Totaal aantal pageviews

woensdag 9 juli 2014

De worteltjestaart


groep 1-2

Haas heeft worteltjes uit zijn eigen tuin gehaald.
Hij kan eindelijk zijn worteltjestaart maken.


Haas verzameld alle ingrediĆ«nten.
Hij mengt alles door elkaar.
Ten slotte moet de taart moet nog een uurtje in de oven.
Haas nodigt al zijn vrienden uit voor een stukje taart.


De kinderen zijn in de klas en buiten 
aan de slag gegaan met het zaaien van groenten.
 Ze vinden het fascinerend.



Een paar actieve moeders hebben bramen gepland
en een stukje van de schooltuin gereed gemaakt.
Er zijn zelfs al aardbeitjes geoogst.


De  kinderen gaan nav het boek 
ook nog zelf worteltjestaart bakken met de juf.


Omdat het WK in volle gang is 
is er vandaag niet zo heel veel belangstelling voor dit boek.
De kinderen willen liever iets over het voetbal tekenen.
Daarom combineren we beide onderwerpen.


Een worteltjestaart is oranje, dus...


We maken een voetbaltaart vandaag
compleet met de wereldcup:


We tekenen streepjes in de taart.
Streepjes tekenen is een arceer oefening.
 Het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen
is een belangrijk onderdeel bij het leren schrijven.
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.


Daarna mag de tekening worden afgemaakt met vlaggetjes,
een voetbal en een voetballer.
In de volgende tekening is, als we goed kijken, alles verwerkt!!


Een Italiaanse voetbaltaart:


Een taart met meer lagen:




zaterdag 5 juli 2014

Haas zaait worteltjes


groep 1-2

Haas krijgt worteltjeszaad van Rat.
Hij zaait de zaadjes in de grond en
 hij gaat zitten wachten tot de plantjes opkomen.


Maar o, wat duurt dat wachten lang.
Er groeien wel plantjes uit de zaadjes 
maar Haas kan nergens worteltjes ontdekken.
Er zitten zelfs nog geen oranje knopjes aan de blaadjes.


Haas is ongeduldig.
Hij wordt boos omdat het zo lang duurt.
Kwaad trekt hij de plantjes uit de grond.
Dan ziet hij het ineens...!!
De worteltjes groeien in de grond.


Zaadjes krijgen altijd eerst worteltjes, 
dan blaadjes, vruchtjes en zaadjes.
We eten niet altijd alles van een plant.
Van sommige planten eten we alleen de worteltjes,
van andere planten eten we het blad 
en van weer andere planten eten we de vruchten.


Ik probeer met de kinderen te ontdekken 
welke groenten nog meer als wortels in de grond groeien
en welke groente we als blad eten of als vrucht
maar dat is (vandaag?) te veel gevraagd.


We gaan daarom maar snel tekenen.
We gaan worteltjes tekenen in de grond.
Hoe meer worteltjes we tekenen 
hoe lekkerder de taart zal worden.


Het is geen uitgebreide opdracht
maar driehoekige vormen tekenen 
is op deze leeftijd nog wel lastig.


Deze opdracht is weer een mogelijkheid driehoeken te tekenen.
Kinderen kunnen met ongeveer 6 jaar driehoeken tekenen.
De opdracht geeft dus een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.


Haas heeft het druk met water geven in de volgende tekeningen:



Niet alleen de worteltjes groeien onder de grond
er leven ook allerlei kriebelbeestjes 
en soms groeit er zomaar een andere bloem tussen de planten:


Er waren verschillende tekeningen met regenbogen:







dinsdag 1 juli 2014

Haas wil worteltjestaart


groep 1-2

De avonturen van haas zijn beschreven 


Haas heeft trek in worteltjestaart 
en dat heeft heel wat voeten in de aarde. 
Hij gaat eerst naar Bakker Big, 
maar die verkoopt geen worteltjestaart.
 Gelukkig heeft hij wel het recept. 


Haas gaat aan de slag, hij wil de taart zelf gaan maken. 
Alleen heeft hij geen worteltjes in huis...
Hij gaat naar groenteboer Rat.


We maken een tekening over het eerste deel van het boek.
Haas staat voor de kraam van Rat.
Maar Rat verkoopt geen worteltjes.
Dat is eigenlijk wel gek.
Wat verkoopt Rat dan wel?


De kinderen noemen een heleboel 
verschillende groenten en fruit op.
Dat gaan we tekenen vandaag.
Het is een arceeroefening.


De kinderen tekenen eerst vakken in de kraam.
In die vakken worden de groenten en het fruit getekend.
De opdracht is al eens eerder gedaan bij het thema markt 


In het afdakje zetten we ook strepen:


Rat en Haas mogen netjes worden ingekleurd:


De achtergrond ook:


Er mogen bomen bij:





donderdag 26 juni 2014

Naar groep 3 Supporters


groep 1-2

Het voetbal is nog in volle gang als we deze opdracht maken.
We weten gelukkig nog niets over het verlies van Oranje tegen ArgentiniĆ«. 


De kleuters zijn zich ook aan het voor bereiden voor groep 3.
Hoe doen ze dat?
Ze spelen op het speelplein van groep 3.
Ze gaan een middag op visite bij hun nieuwe juffen.
De nieuwe juffen introduceren 
alvast de eerste woorden die worden geleerd:
Ik, maan en roos.


Vandaag gaan we twee onderwerpen combineren.
Het woordje IK en voetbal.
We gaan onszelf tekenen als supporter.
We maakten de tekening al eerder 


Maar wat betekend het woord supporter eigenlijk???
De kleuters kwamen er niet uit.


Supporters zijn niet de spelers of de scheidsrechters.
Het zijn wel toeschouwers maar... 
een echte supporter is veel meer.


Er zijn supporters die er veel werk van maken.
Ze bezoeken al jaren alle wedstrijden die Oranje speelt
en ze kleden zich speciaal aan voor de gelegenheid.


Er zijn een paar opvallende figuren:
maar zo uitbundig dosten de kinderen zich niet uit in de tekeningen.


We gaan de cirkel 10x linksom natekenen.
Dan kan er een gezicht in de cirkel getekend worden.
en kan er een echte supporter van gemaakt worden.


Er waren supporters met sjaaltjes:




Met schmink:



Met hoeden, vlaggen en toeters: