Totaal aantal pageviews

zondag 26 oktober 2014

Kleurenkabouters


groep 1-2

Al heel lang ligt er een verhaaltje klaar over kleuren
 maar het komt er niet van dat verhaal te vertellen 
en de bijbehorende opdracht te geven.



 Het verhaaltje gaat over kleurenland waar kabouters wonen die
alle voorwerpen in de natuur een kleurtje geven. 
Omdat het thema deze herfst is: Reuzen en kabouters
 komt het verhaaltje eindelijk uit de verf.



In kabouterland woont de rode schilder-kabouter.
Hij schildert de besjes, de kersjes en de tomaatjes rood.
De gele schilder-kabouter schildert elke dag de zon geel
en de blauwe schilder-kabouter doet zijn best op de lucht.
Ze vinden allemaal dat hun taak het belangrijkste is.



Op een dag krijgen de kabouters ruzie.
 Ze gooien elkaars verfpot om.
Er ontstaan nieuwe kleuren:
de kleuren oranje, paars en groen.



Wat zou er gebeuren als die 6 kleuren ruzie krijgen?
Welke kleur zou er dan ontstaan?



Het is een langer verhaal dan anders
 maar wel heel leuk om voor te lezen.



We gaan vandaag de kleurencirkel maken.
Op het blaadje staat een grote pot verf.
je kijkt er van bovenaf in.



De pot is in 6 vlakken verdeeld.
In ieder vlakje staat een puntje met een kleur.
Zo is gelijk duidelijk welke kleur in welk vlak hoort.
Dat scheelt een hoop gedoe in de les.



Op de tafels staan potjes potloden  
met alleen de 6 kleuren die in kleurenland voorkomen. 



De kinderen gaan eerst de kleurencirkel inkleuren 
De tekening mag worden afgemaakt 
met kabouters:

 





 paddenstoelen:



Regenwolken en gras:


Bomen:



Een bijzondere variant met paddenstoelen aan de buitencirkel: 



Er is heel goed gewerkt:




woensdag 22 oktober 2014

paddenstoelen en kabouters


groep 1-2

Het herfstthema is kabouters en reuzen.
We beginnen met kabouters.
Het uitgangspunt van het verhaaltje is een gedichtje
gevonden op internet:


Er was eens een kleine kabouterman
Hij had een kleurig jasje (a)an
Hij woonde in 'n huis, niet te klein en niet te groot
De muren zijn wit en het dak helder rood.


Maar ooh, op een dag gebeurde er een ongeluk
toen waaide het hele kabouterhuisje stuk.
 Oh arme kabouter, wat moest hij beginnen?
gelukkig mocht hij bij vriendjes binnen.


Wat hebben zijn vriendjes toen voor 'm gedaan?
Ze zijn met z,n allen aan 't bouwen gegaan.
Ze bouwen 'n huis, niet te klein en niet te groot
De muren mooi wit en het dak helderrood.

***


Op het blaadje staat een paddenstoel.
De opdracht wordt:
 maak het huisje af.
Teken de stippen op het huisje en maak een deurtje
een raampje en teken een kaboutertje.






De opdracht leverde veel leuke tekeningen op.


paddenstoelen en bomen:



Het is dezelfde opdracht als deze. 



 


zaterdag 18 oktober 2014

De luie 8



De luie 8 is een belangrijke oefening in de edukinesiologie

Er zijn inmiddels veel verschillende opdrachten met de luie 8
en misschien vind ik er in de loop der tijd nog een paar.

Ik probeer deze oefening
 4x per jaar te doen met de kinderen.
Voor de vaste thema's zijn er de volgende opdrachten:

Met Sinterklaas de pieten muts:



of deze pietenmuts



Of deze



Met kerst het engeltje:


Schaatsen in de winter.



Met Pasen een ei met strik.





Eekhoorntjes in de herfst,


of een kabouterpolonaise:


De heen en terug reis van Muis in het boek Noten.


Voor de losse thema's zijn er de volgende opdrachten:
De coole cowboy:



Twee vechtende eekhoorns


Hardlopen met de sportdag






Of een dinomasker:


Het mierenpaadje bij het thema kriebelbeestjes.


Een masker maken voor de verjaardag van de juf of voor carnaval:


De schoolreis naar Drievliet: ...



Of het eeuwigdurende gevecht tussen moeder en kind 
om op tijd op school te komen uit het boek Nippertje?



Agent en boef in de achtervolging:



Slimme Lotje krijgt vliegles:



De luie 8 is een oefening die behoorlijk intensief is om te begeleiden.
Het is belangrijk dat de kinderen de luie 8 goed inoefenen.
Wat kan er fout gaan?
Er wordt niet gekruist in het midden met alle mogelijke variaties.



De luie 8 wordt staand gemaakt.
Dat gebeurt vooral als kinderen de oversteek in hun hersenen
 nog niet kunnen maken.
De staande 8 is dan makkelijker voor ze.



Als we de luie 8 sámen oefenen
 dan worden de eerste verbindingen gelegd.



De oefening kan ook als bewegingstussendoortje gedaan worden.
De kinderen staan achter hun stoel en tekenen in de lucht een luie 8.
Het middelpunt van de 8 ligt op ooghoogte.
Het tekenen begint bij het middelpunt en begint tegen de wijzers van de klok in.
Naar boven, rond en terug naar het begin.
De ogen volgen de luie 8, het hoofd beweegt licht mee.
Doe de oefening 3x met elke hand afzonderlijk 
en daarna met twee handen tegelijk.

 Het effect van de oefening is:
Verbetering van de oog-spier coördinatie,
verbetering van het diepte zien
verbetering van het centreren en evenwicht.


Er zijn verschillende manieren om de oefening te maken:

Met gesloten ogen.
 Neuriën tijdens het maken van de beweging.
teken de luie 8 op verschillende ondergronden en materiaal:
papier, bord, zand met scheerschuim.
Maak de luie 8 eerst groot en dan steeds kleiner.