Totaal aantal pageviews

zondag 7 oktober 2012

De dromenvanger


Groep 1-2

Op de scholen waar ik kom 
wordt tijdens het Kinderboekenweek-thema:
Hallo Wereld...gewerkt over Indianen.


Er is veel te vertellen over indianen.
De lesjes van de vorige keer liggen nog klaar.
Er zijn een paar lessen al uitgetest en een paar nog niet.

 

Deze les over de dromenvanger heb ik al eerder gegeven.
Het is een leuke les...


Ik heb een dromenvanger bij me om te laten zien.

 

Sommige kinderen hebben zelf een dromenvanger op hun kamer hangen.
Ze weten ook waar hij voor is.
  

Indianen maken voor een nieuwe baby een dromenvanger.
Ze maken hem van wilgenhout.
In het midden maken ze van draad een soort spinnenweb 
en ze versieren de dromenvanger 
met kralen, veren en andere dingen uit de natuur 
die ze belangrijk vinden.


De indianen hangen de dromenvanger boven het bedje van het kindje
De dromenvanger houd de kwade dromen tegen
en de goede dromen laat hij door.
Ze denken dat de dromenvanger het kindje helpt op zijn weg door het leven.
Een mooie gedachte...toch?


We gaan de cirkel om de dromenvanger 10x linksom tekenen.
Daarna mag de dromenvanger versierd worden met veren, kralen ed.
Ik doe voor hoe je het beste een veer kan tekenen.

Als er dan nog tijd over is kan er een indiaantje bij getekend worden








donderdag 4 oktober 2012

Hand in hand.


Groep 1-2

Met het thema vrienden wordt 3 weken gewerkt.
Handen bij elkaar zijn een mooi symbool voor vriendschap.

Het verhaaltje gaat over echte vrienden.
Tegen echte vrienden kan je alles vertellen.
Ze staan altijd voor elkaar klaar.
Echte vrienden helpen elkaar een handje.

                                                                                                                       
De opdracht komt uit het mandala tekenen.
We tekenen in de cirkel om de opdracht te beperken.


De opdracht is: trek je hand 2x om.
Teken de 2 handen door elkaar heen zodat ze overlappen.
Teken ze in de cirkel en kleur de achtergrond met kleine rondjes in.

Zou het lukken met een volle klas om deze opdracht te maken?
Af en toe tekenen de kleuters spontaan hun handen na.
Maar het was toch lastig, zeker voor de aller jongsten.
De kinderen geven niet genoeg druk op het potlood.
Of ze bewegen hun hand tijdens het omtrekken.
De handen worden daardoor te vaag en onduidelijk.

     Net op school

Met een beetje hulp kregen we alle handen op papier.
               Onduidelijke handen zijn extra omgetrokken.                       
Bij kinderen die helemaal niets op papier krijgen 
kan je zelf de handen om trekken.
Uiteindelijk was iedereen aan het werk.

rondjes kleuren?

Het 2de deel van de tekening is de achtergrond inkleuren.
Eerst wordt uitgelegd wat de achtergrond is. 
Een enkeling kleurde de hand en de vingers in en liet de achtergrond wit...

De tekening wordt zo mooi mogelijk afgemaakt. 
De meeste kinderen hebben de opdracht goed begrepen.
Hieronder staan serieuze pogingen 
de achtergrond in te kleuren met kleine rondjes:

  





dinsdag 2 oktober 2012

Vrienden!



Groep 1-2

Het onderwerp is nog steeds vrienden.
Deze opdracht komt uit het mandala tekenen.
We tekenen vandaag ook in een cirkel
omdat de opdracht anders te groot en te veel wordt. 


Het thema is oeroud nl:
De mannelijk en de vrouwelijk energie.

Het zijn twee tegengestelde energieën.
Ooit waren ze één geheel.
Lang geleden gingen ze uit elkaar.
en kwamen ze tegenover elkaar te staan.
Het lijkt of ze niet met en niet zonder elkaar kunnen.


De mannelijke energie wordt verbeeld als hoekig.
De vrouwelijke energie als rond.       
De vormen komen elkaar op een gegeven moment tegen in de tekening.       
Gaat het botsen of wordt het een harmonisch geheel?

Het verhaaltje gaat over een jongen en een meisje die heel verschillend zijn:
De een heeft een smal gezicht met stijl haar 
de ander een rond gezicht met krulletjes.
De één is druk, de ander rustig.


De opdracht is:
Kleur de gezichtjes in met kleine ronde bewegingen.
Er mag geen wit meer te zien zijn.
Teken de ogen, mond en haren: stekeltjes en krullen.

Trek lijnen rond de figuurtjes.
De lijnen rond het hoekige figuurtje moeten hoekig blijven.
De lijnen rond het ronde figuurtje moeten rond blijven.
De lijnen worden steeds een randje wijder getekend rond de figuurtjes.
Op een gegeven moment komen de lijnen bij elkaar.
De figuurtjes worden dan niet meer apart omlijnt maar gezamenlijk,
net zolang tot de cirkel vol is.


Daarna mogen de kinderen de tekening inkleuren en verder versieren.
De kinderen die moeite hebben met de opdracht
worden geholpen door samen de lijnen te tekenen.
Het is geen makkelijke opdracht.
De kinderen hebben heel erg hun best gedaan en dat was te zien.




donderdag 27 september 2012

Nieuwe vrienden


groep 1-2

Voor het eerst naar school.
Dat is leuk en spannend
Hopelijk krijg je een leuke vriend of vriendin in de klas.
Vriendschappen die zo jong beginnen
kunnen soms een mensenleven blijven bestaan.


Op school is alles anders dan thuis.
Je gaat nieuwe dingen leren...
Je komt in een groep nieuwe kinderen.


Het verhaaltje gaat over de nieuwe dingen die je gaat leren op school.
Over nieuwe vrienden en wat je met je nieuwe vrienden doet.
Over hoe je ruzies weer goed kan maken.


De opdracht is:
teken jezelf met je vrienden
of met degene waar je bevriend mee wil zijn.

Er is geen speciale oefening bij deze tekening.
Gelukkig had iedereen een vriend(in).
Eén kind tekende de juf als vriend,
dat mag ook natuurlijk. 


Er zijn een leuke tekeningen gemaakt.
Er ontstonden hier en daar ook wat regenbogen.




woensdag 19 september 2012

Aan de waterkant

groep 3


Na de letter M en de R is de V aan de beurt.
De V is ook één van de eerste letters die geschreven wordt.


De volgende opdracht is helemaal nieuw.
Het is altijd een beetje spannend hoe de resultaten zijn 
en of het verhaaltje leuk uitvalt.


In het schrijfschriftje staat als eerste oefening voor de V een soort vishaakje 



De illustratie in het schrijfschriftje is een kat die zit te vissen met een hengel.
Die hengel wordt het uitgangspunt van het verhaal:



2 Kinderen zitten de hele middag te vissen aan de slootkant.
Ze halen geen enkel visje uit het water...
Maar wel andere dingen.



Hoe kan dat toch??

 

In het water zwem een slim visje.
Het visje knabbelt voorzichtig het stukje brood van het haakje.
Hij wil ook een grapje met de kinderen uithalen
daarom duwt hij een oud geroest blikje zo 
dat het scherpe haakje achter een randje blijft hangen.


 De kinderen vissen het blikje op en later ook nog een oude schoen, 
waterplanten en een speelgoed eendje.

een volle sloot

We gaan vandaag een stripverhaal tekenen.
Op het blaadje staan 4 vakjes.
In ieder vakje staat al een vishaakje getekend.

 
De vishaakje moeten 10x over getrokken worden.
Daarna mogen de kinderen het visje tekenen,
waterplanten, water
en wat er uit de sloot gehaald wordt.
Ze mogen zelf weten wat er opgevist wordt.


De resultaten waren leuk. 




 




















zondag 16 september 2012

Vis

groep 3

Eén van de eerste woordjes die de kinderen in groep 3 leren is Vis .
De letter r is al snel aan de beurt met schrijven.
Het golfje van de r is lastig en daarom oefenen we het golfje best vaak.
 

Deze opdracht komt regelmatig voorbij 
en is inmiddels ook al aangepast.
De tekeningen zijn te leuk om niet te laten zien. 


Het verhaal gaat over een bijzonder visje  in een donkere boerensloot.


Het visje wil de wijde wereld in.
Op een dag komt hij, op zijn zwerftochten, bij een donkere buis.
Zijn nieuwsgierigheid wint het van zijn angst 
en hij zwemt erdoor.


De buis komt uit in de rivier,
de rivier in de zee.
Het visje komt in een andere wereld.
Onderweg beleeft hij allerlei avonturen.


Hij komt bij een gezonken piratenschip:


Hij ontmoet een echte zeemeermin en een krab:


Een zeepaardje en een orka:


En nog veel meer...


De golfjes bovenaan het papier worden 3x over getrokken.
Een bijdehand ventje met veel praatjes maakte er op papier niet zo heel veel van:


Daarna is de opdracht vrij
en levert vaak leuke tekeningen op.
We laten er nog een paar zien.


Een regenboogvis


 Vrolijke visjes in de sloot: