Totaal aantal pageviews

dinsdag 16 oktober 2012

Veren


groep 1-2

Veren zijn onlosmakelijk verbonden met de cultuur van de Indianen.
We kennen de foto's wel van opperhoofden met prachtige hoofdtooien.
Omdat veren zo belangrijk zijn voor de indianen wilde ik er een tekening over maken.
 

Het verhaaltje was zo klaar
maar toen de opdracht nog...


Het onderwerp veren is al 2x eerder aan bod gekomen maar dan voor groep 3.
In groep 3 tekenen de kinderen al veren die ergens op lijken.
Dat leek me te hoog gegrepen voor de groepen 1-2
In het beste geval maken de kleuters dit soort veren:


Wat is een geschikte tekenopdracht bij dit thema?


Internet bood weer uitkomst.
Een plaatje van een tattooshop met 2 veren werd het uitgangspunt.

 

We gaan in de veren streepjes tekenen.
Het werd weer een arceer opdracht

 

Dat pakte goed uit.
 De opdracht was niet te moeilijk en het resultaat ziet er leuk uit.
 De tekening mag worden afgemaakt met een tipi...

 
  
en een indiaan...

 

In de eerste klas die de opdracht kreeg
 werden er spontaan eigen veren bijgetekend:




In de andere klassen heb ík de kinderen op dat idee gebracht
en kwamen ze soms ook in de tekeningen terug:


Dit waren een paar resultaten:

 
Indianen zien veren als een boodschap uit de geestelijke wereld.
De adelaarsveer heeft een speciale betekenis 
omdat de adelaar heel hoog vliegt.
Hij is het dichts bij de grote geest.

 

Een adelaarsveer is een symbool van moed en kracht.
Een veer wordt gegeven als teken van eer 
voor betoonde dapperheid en moed. 



  Net zoals wij onze kinderen een pluim geven 
als ze iets goed gedaan hebben.







zaterdag 13 oktober 2012

De totempaal


groep 1-2

De indianen die niet rond trekken maken een totempaal.
De paal staat aan de rand van het dorp
en beschermt de families tegen kwade geesten.

 

Een totempaal verteld een verhaal.
Hij verteld het verhaal van het ontstaan van de aarde 
én hij verteld het verhaal van de bewoners van de stam en de families.

 
 
Een totempaalmaker krijgt een opleiding 
die te vergelijken is met de opleiding van de sjamaan.
Het maken van de totempaal is precies werk. 
Het verhaal moet goed verteld worden.



Een totempaal is gemaakt van een lange rechte rode ceder.
De paal is versierd met totems van planten, dieren en mensen
en beschilderd met natuurlijke kleuren verf.
Een totempaal gaat ongeveer 60 jaar mee.
                          Er wordt een jaar aan gewerkt.                               
Als de paal klaar is komt het hele dorp kijken.
Alle mannen helpen mee de paal recht op te zetten.
Als de paal staat is het feest. 


 We gaan vandaag een totempaal versieren.
Op het blaadje staat al een totempaal, hij is nog niet af.
Wij gaan eerst de driehoeken over trekken.

 

En het liefst maken we nog extra driehoekjes...



Driehoeken gaan kinderen tekenen met ongeveer 6 jaar.
Daarna mag de totempaal worden ingekleurd...

 
 
en versierd met mens, dier en bloemfiguren.
De kinderen maken hun eigen totempaal.
 


 De kinderen hebben allemaal indianennamen.
Dat kan een aanknopingspunt voor de versiering zijn.
Kleine kat heeft kattengezichten op de totempaal getekend:



we zien hier en daar gezichten verschijnen:




De tekening mag nog worden versierd met indianen motieven.

 
De opdracht leverde leuke tekeningen op.


De traditie van het totempalen maken leek te verdwijnen
maar is gelukkig weer opgepakt door moderne kunstenaars.




woensdag 10 oktober 2012

Op bizonjacht


groep 1-2

De bizons zijn voor de indianen van levensbelang.
In de zomer trekken de stammen achter de bizonkuddes aan.


 De jacht is gevaarlijk en opwindend.
De voorbereidingen voor de jacht zijn aan strenge regels gebonden.
Zo mag niemand op eigen houtje op pad gaan.
Als de kudde op hol slaat dan is dat een gemiste kans.

 

Een geslaagde jacht maakt het verschil tussen 
overleven in de winter of juist niet. 


De indianen gebruiken alles van de bizon.
Er wordt niets verspild.


Het verhaal gaat over grijze wolf 
Grijze wolf is 15 jaar en gaat voor het eerst mee op jacht.


Hij ligt verstopt in het hoge gras.
Een grote bizon staat vlak naast hem.
Hij kan de bizon bijna aanraken.
 Hij kan hem ruiken,
en horen snuiven 


We zien grijze wolf op zijn buik liggen.
We gaan hem verstoppen in het gras.

 

Daarna mag grijze wolf worden ingekleurd met kleine rondjes.


Als dat klaar is mag er een echte indianen tekening van gemaakt worden.
bv met een kano, een tipi en andere indianen... 


een totempaal en een bizon...

 

bloemen...


en een paar bizons.


 De opdracht lijkt op deze opdracht 
 en is geschikt voor de jongste kleuters.
De oudere kinderen kunnen zich uitleven op de rest van de tekening.


zondag 7 oktober 2012

De dromenvanger


Groep 1-2

Op de scholen waar ik kom 
wordt tijdens het Kinderboekenweek-thema:
Hallo Wereld...gewerkt over Indianen.


Er is veel te vertellen over indianen.
De lesjes van de vorige keer liggen nog klaar.
Er zijn een paar lessen al uitgetest en een paar nog niet.

 

Deze les over de dromenvanger heb ik al eerder gegeven.
Het is een leuke les...


Ik heb een dromenvanger bij me om te laten zien.

 

Sommige kinderen hebben zelf een dromenvanger op hun kamer hangen.
Ze weten ook waar hij voor is.
  

Indianen maken voor een nieuwe baby een dromenvanger.
Ze maken hem van wilgenhout.
In het midden maken ze van draad een soort spinnenweb 
en ze versieren de dromenvanger 
met kralen, veren en andere dingen uit de natuur 
die ze belangrijk vinden.


De indianen hangen de dromenvanger boven het bedje van het kindje
De dromenvanger houd de kwade dromen tegen
en de goede dromen laat hij door.
Ze denken dat de dromenvanger het kindje helpt op zijn weg door het leven.
Een mooie gedachte...toch?


We gaan de cirkel om de dromenvanger 10x linksom tekenen.
Daarna mag de dromenvanger versierd worden met veren, kralen ed.
Ik doe voor hoe je het beste een veer kan tekenen.

Als er dan nog tijd over is kan er een indiaantje bij getekend worden