groep 1,2
We hebben inmiddels de 3 tekenopdrachten gemaakt.
Heel veel meer is er niet te halen uit het boek.
Deze school werkt vaak wat langer door met een thema.
Nu zelfs 6 weken omdat moederdag
de schoolreis en de schoolfotograaf
in de dezelfde periode vallen.
De leerkracht heeft het thema gaatjes wat verder uitgewerkt.
Ze heeft een knutselwerkje gemaakt met gaatjes.
Gaatjes zijn hartstikke boeiend voor de kleuters.
komen er fantastische ideeën voorbij.
Het lijkt er op dat je gemakkelijk een paar weken
met gaatjes kunt vullen.
Er zijn naast bv. het boek: Rupsje nooit genoeg,
een aantal andere boeken over gaatjes.
Wat is een gaatje?
Een gaatje is eigenlijk niets, het is lucht.
We bespreken waar gaatjes goed voor zijn.
Er zitten gaatjes in allerlei gebruiksvoorwerpen.
Ik heb wat bij me om te laten zien:
een trechter, een zeef, een knoop, een kraal, een vaas, een wc rolletje, ed.
We hebben gaatjes in ons hoofd, je neus, oren, ogen, mond en k*nd.
Maar hoe zit het met gaatjes in je tanden, of in je oren voor oorbellen?
We hebben gaatjes in onze kleren, denk aan knoopsgaten,
gaten waar je hoofd en armen door kunnen, dat zijn gaten die er horen
maar hoe zit het als je een gat in je broek valt?
In het lokaal zitten ook gaten, denk aan de deur en ramen.
Als die gaten er niet in zaten kon je het lokaal niet gebruiken.
De kinderen luisteren geboeid en ontdekken gaandeweg
zelf allerlei nieuwe gaten en gaatjes.
Er staat vandaag niets op het papier.
We gaan vandaag zelf gaatjes maken.
Dat blijkt voor sommige kinderen een dingetje
want hoe doe je dat precies?
Ik doe voor dat je met de punt van het potlood in het papier kan prikken,
ze kunnen dan een beetje frutten
en het gat groter maken door te scheuren.
De kinderen gaan het experiment aan.
Als ze een paar gaten gemaakt hebben
kunnen ze met potlood om de gaten heen kleuren
of de gaten verbinden.
De resultaten gaan we niet inlijsten
maar toch is er enthousiast gewerkt: