Totaal aantal pageviews

zaterdag 4 augustus 2012

"Echte" kindertekeningen



Kindertekeningen zijn voor Yeondoo Jung 
een inspiratiebron voor zijn werk als fotograaf.
 In het project Wonderland beeld Jung kindertekeningen 
in het echt uit en fotografeert ze.
Yeondoo Jung is geboren in 1969 in Jinju (Korea) 
en woont en werkt in Seoul.
De thema's in het werk van Jung zijn:
Herinneringen, dromen en fantasieën van mensen.
Het gaat hem niet alleen om het maken van de foto’s, 
maar ook om het samenwerken met de jongeren naar het eindresultaat.


Korea is lang onderdrukt geweest door oa. Japan en China. 
De Koreanen zijn niet gewend hun dromen en ambities na te jagen.
Ze zijn niet gewend aan keuze vrijheid.
Alles werd voor ze bepaald en opgelegd door de wisselende machthebbers.
De Koreaanse maatschappij is aan het veranderen.
Yeondoo herkent het en legt het vast.


Voor het project Wonderland heeft Jung 
kinderen gevraagd een tekening te maken van hun dromen. 

 

Die kindertekeningen bouwde hij na.
Hij gebruikte decors, 
bestaande en geknutselde attributen en echte mensen.
Daar maakte hij foto's van.


In 2006 had hij in Nederland een tentoonstelling.
Op een tentoonstelling zijn de tekeningen en de foto's samen te zien. 
Het zijn grote vrolijke foto's van kinderen 
die leven in een droom die is uitgekomen.
We zien ze bv. als zanger op een podium...


4 maanden lang verzamelde Yeondoo Jung
1200 tekeningen van kinderen tussen de 5 en 17 jaar.
Hij selecteerde 17 tekeningen.
Hij gaf vervolgens zijn eigen interpretatie 
aan de betekenis van de tekeningen.

 

Om de scenes zo goed mogelijk uit te beelden 
maakte hij de details uit de tekeningen zo echt mogelijk na.
Hij maakt bv. attributen op een rare schaal.
Sommige voorwerpen werden vergroot 
 andere voorwerpen verkleind als de tekening daarom vroeg. 

***
Hoe werkt  Yeondoo Jung?
                                                                                      

Deze tekening is het uitgangspunt.
De tekening is bijna helemaal met zwart potlood getekend.

  
Dit is de foto wat Jung er van maakte:
We zien 2 figuren die elkaars handen vasthouden. 
De rechter figuur houd een boeket zwarte bloemen vast.
Er zit een baby voor hen op een wit tapijt. 
Aan de randen staan zwarte, formeel geklede vrouwen 
die blij kijken en iets lijken te vieren.

Jung heeft deze tekening uitgebeeld als een trouwerij van twee mannen. 
Hij heeft de tekening zo geïnterpreteerd
 dat het ons uitnodigt om na te denken 
over een vraagstuk uit de samenleving en uit het dagelijks leven. 
Wat vinden wij hier van? 
Hoe reageren we hierop?
                                



woensdag 1 augustus 2012

Paul Klee


Paul Klee 1879-1940

Wat ik wil laten zien in mijn werk is het idee 
wat zich verbergt achter de zogenoemde werkelijkheid. 
Ik zoek naar de brug die het zichtbare verbindt met het onzichtbare.
* Paul Klee
  .
  

Omdat kindertekeningen mijn aandacht hebben 
zag ik begin April 2012 de tentoonstelling: "Het begint als een kind"
in het Cobra museum in Amstelveen.
De tentoonstelling liet de invloed van Paul Klee 
op de Cobra-beweging (1948-1951) zien.
Beiden zijn gefascineerd door de verbeeldingswereld van het kind.

 

Paul Klee zette een nieuwe ontwikkeling in 
toen hij zijn oude kindertekeningen weer onder ogen kreeg.
 Hij zocht naar de oorsprong van de kunst en vond die bij: 
kindertekeningen, 
primitieve kunst van natuurvolken
 en kunst van geestelijk gehandicapten.
Klee beïnvloede menig (groot) kunstenaar na hem.
Hij liet een indrukwekkend oeuvre na. 


In 1948, 8 jaar na zijn overlijden,
was er een grote tentoonstelling van Paul Klee in Amsterdam.
De pers was lovend over deze tentoonstelling.
De pers en het publiek waren betoverd door de wereld van Klee.
Ook de Nederlandse Cobra kunstenaars waren onder de indruk van zijn stijl.

 
De Cobra groep was een groep jonge kunstenaars.
Ze zochten net na de oorlog nieuwe wegen in de kunst 
en schopten met hun werk tegen de schenen van de gevestigde orde.


De Cobra groep zette zich af tegen de regels van de kunstacademies.
Ze haalden, na de verschrikkingen van de oorlog,
hun inspiratie liever uit de nog pure onschuldige kindertekeningen
 en wilden zonder vooropgezet plan en met fantasie werken.


Paul Klee en de Cobra kunstenaars 
vertaalden de belevingswereld van kinderen in een nieuwe kunstvorm
die kleurrijk, expressief, spontaan, rauw en puur is.
Tot op de dag van vandaag zijn de idealen
 van de Cobra groep nog springlevend
en inspireren ze hedendaagse kunstenaars...



Nog steeds worden kunstenaars geïnspireerd door kindertekeningen.
Op internet vond ik voorbeelden van kunstenaars
 die kindertekeningen als uitgangspunt gebruiken voor hun werk.
Ieder op zijn/haar eigen manier en met verschillende technieken.
In de vakantie periode is er genoeg gelegenheid
deze kunstenaars te laten zien.





zondag 29 juli 2012

Kieron Williamson.


    Hoe vroeg kun je beginnen met kunst?     

Kieron Williamson is een jonge succesvolle Britse kunstenaar van 9 jaar oud.                                          Bij de laatste expositie van zijn werk                                                                         verkocht hij binnen een kwartier 24 schilderijen.                                Sinds kort mag hij zichzelf zelfs miljonair noemen.

Sommige kunstenaars beginnen na hun 65ste pas met schilderen.   
Anderen verdienen nooit of nauwelijks iets met hun kunst. 
  Een enkeling krijgt pas erkenning na zijn dood.        
Kieron Williamson begon op 5 jarige leeftijd met schilderen.  
Zijn schilderijen worden verkocht voor 15.000 pond per stuk.
 
  
 Het verhaal begint in 2008 tijdens een vakantie in Devon en Cornwall.  
De boten en het water fascineren en inspireren het ventje.
Hij vraagt om papier en hij gaat met pastel en aquarel aan de slag. 
  In die zomer krijgt hij les van Carol Pennington

   

Zijn teken en schilderstijl is inderdaad erg volwassen.  
Het lijkt in niets op wat de meeste kinderen van 6-7 jaar produceren. 
Hij is zelfs beter dan de menig volwassen kunstenaar.
 

Deskundigen roemen  zijn " Atmosferische schilderijen en taferelen 
vanwege het perspectief, de schaduw en de reflecties die erin voorkomen." 
 
              
 Kieron's grote voorbeeld is de landschapsschilder  Edward Seago (1910 – 1974)               
 "Zijn schilderijen blijven zich ontwikkelen en verbeteren,
maar hij is nog steeds een normale jongen," volgens zijn moeder Michelle.
Hopelijk blijft hij met plezier schilderen.

 

Kieron is nog steeds aan het schilderen:
  
Afbeeldingsresultaat voor kieron williamson paintings



woensdag 25 juli 2012

Hier zijn geen woorden voor...


Tekenen is een non-verbale manier om je te uiten.
Tekenen is voor iedereen...
maar zeker voor kinderen een goede uitlaatklep.

Hoe werkt het?

In het boek van Paulien Cornelissen: 
-EN DAN NOG IETS - 
las ik het volgende stukje: 'Geen woorden voor.'
En met dat stukje vallen een paar andere puzzelstukjes op z,n plaats.


Paulien Cornelissen is Theatermaker en columniste voor het NRC.
Ze schrijft over hoe mensen met elkaar praten.
Ze analyseert dat op een humoristische en scherpzinnige manier.

Ze schrijft over een sporter 
die tegen alle verwachtingen in, een hele grote prestatie geleverd heeft
en direct na zijn overwinning geïnterviewd wordt.
Grote kans dat hij iets zegt in de trant van: "Hier zijn geen woorden voor".
In de 5 minuten daarna doet hij zijn best toch woorden te vinden voor wat hij voelt.

Met rampen is het hetzelfde: ook dan zijn we vaak sprakeloos.
Ook dan zijn er geen woorden voor.

Voor het middengebied van de menselijke ervaring 
kunnen we blijkbaar wél woorden vinden. 
Wordt het té erg of té leuk dan houden woorden ineens op.

Neurologisch klopt dat ook wel.
De emoties zitten in het limbische systeem,
het oudste deel van de hersenen.
Bij heftige emoties wordt het limbische systeem actief.
We gaan in de vlucht, vecht of vries-stand.
Alles is gericht op overleven.


De Cortex is de hersenschors.
Het is het gebied in de hersenen, 
waar informatie van de zintuigen wordt ontvangen,
geanalyseerd en geïnterpreteerd.
 Vervolgens wordt daar de geïnterpreteerde informatie 
weer omgezet in gedachten, spreken en handelen.
De cortex bevat oa. het taalgebied in de hersenen.

Waarom heb je moeite met praten
als je iets meemaakt dat erg vervelend of juist heel erg leuk is?
Bij heftige gebeurtenissen wordt het limbische systeem actief 
en is de cortex even uitgeschakeld.
Op het moment dat je, je emoties in woorden wil vatten
worden /lijken ze minder heftig: controleerbaar.
Je trekt de emoties, door ze te benoemen de cortex in
uit het limbische systeem.

Als je nog jong bent en je hebt nog niet zo,n uitgebreide woordenschat
en je hersenen zijn nog volop in ontwikkeling
dan kan tekenen na een heftige situatie een goede uitlaatklep zijn.

 
 
Een verhaal om dit te illustreren kwam ik tegen op een reeds verwijderde blog.
De moeder van het gezin is plotseling met veel pijn 
met de ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd
 en heeft een buikoperatie gehad.

Ze verteld er het volgende over:

"Als juf heb ik heel veel kinderen laten tekenen, 
over wat ze bezig hield en wat ze dwars zat. 
Ik ben er erg voor om dit te gebruiken als verwerking voor kinderen 
die iets ergs of iets leuks hebben meegemaakt.

Op de lerarenopleiding vertelde een docent dat:

Elk kind ongeacht wat dat kind met tekenen heeft
  gaat tekenen als het heel hoog zit.

Ik was nogal sceptisch want ik ben zelf niet zo'n tekenares 
en ging er van uit dat het je moest liggen.

Vandaag deed ik wat administratie
en vond ik tussen de papieren van de afgelopen dagen 
bovenstaande tekening van mijn zoon.
Mijn zoon die je de oren van het hoofd kan tetteren
en amper geduld heeft om te tekenen.
De tekening benam mij even de adem:
Het is het moment dat ik op de brancard lig
en naar het ziekenhuis ga.
Het moment blijkbaar wat in zijn hoofd staat gegrift
en eruit moest, op papier."

Let ook op de rood in gekleurde buik...

***
 


zondag 22 juli 2012

Tijd


groep 1-2

Deze opdracht staat in het teken van tijd.
Tijd gecombineerd met het thema Markt.


De marktkooplui staan vroeg op om naar de veiling te gaan.
Ieder uur van de dag is gevuld.


Er zijn nog niet veel kinderen met een horloge.
Een enkeling zegt te kunnen klokkijken.


We gaan vandaag een horloge maken.
Het horloge staat al op het blaadje.


Ik had zitten dubben over de grote van het horloge.
Moest het een groot horloge zijn
 of een horloge wat ze kunnen uitknippen en dragen?
Ik koos voor het laatste.
Dat maakte de opdracht wel wat moeilijker.


De opdracht is:
Teken het rondje in het horloge 10x links om.


Kleur de cijfers netjes in.


en versier het bandje


Teken de grote en kleine wijzer in het horloge.


Als er tijd over was konden ze nog iets op het blaadje tekenen.
Het horloge kan ook worden uitgeknipt, dat hebben wij niet gedaan.


Het is een precies werkje geworden omdat het horloge klein is.
De resultaten waren beter dan ik verwacht had.




donderdag 19 juli 2012

Geld


Groep  1-2 

Op de markt draait het om kopen en verkopen.
Het draait allemaal om geld.

In de klas draaien alle werkjes deze week ook om geld.
De tekenles dus ook:


De kleuters hebben nog niet veel benul van geld.
Ze hebben het over centjes.
Iets minder dan de helft van de kinderen zegt zakgeld te krijgen.
Een enkel kind heeft wel eens iets gekocht van zijn eigen geld.


Vandaag gaan we zelf een bankbiljet maken.
Op school tv. vond ik een voorbeeld.
Dat voorbeeld is aangepast.


De kinderen gaan de cirkel 10x overtrekken.
Ze kunnen daarna in de cirkel tekenen wat ze willen.
Ik vertel er bij dat er op de biljetten
allerlei plaatjes staan en stonden.


Een gezicht, bv


Een bloem: de zonnebloem op de guldenbiljetten.


Een brug, op de eurobiljetten.


In de rest van de vakjes kunnen kleine kriebel dingetjes worden getekend.
Zo kan het geld niet vervalst worden.



Op het biljet is ook ruimte om aan te geven wat de waarde is.

€ 1000!!

Als de biljetten klaar zijn mogen ze uitgeknipt worden.
Knippen blijkt elke keer weer heel erg interessant.