteel:

De meeste kinderen kunnen met 4 jaar een vierkant tekenen.
met 3,5 jaar een recht kruis.
We zien aan de tekening hoever de ontwikkeling is van de kinderen.

Kinderen gaan op een gegeven moment kruisingen tekenen:
Het tekenen van kruisingen geeft aan dat er een eigen wil ontstaat!
Het is het doorkruisen van andermans meningen,
er dwars tegenin gaan.
Ook in het spel zien we botsingen en kruisingen.
We noemen deze periode wel de peuterpubertijd.

  
  
Teken de Nederlandse vlag op het dak,
 want als de koningin thuis is wappert de vlag in top.



Teken een paar bomen en gras:

 

De koningin hoort er natuurlijk ook bij,
hier met kroon:



en misschien vliegt er ook wel ergens een draakje om het huis?

 

 Over het onderwerp had ik wat twijfels maar
een kasteel óf... was het, het draakje (?)
prikkelde kennelijk toch de fantasie want er is goed gewerkt.


Ronde ramen en gras..