Totaal aantal pageviews

dinsdag 9 april 2019

Breien 2


Afbeeldingsresultaat voor breien
groep 1-2

Ik zit te breien aan het begin van de les
en dat vinden de kinderen erg interessant.
Er zijn nog oma's en moeders die kunnen breien.
De kinderen zijn daar best trots op.


Naast het zelf naaien van kleding 
en naast kleding kopen in de winkel
is breien ook een manier om aan kleding te komen.



 De 2de les wil ik het daarom hebben over breien.
Ik ga het ook hebben over winterkleren en zomerkleren.
In de zomer heb je blote benen en draag je een korte broek of rok.
In de winter als het koud is 
draag je warme kleren: een winterjas, 
een muts, een sjaal en wanten.
Het is koud als de les wordt gegeven
dus gebreide kleding sluit mooi aan 
bij de belevingswereld van de kinderen


Op het blaadje staat een oma die met een sjaal bezig is.
De sjaal heeft hokjes en we gaan in de hokjes kruisjes zetten.
De kinderen mogen een patroontje verzinnen
maar dat gebeurde niet zo vaak.
Het kruisjes zetten werd wel gedaan.



De sjaal werd ook vaak gewoon ingekleurd:




Hier is een patroontje ingekleurd:


Een variatie op de kruisjes waren de plusjes:




Dit meisje tekende er 
als enige bolletjes wol bij:


Hier kreeg de oma een muts:


Er werd niet veel bijgetekend op de voorkant
maar wel op de achterkant.







vrijdag 5 april 2019

Kleding zelf maken 1


Gerelateerde afbeelding
groep 1-2

Het thema is kleding.
Er wordt gewerkt uit 2 verschillende boeken.
Het 1ste boek vertelt hoe Kasper de kleermaker.
zelf een schort naait en wat daar allemaal bij komt kijken.

Het 2de boek gaat over Octo-onderbroek.
Octopus wil een nieuwe onderbroek. 
Hij gaat naar de winkel maar hij komt met heel iets anders thuis.


Wie mag er zelf zijn /haar kleren kiezen?
Bij wie legt mama de kleren klaar?
Wiens mama of oma naait zelf kleren?
Wie koopt er in de winkel kleren?
Waarom dragen we kleren?
Dat zijn zomaar een paar vragen.


Kleding is best een breed onderwerp.
We dragen voor elke gelegenheid andere kleren.
In de nacht dragen we andere kleren dan overdag.
We dragen op school andere kleren dan op een feestje.
We dragen in de zomer andere kleren dan in de winter.
Elke sport heeft specifieke kleren, 
ook hebben sommige beroepen speciale kleding.


De kleding die we dragen moet ook nog bedacht worden.
Daar zijn ontwerpers voor.
Vandaag gaan we voor een keer kleding ontwerpen.


Op het blaadje staan een (gender neutraal?) jongetje en meisje.
We gaan beide kinderen nieuwe kleren aangeven.


De meeste kinderen kwamen niet verder
 dan het inkleuren van de 2 poppetjes.
Een paar kinderen maakten er wat meer van.


Hier en daar wordt gewerkt met patroontjes in de stof:







Een pak met een stropdas:








maandag 1 april 2019

1 April


Afbeeldingsresultaat voor 1 april kikker in je bil
Groep 1-2-3

1 april valt dit jaar op maandag: op de tekendag
en dat gebeurd natuurlijk niet ieder jaar.
De juffen wilden wel een 1 April tekening.
Dat kan... maar het viel eerlijk gezegd nog niet mee
totdat ik besloot niet te moeilijk te gaan doen.


Op internet vond ik dit over 1 April.
De eerste vermelding over 1 April komt uit het jaar 1508.
Dan is het gebruik waarschijnlijk al veel ouder 


De 1 april grappen beperken zich niet alleen tot Nederland 
 In meer landen wordt 1 April gevierd.
Waar het rijmpje 
"1 april, kikker in je bil " 
vandaan komt is niet te achterhalen.


De school heeft in een mail gevraagd 
of de kinderen en eigen handdoekje mee wilden nemen.
Dit is vanwege het milieu 
zodat er geen papieren handdoekjes meer nodig zijn
na het WC bezoek.
De mail is blijkbaar wel gelezen
want er kwamen hier en daar reacties van
 ouders die dat erg onhygiënisch vonden.


Op het blaadje staat het 1 April rijmpje.
We zien kikker van Max Velthuis 
omhoog springen naar een blote bil.
We gaan kikker netjes inkleuren:



Voor we de kikkersprongen gingen overtrekken.
 sprongen de kinderen spontaan 
eerst even zelf als kikkers in het rond.



De kikkersprong is een oefening voor de letter M
In groep 3 is de letter M de eerste letter die aangeleerd wordt.


Daarna gaan we de sierletters extra versieren:
En kan er een lente tekening gemaakt worden.
met paaseitjes:


de paashaas:


bloemen:




Het kon niet uitblijven
 er werden ook drolletjes getekend:


en zelfs een hele hoop:


Groep 3 deed de oefening niet, die kunnen inmiddels al schrijven.
In groep 3 werden wel hele mooie letters gemaakt:




Nog een paar leuke tekeningen uit groep 3:








Een leuke grap van CBS De Maasborg in Stadskanaal.
Luizen controle met het digibord.


Een groepsfoto om de dag af te sluiten.
Gebruik deze link.


Misschien heb je een jong katje/vogeltje/kuikentje/kikker (knuffel) gevonden
en mag het beestje niet ontsnappen? 
Bewaar hem dan veilig onder een omgekeerde emmer.
Leg eerst een paar blokken op de emmer 
en vraag als de kinderen binnen komen
of ze op de emmer willen zitten zodat het diertje niet weg kan.
Hoe lang houden ze het vol?
Daarna uitleggen dat het vandaag 1 april is.

Als je de moestuin zaadjes hebt gebruikt in de klas kan je dit doen:



Of laat nieuwe potloden groeien 
Stop een paar dagen eerder potloodpunten in de grond 
en geef ze water
Op 1 april zie je de eerste nieuwe potloden al opkomen.