Totaal aantal pageviews

woensdag 20 februari 2013

De sneeuwpop wil skieeen


groep 1-2

De sneeuwpop gaat verder met zijn avontuur.
Hij is uit de bus weggejaagd omdat 
de mensen dachten dat hij een plasje had gedaan.
Hij is bij het sleeën weggestuurd 
omdat hij een slee had gepakt zonder te vragen.
Wat zou de sneeuwpop nog meer beleven? 


Vandaag loopt de sneeuwpop (in mijn verhaaltje) verdrietig verder.
Op de berg zijn kinderen aan het skiën.
Dat vindt de Sneeuwpop geweldig.


De sneeuwpop heeft goed opgelet:
Hij vraagt heel netjes 
aan een jongetje die zijn ski's uit heeft
of hij de ski's even mag lenen.
Dat mag... 

 

Het boekje: De sneeuwpop 
geeft de gelegenheid te praten over manieren. 
Mag je iets van een andere kapot maken?
Breng je als je iets geleend hebt het ook weer netjes terug? 

 

De sneeuwpop trekt de ski's aan
maar staan en lopen met ski's is nog best lastig.
De sneeuwpop valt telkens op zijn gat.


Als het hem uiteindelijk lukt te blijven staan 
glijd hij direct naar beneden.
De sneeuwpop kan niet stoppen
onderweg klemt hij zich vast aan een paaltje.
Dat paaltje breekt...


O, jee...De sneeuwpop heeft iets kapot gemaakt 
en weer wordt de sneeuwpop weggejaagd.

 

We oefenen tijdens het verhaaltje hoe het voelt om te skiën.
Daarna gaan we tekenen.


Deze oefening komt heeel weinig voor.
We tekenen een slalom op de berg.
De sneeuwpop skiet naar beneden.
Dat doet hij een heleboel keer.

 

Dan tekenen we de sneeuwpop boven op de ber
We tekenen extra sneeuwvlokjes


en we zien ook kinderen op de berg 







zondag 17 februari 2013

De sneeuwpop met de slee


groep 1-2

De sneeuw is inmiddels verdwenen
maar we gaan deze week nog wel even door met "de winter".


De school staat in een wijkje dat omringt is door dijken.
Die dijken zijn natuurlijk een mooie hellingen om vanaf te sleeën.
Dat werd dan ook volop gedaan toen er nog sneeuw lag.
De kinderen kunnen daardoor allemaal wel iets vertellen over het sleeën.

 

Mijn verhaal gaat over kinderen die van 'de berg' af sleeën.
Het is deze tekenopdracht maar dan zonder kikker.

 

Er zijn niet veel gelegenheden voor het tekenen van een spiraal.
Dit is een mooie mogelijkheid.

 

De spiraal is niet zo moeilijk.
Alle kinderen konden hem alleen maken.
één of twee kinderen per klas werden geholpen.
Er kan ook niet veel mis gaan met deze opdracht.




We tekenen de spiraal naar binnen en naar buiten.
Het is nog wel een secuur werkje.
De spiraal wordt leuker als je de kleuren afwisselt.
 
 

De kinderen op de slee mogen worden ingekleurd:

 

Er mogen natuurlijk meer kinderen op een slee getekend worden:





 

en een sneeuwpop:

 


Veel mensen bij de berg:


 extra sneeuwkristallen:

 

***

De sneeuwpop uit dit verhaal 
beleeft ook een avontuur met de slee.
Hij ziet kinderen met de slee spelen en wil meedoen.
Hij pikt een slee en dát wordt ontdekt.



Het lesje gaat oa over manieren.
Hoe vraag je netjes of je wat van een andere mag gebruiken?
Wat is het toverwoord?
We maakten dezelfde tekenopdracht.





donderdag 14 februari 2013

De sneeuwpop


groep 1-2

Het boek de sneeuwpop
 is het uitgangspunt voor de komende lessen.


Het boek is niet zo heel bekend.


Het thema is bekender:
Een Sneeuwpop verveelt zich en gaat op avontuur.


Onze sneeuwpop stapt op de bus.
maar daar krijgt hij het al snel te warm.
Hij smelt...
De passagiers in de bus denken dat hij heeft geplast.
"dat zijn geen manieren!"
Ze worden boos en de sneeuwpop wordt uit de bus gezet 
Zo staat hij even later weer buiten in de kou.


Het boekje biedt meer invalshoeken 
(oa manieren)
en is ook te gebruiken als er geen sneeuw (meer) ligt.


We gaan vandaag een sneeuwpop maken die op de bus wacht.
Het is een bekende oefening.


Toch komt deze oefening niet zo vaak aan bod.
 Hij wordt eigenlijk alleen gebruikt voor de sneeuwpop en voor een medaille.
Dus als de gelegenheid er is dan pakken we onze kans.


De opdracht vraagt heel wat tekenvaardigheid.
We beginnen net als met een echte sneeuwpop
met een kleine balletje 
en we maken de bal steeds een beetje groter. 
Er mogen eigenlijk geen open plekjes in de sneeuwpop zitten
 

De sneeuwpop krijgt een hoed, een bezem 
en natuurlijk ogen, een neus en mond.


Op het blaadje zien we een bus zonder ramen.
We gaan de ramen tekenen.
We tekenen vierkante vormen
 en achter de ramen zitten mensen.


Dat lukte bij de meeste kinderen heel aardig, 
ze tekenden goeie vierkante ramen en ook grappige gezichten.
De hele tekening: 


 Goed kijken: De bus en veel sneeuwvlokjes:


Ingekleurd met 'kleine' rondjes


Met een regenboog:






maandag 11 februari 2013

Warme kleren op de Noordpool


groep 3

Drie dingen zijn van levensbelang 
om te kunnen overleven in de barre kou op de Noordpool:
Beschutting, warme kleding en genoeg voedsel.


Deze tekenles gaat deze keer over de speciale kleding van de Eskimo's.
Eskimo's zijn de uitvinders van hele lichte én tegelijk hele warme kleding.


De mannen gaan op jacht.
Ze komen thuis met geschoten ijsberen, zeehonden of poolvossen.

 

Het verzorgen van de kleding is de taak van de vrouwen.
Ze maken van de huiden warme kleding.

 

Voor de warmte wordt het bont naar binnen toe gedragen.


Er zijn verschillen tussen mannen-kleding en vrouwen-kleding.
In de kleding van de vrouwen is ruimte voor een baby.

 

De bovenstaande foto was de inspiratiebron voor de tekenopdracht:
Op het blaadje staan twee cirkels van stippels.
De stippels geven aan hoe dik de bontrand is van de capuchon van de Eskimo.
Er staat ook een neusje en oogleden getekend in de binnenste cirkel.


De opdracht is: 
Teken de bontrand van de capuchon
en maak het gezichtje af en kleur het in.


Sommige kinderen gingen heel precies 
de stippels van de cirkels met elkaar verbinden.

Anderen deden dat dus helemaal niet

 

Er ontstonden allerlei variaties.
 Een bontrand met verschillende kleuren:


De opdracht vestigde de aandacht op het belang van warme kleding 
maar is wat te eenvoudig voor groep 3 kinderen met tekenervaring.
 

Het leverde wél grappige tekeningen op.