Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 maart 2012

Circus


groep 3 

Deze groep 3 heeft samen met een stagiaire
 een circusvoorstelling voorbereid.


De acrobaten

De vaders, moeders, opa 's en oma's mogen komen kijken.
De voorstelling past helemaal bij de leeskern 8.

 de jongleurs

Het is verrassend leuk wat de kinderen voor elkaar hebben gekregen.

Koorddansen


De klas heeft het filmpje net gezien als ik binnen kom.
Ze zijn er nog helemaal vol van. 
  
De clowns
We gaan een tekening maken over het circus.
Het is de derde opdracht bij deze kern.

De goochelaar met zijn 2 assistentes


De kinderen gaan aan de slag.
De meesten tekenen hun aandeel in de voorstelling.

 de goochelaar zelf

De tekeningen zijn heel herkenbaar als je het filmpje hebt gezien.

. 
de wilde dieren



zaterdag 17 maart 2012

Het toneelstuk


Groep 3

Je zit in de zaal.
Je wacht tot je het toneel op mag
Je hebt een kleine maar belangrijke rol...
Je bent er helemaal zenuwachtig van.


Het verhaal gaat over een toneelvoorstelling over Sneeuwwitje.
Het idee voor het verhaal komt uit een sprookjesboekje.


Je klasgenoten spelen allemaal mee in het toneelstuk.
Je herkent ze bijna niet door hun verkleedkleren.


Je bent de prins die Sneeuwwitje wakker moet kussen.
Maar... doe je dat uiteindelijk ook?


De opdracht is: teken een stukje uit het verhaal
of... teken jezelf met verkleedkleren.


Een clown.
en een prinses





woensdag 14 maart 2012

De goochelaar





Groep 3

De gordijnen van het podium zijn nog dicht.
Er klinkt tromgeroffel.


De gordijnen gaan langzaam open.
Op het toneel staat een goochelaar.


Hij draagt een mantel met sterren.
Hij draagt ook een hoge zwarte hoed.


Er zijn een paar kinderen die zeggen dat ze kunnen goochelen.
Ze willen het zelfs wel voor doen in de klas.
Maar....goochelen blijkt best moeilijk.


Er zijn een paar kinderen met een eigen goocheldoos.
Ze hebben allemaal wel eens een goocheltruc op TV gezien.
Ze weten dus wat een goochelaar is. 


De kinderen kunnen kiezen uit verschillende opdrachten:
Teken jezelf als goochelaar... 
of goochel voor jezelf iets wat je heel graag wil...


of verzin een goeie goocheltruc.


Er is ook een hekst gesignaleerd.
Maar toveren is iets anders dan goochelen,
toch..?







woensdag 7 maart 2012

Bomen in de kunst





Groep 1-2

Het is de laatste les met het thema kunst. 
De grote expositie is al geweest.
Vaders, moeders, opa's en oma's
hebben de kunstwerken van de jonge kunstenaars bewonderd.


Ieder kunstwerk begint met een idee.


Elke kunstenaar heeft een inspiratiebron.


Vandaag is de natuur onze inspiratiebron.


Stel je voor dat je een kunstenaar bent.
Je gaat een boom tekenen.
Je tekent de wortels, de stam, takken en bladeren.


De kinderen krijgen een leeg blaadje en mogen beginnen...


Maar ...
Is het lege blaadje te leeg?
(Dat zijn ze eigenlijk niet van mij gewend)

Is de groep nog te jong...?


Een deel van de kinderen weet niet hoe ze een boom moeten tekenen.
Het lijkt er even op dat de opdracht de mist in gaat.


De kinderen worden een beetje op weg geholpen en dan lukt het gelukkig wel.


Het thema Kunst leent zich goed voor een bomen tekening.
Een boom verteld veel over de manier waarop het kind in het leven staat.


Er is veel uit af te leiden.


Er zijn aparte bomen deze keer.



zondag 4 maart 2012

Zelfportret




Groep 1-2

Het kunstproject is in volle gang.
Met de gewone leerkrachten wordt een Mona Lisa ingeschilderd,
een schilderij van Mondriaan en nog veel meer.


Vandaag ga ik met de kinderen een zelfportret maken.
Waar moet je op letten bij het maken van een portret?


De les lijkt op de les van het kunstproject.
We hebben deze keer geen 'model'.
Na de instructie gaat de groep aan het werk.


Er is op A3 papier gewerkt met wasco.


De kinderen hebben deze keer groot zitten werken en dat ging ze goed af...

***
Voor het maken van een zelfportret zijn meer mogelijkheden.
Je kan een halve foto van de kinderen gebruiken
en ze zelf de andere helft laten tekenen.

Afbeeldingsresultaat voor kinderen knippen papier










donderdag 1 maart 2012

Delftsblauw


groep 1,2

Het thema Kunst leent zich uitstekend voor een oer-Hollandse opdracht.
Delfts-blauw schilderen is een ambacht.
Ik heb 35 jaar als plateelschilderes gewerkt
 eerst bij de Royal Delt,waar ik m,n opleiding kreeg
 nu bij Heijnen Delftware.
Er is genoeg te vertellen en te laten zien van dit bijzondere vak.


In de VOC tijd werd Chinese Porselein naar Europa geïmporteerd. 
Toen die import stopte bloeide de aardewerkindustrie vooral in Delft op.
In Delft stonden in die tijd nogal wat brouwerijen leeg.
De gebouwen, de ovens en het personeel waren dus aanwezig.
De aardewerkindustrie bereikte zijn top in 1695.
Er bestonden toen 32 aardewerkfabriekjes in Delft.
De Porceleyne Fles (1653) en de aardewerkfabriek De Pauw (1651)
zijn de overgebleven fabrieken uit die tijd.
(De Pauw is helaas in coronatijd gesneuveld)
Heinen Delftware is als familie bedrijf begonnen 
in de jaren 70 van de vorige eeuw 
en heeft na corona tijd nog wel wat handschilderwerk
maar daar ligt niet meer het zwaartepunt.
Bij de royal Delft/ De Porceleyne Fles draait het allemaal nog wel
om het oude ambacht van plateelschilderen. 
                         
Dit vertellen we niet aan de kinderen.



Nog steeds word het aardewerk bij de Porceleyne Fles
 van begin tot eind met de hand gemaakt en beschilderd.


Delfts-blauw wordt geschilderd met een zwarte verf.
De verf verandert tijdens het bakken in blauw.
Het is een chemisch proces met de glazuur
en het procedé is fabrieksgeheim.



In het Delfts-blauw zien we Hollandse motieven zoals molens en schepen, 
portretten of reproducties van oude meesters of grote bloemenmanden.
We zien ook Chinese bloemmotieven, vogels en rotsen in het middenstuk.
Er is vaak een drukke bloemenrand op de buitenkant.


Met behulp van een gietmal,
onbeschilderd aardewerk, een ponsief en een gebakken vaasje  
en foto's wordt het productieproces verteld.



De kinderen kennen het Delfts-blauw amper.
Een enkele Opa en Oma heeft iets van Delfts-blauw in huis.
Ze hebben geïnteresseerd zitten luisteren.


Na de inleiding gaan we aan het werk.
We maken een Delfts-blauw bord.


We werken op een wit kartonnen bordje.
De kinderen krijgen een lichtblauwe en een donkerblauwe viltstift.
Ze mogen zelf weten hoe ze hun bord versieren.



Dit zijn de resultaten van een klein half uur werken.
De kinderen werken er in de loop van de week verder aan.


De borden komen op de grote kunst tentoonstelling.