Gelukkig zijn er kinderen die al jong een instrument leren bespelen
Muziek maken stimuleert de samenwerking
tussen de linker en rechterhersenhelft.
en is alleen daarom al belangrijk.
Zelf muziek maken kan een mooie hobby of werk worden
waarin je veel van jezelf kwijt kan.
Kinderen en muziek is vaak een lawaaierige combinatie.
maar muziek hoort zeker thuis in het onderwijs.
Niet iedere leerkracht kan er mee uit de voeten.
Als je geluk hebt speelt de leerkracht gitaar of blokfluit
om de liedjes te begeleiden die de kinderen instuderen
en liggen er instrumenten in de klas waar ook op gespeeld mag/kan worden.
Als je nog meer geluk hebt komt er een vakleerkracht die muziekles geeft
en daar heel speels en creatief mee omgaat.
dat al vanaf 1975 ieder jaar
een album uitbrengt met nieuwe liedjes en dansjes.
Zo wordt er toch wat aan muziek gedaan
en de kinderen vinden het vaak erg leuk.
die structuur en verdieping weet aan te brengen
in de muzikale ontwikkeling van de kleuters.
Bij dit thema zijn veel knutselwerkjes te bedenken
waar muziek in zit.
percussie-instrumenten:
Een paasei maracas
En een blaasinstrument:
en een geluiden muur:
Er zijn ook prentenboeken over muziek:
De fanfare van flierefluitegem (Ann De Bode)
Wij hebben een orkest (Dick Bruna),
Het mooiste geluid ter wereld (Paulien Cornelisse)
Wil je kinderen in contact brengen met klassieke muziek
dan zijn Peter en de wolf
het Carnaval der dieren (herken de verschillende dieren)
en de vier jaargetijden (herken de jaargetijden)
nog steeds favoriet.
Hieronder een stukje uit Traviata van Verdi:
Misschien vinden de kinderen
het onderstaande filmpje ook leuk:
Wat tekenen betreft is er maar 1 opdracht over muziek
en die opdracht is nooit uitgevoerd.
Teken meer nootjes in de notenbalken,
(een arceeropdracht)
kleur de kinderen in,
teken er slingers, vlaggetjes, ballonnen
en meer muzikanten en feestgangers bij
want het is feest.
In de eerste week van April staat muziek centraal.