Totaal aantal pageviews

zondag 14 mei 2023

Andy Goldsworthy



Andy Goldsworthy (26 July 1956) 
is een landschapskunstenaar.
Hij is beeldhouwer, fotograaf en milieuactivist.


De meeste werken van Goldsworthy zijn kleinschalig en tijdelijk
en worden uiteindelijke meegenomen door de elementen:
wind, water en de tijd...

Hij werkt oa met stenen:




Hij gebruikt in de meeste gevallen
zijn handen en gevonden gereedschap 
om de materialen voor te bereiden en te rangschikken. 
Hij kiest voor materialen die verouderen en vergaan.
Zijn thema lijkt tijdelijkheid, vergankelijkheid en kwetsbaarheid.

 

Hier vind je een paar voorbeelden van zijn kunst 
die kleuters eventueel na kunnen maken

Hij werkt met bladeren en bloemen...
met natuurlijke materialen in een natuurlijke omgeving.


Een steen "beplakt" met geel en groen blad
hieronder een tak met geel blad:

Als hij aan het werk is wordt er gefilmd 
Er worden foto's gemaakt
voor fotoboeken, zo verdient hij oa zijn geld.


Hij grijpt met zijn kunst tijdelijk in, in het landschap
het is fascinerend...


Hij werkt met takken



In de kringloop kwam ik een boek van hem tegen
dat boek heb ik uiteindelijk laten liggen 
vanwege te duur, verkleurd en niet helemaal geschikt voor mijn doel...

Al googlend naar geschikte foto's van zijn werk 
kwam ik lesjes voor kinderen tegen
en dát is weer leuk voor deze blog.


Bespreek de kunstenaar, 
plan een dagdeel naar buiten met de kinderen ,
verzamel takjes, steentjes, dennenappels, bloemen, (herfst) blad
Laat ze buiten of binnen een vorm leggen met de gevonden materialen.
Het lijkt op het werken met loosparts. 


verzamel bladeren
en lijm/leg de bladeren op de spiraal.
Leg alles vast op foto.







In de zandbak een kunstwerk maken:







woensdag 3 mei 2023

Moederdag en vaderdag

 


Moederdag en Vaderdag zijn speciaal voor de kinderen: 
Ze maken zelf iets voor papa en/of mama, 
ze leren een gedichtje uit hun hoofd, 
moeten het kadootje verstoppen, het geheim bewaren... 
en tot slot mag je, je knutselwerkje trots aan je ouders geven!

Voor de leerkrachten is het altijd een klus 
om een orgineel kadootje te vinden
wat eenvoudig te maken is en wat niet te duur is.

Met alle diverse gezinssamenstellingen
is er tegenwoordig een tendens 
om er een andere dag van te maken:


Wat ik zelf heel leuk vond om te krijgen was
 een handafdruk op een gewoon wit tegeltje.
En dit bakje:
trek de hand van het kind om op een plak klei
 en buig de klei-hand in een kommetje.
Beschilder het kommetje en aflakken met vernis.


Of een vingerafdruk in een hartje van zoutdeeg.


Je kan er een ketting van maken
of een sleutelhanger.


Om het jezelf wat gemakkelijker te maken 
 kan je een traditie in het leven roepen door bv
in groep 1 altijd een handafdruk te maken op een tegeltje.

Versier het inpakpapier met stempels.
en/of doe er een tekening bij:

En teken jezelf met mama.



Kleur het plaatje en de letters in en teken jezelf met papa.





maandag 24 april 2023

koningsdag

 


Het is bijna koningsdag
De verjaardag van de koning word gevierd in Rotterdam.
We vieren ook 10 jaar koningsdag in 010.
Daar is over nagedacht.
Waar niet over nagedacht is 
Hopelijk wordt het toch een mooi feest...


Als voorbereiding voor koningsdag 
zijn er verschillende tekenopdrachten mogelijk.
Teken het gezicht van de koning onder de kroon



Geef de koning een baard en de koningin mooie haren
en geef ze feestelijke of oranje kleding aan






zondag 16 april 2023

Actieboek: Kleine IJsbeer in de tropen



Binnenkort is er weer een actieboek te koop.
Sinds 2017 wordt er een klassiek prentenboek
voor een klein prijsje verkocht
om kinderen te laten opgroeien met mooie boeken.

Vanaf 12 mei ligt de klassieker: Kleine IJsbeer in de tropen 
in de boekhandel voor € 3,- 


Hans de Beer debuteerde met 
Een ijsbeer in de tropen en viel gelijk in de prijzen.
Het boek verscheen in 35 talen
er zijn ruim 10 miljoen boeken over Lars verkocht. 
En er zijn inmiddels al 12 avonturen van Lars verschenen, 
 in elk deel sluit hij vriendschappen met nieuwe dieren. 


In IJsbeer in de tropen zien we 
een kleine ijsbeer afdrijven op een ijsschots.
Hij kom van een witte wereld in een wereld vol kleur, 
planten en bloemen en andere dieren.
Hij raakt bevriend met Hippo het nijlpaard die hem helpt... 

Je kan het boek natuurlijk gewoon voorlezen
Maar je kan er ook een gezellige middag van maken
met knutselwerkjes en een lekker ijsje

Zijn de kinderen erg geintresseerd in ijsberen
dan zijn er behalve de boeken van Hans de Beer
nog andere boeken over ijsberen:











Wil je tekenen?
Teken dan mee:

van een ijsbeer met jong in het water.
De tekenopdracht is:
trek de golfjes van de zee in een vloeiende beweging over,
begin bij de stip.
Het is een oefening voor het golfje van de letter r.






Teken meer ijsschotsen zoals hier bij de pinguins 
Of teken een kleurig landschap in de verte 
waar Lars voorbij komt.


Maak de vacht van Lars lekker fluffie.
Teken streepjes op de plaats van de stippels.
Arceren is een goede oefening 
voor het trekken van rechte lijnen en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.





dinsdag 4 april 2023

Haaientanden

 

Het boek Kay en de Haaientanden.
 is gemaakt maar nooit uitgegeven 
(tot nu toe.. maar misschien leest er wel een uitgever mee?)

Kleuters vinden haaientanden vaak fascinerend
en zwemmen valt ook helemaal binnen hun belevingswereld,
de meeste kleuters krijgen op deze leeftijd immers zwemles..


Jonathan woont vlak bij de zee.
Hij houd van de zee en het strand.
Hij houd van de wind in zijn gezicht, de zilte geur 
en het gekrijs van de meeuwen.
Het strand ligt vol schatten...
Jonathan verzamelt schelpen en haaientanden...
Hij heeft er best al veel...

Hij heeft een speciaal doosje waarin hij de haaientanden bewaart.
Dat doosje heeft hij altijd bij zich.
Jonathan loopt langs het water terug naar huis...
Onderweg geeft hij een trap tegen een hoop bruin zeewier,
onder het zeewier ligt een mooie grote schelp.
Hij  neemt de schelp mee
en legt hem als hij thuis is op zijn nachtkastje.


Als Jonathan 's avonds wil gaan slapen
Houd hij nog even de schelp tegen zijn oor.
Hij hoort de zee ruisen ...
en hij hoort ook nog iets anders.

Hij hoort een zachte stem in zijn oor fluisteren:
Zoek de ssschat... er ligt een ssschat in de zee, een sschat...
Jonathan valt opgewonden in slaap.
Hij droomt ...

Hij droomt dat hij onder water zwemt in de zee...
Jonathan kan al goed zwemmen...
Maar zwemmen in zee is toch anders dan in het zwembad.

Onder water kijkt hij zijn ogen uit...
hij ziet gekleurde vissen voor hem uit zwemmen, 
hij ziet een zeester op de bodem rondscharrelen
en krabbetjes...
een grote kwal zweeft bijna onzichtbaar door het water.

Dan ziet hij iets bijzonders in de verte...
Hij zwemt er naar toe.
Maar als jonathan dichterbij komt 
 komt er een grote haai op hem af.


De haai zwemt dreigend heen en weer.
Het lijkt wel of Jonathan niet verder mag.
Angstig houd Jonathan de haai in de gaten
Hij probeert dichterbij te komen
maar de haai komt ook dichterbij...
De haai wil hem inderdaad tegenhouden ..lijkt het.
De haai doet dreigend zijn bek open.
Jonathan durft niet te kijken....hij vreest het ergste...

Maar wat is dat?
De haai heeft helemaal geen tanden in zijn bek..
Verbaast kijkt jonathan de haai aan
een haai hoort toch allemaal scherpe tanden te hebben?
Waar zijn die tanden gebleven?

Hoe zit het met haaientanden?
Haaien hebben meerdere rijen tanden.
Als een haai een tand verliest dan komt er gelijk een nieuwe tand naar voren
Die de plaats van de verloren tand inneemt.
Een haai zonder tanden is dus erg vreemd.

De haai verteld dat hij elke keer probeert 
om de schat open te maken met zijn tanden
maar de tanden breken af op het deksel.
Hij is al zijn tanden kwijt door het proberen.
Nu komt hij nooit te weten wat er in de schat zit.
Sindsdien bewaakt hij de schat, want iets anders kan hij niet.
Hij was de schrik van de zee
maar zonder tanden lachen alle vissen hem uit.

Jonathan luistert ineens aandachtig: een schat??
Hij is dus heel dicht bij de schat...
maar de haai zwemt nog steeds dreigend heen en weer 
Hij mag er niet door...

Dan heeft Jonathan een idee.
Hij pakt het doosje met de haaientanden uit zijn zak..
dat heeft hij immers altijd bij zich..
Hij laat de tanden zien aan de haai.
Jonathan wil ruilen.. de haaientanden voor de schat....
Zou de haai dat doen??

De haai is nieuwsgierig.. Hij wil wel ruilen..

Hij wil ook graag weten wat er in de schat zit
en hij komt er zelf nooit achter
Dus ja de ruil gaat door, de haai krijgt zijn tanden terug
en Jonathan zwemt naar de schat.
Hij bekijkt hem van alle kanten.

Hoe krijgt hij de schat open?
dan hoort hij ineens de zachte stem van de schelp:
"gebruik mij om de schat te openen"
Jonathan kijkt nog eens goed naar de schelp
en ziet dan dat de schelp precies in de opening van de schat past.
De schelp lijkt wel een sleutel.


 
De schelp past precies
Als Jonathan de schelp draait gaat de schat open.
De haai doet de tanden van Jonathan in...
                            Hij ziet er gelijk weer stoer en gevaarlijk uit                             
En Jonathan...?

Jonathan neemt de schat voorzichtig met zich mee.
Dan piept de wekker en Jonathan wordt wakker..
Dat was een mooie droom.. het leek wel echt..
Hij zoekt zijn doosje met haaientanden en hij zoekt de schelp.
Het doosje kan hij nergens vinden maar 
op zijn nachtkastje ligt een glanzende parel...


 
Was alles echt gebeurd of had hij gedroomd?

tekenopdracht de onderwaterschat: 

We gaan een tekening maken van het verhaal.
Trek de golfjes over.
De golfjes zijn een oefening voor de letter r en het cijfer 2
Begin links onder bij de stip en trek de lijn in een vloeiende beweging naar boven.
Kleur de haai in en teken een stukje van het verhaal.
                   Je mag ook op de achterkant van je vel papier tekenen:                     
Teken een stukje uit het verhaal dat je het leukste vond.



 De tanden van de haai:
Teken de tanden in de bek van de haai
We tekenen driehoekige vormen.
Driehoekige vormen tekenen
kan een kind tekenen met 6 jaar.
Het geeft een beeld van de ontwikkeling van de kinderen.

 Haaien tanden zoeken:
Op het papier staat een cirkel met haaientanden.
De opdracht is:
Teken de ribbels in de wortel van de haaientand.
We tekenen vaker streepjes.
Neerhalen zijn de belangrijkste letteronderdelen.
Daarna is de opdracht vrij.