De ene school werkt heel strak met elke 3 weken een nieuw thema.
De andere school laat het thema net zo gemakkelijk 6 weken duren.
Op dit moment gebruiken beide scholen
regelmatig thema's van de kleuteruniversiteit.
Thema's geven houvast.
Het is gemakkelijk om daar je lessen aan op te hangen.
Het werken met thema's gebeurd veel in de kleuterklassen
maar het kan ook in de hogere klassen.
De aanleiding kan zijn:
de interesse van de kinderen,
bv voor dino's:
De seizoenen en de feesten
Het kan iets zijn van de leerkracht.
bv de juf gaat trouwen, ze is in verwachting
of ze moet naar het ziekenhuis...
Er is een naderend schooljubileum
of een gebeurtenis in de woonplaats
zoals bv de kermis:
Het kan een actualiteit zijn
Als een thema wordt geïntroduceerd
komt er bij de kinderen thuis ook gelijk wat op gang.
Er worden boeken en speelgoed meegenomen
die met het thema te maken hebben.
De kinderen die wat meebrengen staan even in de belangstelling
Ze kunnen vaak wel wat vertellen over hun spulletjes.
Het werken met thema's heeft zo zijn voordelen.
Maar het heeft ook wel wat nadelen.
Els Menu is onderwijskundige en pedagoog.
Zij pleit ervoor om voldoende weken in te plannen zonder thema.
Ze pleit voor meer rust.
Je leert je kleuter beter kennen.
Ze schreef deze blog over het loslaten van thema's.
De school met het strakke thema rooster
last ook wel eens een weekje rust in.
Ze kiezen dan voor het thema: Niks ;))
last ook wel eens een weekje rust in.
Ze kiezen dan voor het thema: Niks ;))