Totaal aantal pageviews

donderdag 14 januari 2021

Tekeningen lezen 1

 

In het boek kinderen geven tekens 
staat alle informatie over het leren lezen van kindertekeningen.
Eén van de tekens is het gebruik van het blad papier.
Dat kwam in de vorige blog even ter sprake.


                                 De betekenis van de vier hoeken van een tekening:

 

       Vader/ geestelijke zaken                                                                             toekomst

                                                                                                                  Bewustwording

                                                                                                               gewetens vorming

 

het middelpunt, het zelf

                                             

 

      Begin                                                                                                     moeder/ aarde.

      Collectief onderbewuste



De symboliek van de ruimte in een tekening:
De hele bovenkant: 
Het geestelijke, het goddelijke, de hemel, lucht, geest, vuur, bovenbewustzijn.
Links boven: 
verhouding tot de vaderfiguur, 
het verleden, religie, het goddelijke, verlangens.
Rechts boven: 
toekomst, normen en waarden, doel, toegang tot het bewuste, activiteit.

***
De hele onderrand: 
de basis, worteling, diepte, aarde, water, onderbewustzijn.
Links onder: 
collectie onbewuste, aanvang, regressie, geboorte, oorsprong, begin.
Rechtsonder: 
draagkracht, natuur, lichaam, materie, 
verhouding tot de moeder, wending tot de ander, aarde.

***
Linkerkant: 
het verleden, verlangens, het onbewuste, teruggang, regressie
Rechterkant: 
toekomst, het bewuste, activiteiten.
Het middelpunt: 
als de hoeken van  het papier evenwichtig zijn gebruikt 
dan heeft wat in het midden is getekend is
 een zeer persoonlijke betekenis voor de maker.

*** 
Voor linkshandigen kan het tegenovergestelde gelden.




vrijdag 8 januari 2021

Kinderen geven tekens

 

Als je de taal van kindertekeningen begrijpt 

                                      dan kan je als ouder en leerkracht 
'zien' wat er in het hoofd van je kind omgaat 
als het kind tekent.

Tekenen is een non verbale taal en dat kan handig zijn 
als het kind (nog) geen woorden kan geven aan zijn emoties. 
Als het allemaal teveel is.
 
Vandaag stond er op facebook 
een mooi verhaal van Eveline Ruitenberg.
Eveline Ruitenberg houd zich bezig 
met de betekenis van kindertekeningen.
Ze geeft ook een link naar een gratis e-book. 

Zelf kan ik niets met dit aspect.
Opvallende tekeningen laat ik vaak wel even zien aan de leerkracht.
Ben je geïnteresseerd in kindertekeningen lees dan door.

 

tnS
Marieke geeft les aan kinderen in de leeftijd van 8-10 jaar.
Ook aan Sam. De moeder van Sam is ziek.
Dat geeft behoorlijk wat spanningen thuis.
In de klas komen deze spanningen dagelijks tot uiting.
Sam wordt dan plots erg boos.
Regelmatig vliegen er spullen door het lokaal
of worden er stoelen omver getrapt.

Marieke heeft geprobeerd met Sam te praten
Sam wil daar niks van weten; ‘ik ben nu eindelijk niet thuis
dus dan ga ik daar zeker niet over praten’.
Frustrerend, want Marieke wil hem graag helpen.
Ze verdiept zich in de beeldentaal van kindertekeningen.
Het lijkt wel alsof Sam dit aanvoelt
Twee weken na de start van haar training
staat hij in de deuropening van Marieke’s kantoor.
Met een tekening.

‘Deze is voor jou!’
‘Je hoeft er niks mee te doen.
Je hoeft hem alleen maar op te hangen.’
Deze tekening is een van velen.
Iedere week brengt Sam een tekening.
En Marieke hangt ze allemaal achter elkaar op.
Eveline heeft de tekeningen mogen zien.
De tekeningen laten een prachtige ontwikkeling zien.
In de eerste tekeningen is er veel onrust, dynamiek en ontlading.
Veel gebeurt er in de rechter-onderhoek van het blad,
dat met de moederfiguur geassocieerd wordt.
Felle, warme kleuren, tegenstellingen, vechten, verdedigen…
het zijn allemaal dingen die in de tekening tot uiting komen.
Na een aantal weken worden de tekeningen rustiger;
lijngebruik wordt ‘soepeler’, de kleuren verzachten,
de dynamiek neemt af
en het thema verandert voor het eerst sinds weken.
De tekeningen lijken een uitlaatklep te zijn voor Sam.
Hij voelt aan dat Marieke zijn tekeningen en hem beter begrijpt.
Marieke ziet beter hoe Sam de dingen ervaart
en waar hij behoefte aan heeft.
Het uitspreken van die behoeftes is voor Sam niet makkelijk.
Ook zijn gevoelens uiten is moeilijk.
Maar door de tekeningen begrijpt Marieke beter wat er in Sam omgaat
en heeft zij aanknopingspunten en richting voor gesprekken met Sam.
Ze kan beter inspelen op zijn behoeften.
Sam krijgt de mogelijkheid om zelfstandig naar een plek te gaan
waar hij tot zichzelf kan komen als hij daar behoefte aan heeft.
Hij krijgt meer zelfstandigheid
en een schetsboek waarin hij mag tekenen als hij dat wil.
Het helpt.
Sam’s boze buien in de klas nemen af.
Er vliegen geen spullen meer door de klas
en de leerkrachten ervaren meer rust en veiligheid in de klas.
Wil je meer weten over wat kinderen vertellen met hun tekeningen?
Download dan hier het gratis e-book :



zaterdag 2 januari 2021

Winter?



In de winter is het altijd even afwachten wat het weer gaat doen.
Een lekkere laag sneeuw is natuurlijk feest voor de kinderen.
De andere seizoenen zijn wat dat betreft voorspelbaarder.

In de kleuterklassen blijf je dicht bij de belevingswereld van de kinderen
en als er geen sneeuw ligt houd het op...of toch niet?

De films van Frozen zijn erg populair onder de kinderen
en op school is daar al 2x een thema aan gewijd.
Hier en hier.

Ook het boek van Hennie de heks in de sneeuw
is leuk om te gebruiken in een winter zonder sneeuw.
En bv. mannetje Jas.

Er zijn algemene winteronderwerpen.
 voor deze periode van het jaar.
Zoals dieren in de winter...
Vogels voeren

De sneeuwbol.





Als koning winter toevallig wél langs komt
Sleeën en een sneeuwpop maken ligt voor de hand.
Je kan misschien ook gaan schaatsen met je klas?


verzamel takjes, blaadjes, besjes 
en maak een compositie in een plastic vorm.
Vul de vorm met water en laat het water bevriezen.
De bevroren kunst kan je buiten ophangen.
 Vergeet het koordje niet. 


Een paar natuurkunde proefjes:
Maak wat oude kleding nat 
en hang het buiten aan een waslijn.


Vul de zandtafel met sneeuw 
Hoe lang duurt het voor de sneeuw gesmolten is.
Hoe ziet de sneeuw er dan uit?

Vul een tulband vorm met water en laat het bevriezen.
Haal de bevroren tulband uit de vorm 
en zet hem in de klas met een lichtje er in.
Het waxinelichtje zal heel zacht door de bevroren vorm schijnen.
De tulband op een dienblad zetten die wat water op kan vangen.

Je kan verschillende bakjes water kleuren met ecoline 
en laten bevriezen.
Je kan in de bakjes water speelgoeddieren bevriezen.
Als alles bevroren is uit de vorm halen en laten zien in de klas.

Laat de kinderen bellen blazen
 als het overdag flink vriest:


Maak schilderingen in de sneeuw 
met voedselkleurstof of ecoline.


Je kan pindasnoeren rijgen (let op pinda allergie)


Doe een speurtocht met ijspegels



woensdag 23 december 2020

Ridders


Het thema Ridders is een spannend thema.
Het is ook een thema om in de hele school te gebruiken 
in aanloop van bv een lustrumfeest.


Je kan het thema op verschillende manieren openen.
Een erg leuke optie is:
Er komt een echte jonkvrouw op school 
die geen weet heeft van alle moderne techniek.
zoals lampen, lichtknopjes en water uit de kraan.
De kinderen zitten gelijk midden in het thema. 

Of dit begin:
Maak een filmpje of poppenkastvoorstelling:
In het bos wandelen de ridder en de prinses.
Er woont ook een draak in het bos.
De draak voelt zich erg zielig want hij heeft geen schat.
Als de ridder schatje zegt tegen de prinses
 springt de draak tevoorschijn en hij neemt de prinses mee.

De ridder vraagt hulp aan de kinderen.
De kinderen kunnen munten verdienen bij allerlei opdrachten
en zo een schat verzamelen 
die ze aan de draak geven in ruil voor de prinses.
Uiteindelijk kwam de ridder weer naar school 
om te vertellen dat het goed afgelopen was 
en om alle kinderen tot ridder te slaan. 

Er zijn naast mooie informatieve boeken 
ook een paar prentenboeken over ridders:






Er zijn leuke knutselwerkjes te maken:








Spullen voor de jonkvrouwen om zich mooi te maken:


Sieraden van WC rollen en macaroni:



Er is natuurlijk ook een kasteelheer:






We kunnen de klas aankleden met torens en vlaggen





Glas in lood en een vuurplaats:







Zwaarden om te versieren voor ridders in spe:




 eigen gemaakt aardewerk:


Paarden en een steekspel:



De schilden geven een prachtige gelegenheid om te spiegelen.




Kastelen stempelen met blokken:




Leer de kinderen schaken...








De riddertijd wordt in het archeon levend gehouden.

Is er bv een lustrumfeest te vieren 
en is er budget om groots uit te pakken
dan is ridders te paard.nl een geweldig idee.

Als je wil tekenen met de kinderen


en een kasteel.


Teken jezelf als kasteelheer