Totaal aantal pageviews

maandag 14 april 2014

Lieve heersbeestjes


Afbeeldingsresultaat voor lieveheersbeestje en klavertje 4
groep 1,2

We gaan vandaag een geluks-tekening maken.
Op het blaadje staan 4 klavertjes vier
en lieveheersbeestjes.



Lieveheersbeestjes zijn leuk om te zien
maar het zijn eigenlijk niet zulke lieve beestjes.
Ze eten tot wel 100 bladluizen en andere beestjes per dag.
Lieveheersbeestjes worden om die reden 
wel ingezet in kassen als biologisch bestrijdingsmiddel.



We gaan de lieveheersbeestjes 
combineren met klavertjes vier.
Een klavertje vier is een symbool voor geluk,
het lieveheersbeestje ook.



Als een lieveheersbeestje op je vinger zit 
en daarvandaan weg vliegt mag je een wens doen.
Vandaar dat er op sommige tekeningen een wensje staat.



We gaan de nerven van de klavertjes tekenen.
We tekenen streepjes van lijn naar lijn.
De opdracht doen we vaker.



De resultaten waren eigenlijk best heel goed.





Daarna mogen de lieveheersbeestjes ingekleurd worden
Er staat een voorbeeldje van een lieveheersbeestje
dat nagetekend kan worden.




Er mag een zonnetje bij en extra bloemen:


Een variatie op de streepjes:


Een beginnende kunstenaar:




vrijdag 11 april 2014

Mieren


groep 1-2

Mieren zijn een fascinerend en ijverig volkje.
Ze komen op vrijwel de hele wereld voor.
Ze houden niet van kou en van water.
We vinden ze dus niet op de noord en zuidpool en in de oceanen.


Er is veel te vertellen over mieren.
De kinderen zijn erg geïnteresseerd
en weten er zelf ook al best veel over.
Dat is altijd leuk!


Het verhaaltje schrijven was door de hoeveelheid informatie 
nog best lastig.
Wat vertel je wel en wat niet?


Mieren zijn nuttige dieren.
Ze verspreiden zaden en ze ruimen insecten op
maar we hebben liever geen mieren in huis.
Mieren lopen over onzichtbare mierenpaadjes 
ons huis binnen op zoek naar zoetigheid.


We gaan vandaag zo,n mieren paadje tekenen. 
Er staat een luie 8 op het papier met wat mieren.
De opdracht is geïnspireerd door deze tekening van Escher.



We gaan honderd- duizend keer de luie 8 maken.
Waarom zoveel?
Omdat het een goeie oefening is en omdat er zoveel mieren zijn.
De luie 8 probeer ik 4x per jaar te doen.


De tekening mag worden afgemaakt met
extra mieren, kleine en grote:



Met een mieren nest:



Met bloemen en gras:




en met jezelf:






dinsdag 8 april 2014

Wormen


groep 1-2

Het is voorjaar, het thema is bloemetjes en bijtjes.
Kriebelbeestjes staan centraal deze keer
en vandaag gaat het over wormen.
Kinderen vinden wormen vaak erg interessant.

.

Wormen zijn belangrijke dieren voor de aarde.
Als we op straat lopen beseffen we niet 
dat er in de grond hard gewerkt wordt.


Wormen eten half verteerde blaadjes en dode beestjes.
Het zijn de grote opruimers in de natuur.
Ze brengen lucht in de aarde door de gangen die ze graven.
De wormenpoep zorgt voor luchtige, losse, vruchtbare aarde.


Wormen hebben een kop en een staart 
en een verdikt gedeelte in het midden: het zadel.
Ze hebben geen ogen en oren en geen pootjes.


Een worm bestaat uit segmenten.
We zien de segmenten als streepjes.
Hoe ouder een worm hoe meer segmenten hij heeft.
Een worm kan wel 6 jaar oud worden en 30 cm lang.
Dat is wel uitzonderlijk!


We gaan de segmenten tekenen.
We tekenen streepjes in het lijfje.
Het is een arceer oefening.


Arceren is een goede oefening voor het trekken van rechte lijnen
 en evenwijdige neerhalen. 
De belangrijkste letterdelen zijn de neerhalen.


Op het blaadjes staat een worm die gedeeltelijk boven de grond komt.
Als de streepjes in het lijfje boven de grond zijn getekend 
dan mag de worm onder de grond getekend worden.
We tekenen daar ook streepjes in.


Er zijn een paar variaties:




In het verhaaltje komen ook de vijanden van de wormen:
de mol en de vogels ter sprake.
In de tekeningen verschijnt daardoor ook hier en daar een molletje:



Er worden kriebelbeestjes getekend in de grond:



En bloemen, gras, de lucht en een zonnetje boven de grond:


Bij het thema kriebelbeestjes passen ook deze dieren:




zaterdag 5 april 2014

De postduif


groep 1-2

Postduiven werden vroeger gebruikt om berichten over te brengen.
Vooral in oorlogstijd was de postduif belangrijk.
In de tweede wereldoorlog moesten duivenmelkers
 hun duiven doden en de pootjes met bijbehorende ringen 
 inleveren bij de Duitsers.
(Dit vertellen we de kleuters niet.)


Op een half A4tje staat een postduif met een brief in zijn snavel.
Die duif mag worden ingekleurd 
en we gaan wolken maken.
Het is een bekende opdracht .


We gaan rondjes tekenen 
en we gaan net zo lang 'wandelen' met het potlood
tot we een mooie wolk hebben.


Niet alle kinderen hielden zich aan de opdracht.
Ze tekenden de lucht gewoon met strepen:


Als de wolken getekend zijn 
maken we de tekening af met huizen
bloemen ed.



Als de kaart af is wordt hij dubbel gevouwen 
en in een envelop gedaan.
Op de envelop mag nog een postzegel getekend worden.
Dit was het spannendste deel van de opdracht.


Het dubbel vouwen was nog een hele klus 
en de brief dichtplakken ook.